دشت شیمبار از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران است از این رو با ما همراه باشید تا در آغوش ابریشمی دشت شیمبار قرار بگیریم.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / همنوایی با طبیعت مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری

سلام نو _ سرویس گردشگری: دشت شیمبار از جاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی جنوب غربی کشورمان است که با وسعتی برابر با ۵۰ هزار کیلومتر مربع در ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان و ۴۵ کیلومتری شهر قلعه خواجه واقع در بخشی کوهستانی در امتداد سلسله کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. این منطقه که در دامنه کوه دلا واقع شده، برخی از زیباترین مناظر شگفت انگیز طبیعت کشورمان را در خود جای داده است: چشمه‌های خروشان، جنگل‌های سرسبز و انبوه، آبشارهای باشکوه و کوه‌های مرتفع از جمله مواهب طبیعی و عناصر تماشایی و جذابی هستند که بخشی از طبیعت دل‌انگیز و روح نواز این منطقه را تشکیل می‌دهند و دشت شیمبار را به مکانی دلفریب و خوش منظره برای شیفتگان طبیعت و عاشقان عکاسی مبدل می‌سازند.

دشت شیمبار؛ طبیعتی جذاب و تماشایی

دشت شیمبار از بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی جنوب ایران در نزدیکی مسجد سلیمان است. این منطقه مقصدی ایدئال برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت گردی به شمار می‌رود. در دشت شیمبار و مناطق اطراف آن گونه‌های متنوع گیاهی، گل‌های رنگارنگ و کوهستان‌های سرسبز به چشم می‌خورند.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / همنوایی با طبیعت مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری

بوته‌های انگور یاقوتی در بخش‌های مختلف دشت شیمبار در فصل باردهی، جلوه‌ای زیبا به این منطقه می‌بخشند. دشت شیمبار را با نام «شیرین بهار» نیز می‌شناسند. این دشت از یک سو به دامنه‌های کوه «دلا» می‌رسد. سراسر دشت شیمبار را چشمه‌های آب معدنی، آبشارهای فصلی و دائمی، جنگل‌های بلوط و بوته‌های وحشی پوشانده‌اند.

تنوع درختان میوه نیز در جنگل‌های اطراف این دشت بالا است و در طول فصل‌های بهار و تابستان درختان مملو از میوه‌های رنگارنگ می‌شوند.

دشت شیمبار در نزدیکی مرز استان‌های خوزستان و چهار محال و بختیاری قرار دارد و به همین دلیل مقصد ییلاق عشایر بختیاری است.

در این منطقه نمونه‌ آثار جالب توجهی از کتیبه‌های باستانی و بناهای تاریخی به چشم می‌خورند که نشان از قدمت این خطه دارند. یکی از معروف‌ترین سنگ‌نگاره‌های دشت شیمبار در دامنه کوهستان دلا قرار دارد که مربوط به دوره حکومت اشکانیان هستند.

از برجسته‌ترین جاذبه‌های طبیعی در دشت شیمبار می‌توان به کوه «قلندران» اشاره کرد. در این دشت مسیرهای شنی روستایی متعددی قرار گرفته‌اند که دسترسی به روستاهای محلی از آن‌ها صورت می‌گیرد.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / همنوایی با طبیعت مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری

از دیگر دیدنیهای اطراف دشت شیمبار می‌توان به تالاب گندیکال، آبشار پل نگین، قلعه کله قندی و آبشار شیمبار اشاره کرد.

آبشار شیمبار در حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و در بکرترین و دست‌نخورده‌ترین بخش دشت شیمبار واقع شده است. برای بازدید از این آبشار باید از مناطق کوهستانی پرپیچ‌وخم عبور کنید که نیاز به آمادگی جسمانی بالا دارد. بهترین زمان برای بازدید از دشت شیمبار و جاذبه‌های بکر اطراف آن فصل بهار است.

از پوشش گیاهی و جانوری تا دسترسی به دشت شیمبار

دشت شیمبار از جنگل‌های انبوه و سرسبزی تشکیل شده است؛ مناطقی که طیف وسیعی از درختان و گیاهان متنوع را در خود جای‌ داده‌اند. از درختان بادام و بلوط گرفته تا انواع و اقسام قارچ و مرکبات، تنوع گیاهی این منطقه بر زیبایی بی حد و حصر آن افزوده است. در واقع پوشش گیاهی این منطقه از سه بخش مجزا تشکیل می‌شود: بخش کوهستانی شیمبار (که با درختانی چون بلوط و بادام کوهی پوشیده شده)، بخش شط شیمبار (که از درختچه های جاز تشکیل شده است) و دشت شیمبار (که گونه‌های مختلفی از گل‌های رنگارنگ و درختچه‌های معطر را در خود جای داده است).

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / همنوایی با طبیعت مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری

از آنجایی که دشت شیمبار جزو مناطق بکر و حفاظت شده (شکار ممنوع) کشورمان محسوب می‌شود، انواع حیوانات وحشی از قبیل گراز، خرس، شغال، کفتار، گرگ و پلنگ در آن یافت می‌گردد. همچنین این منطقه محل زندگی حیواناتی از قبیل خرگوش، بز، کبک، کل، سنجاب ایرانی و قوچ وحشی است و زیستگاه طبیعی برخی از پرندگانی نظیر کرکس و عقاب محسوب می‌شود. متاسفانه شکار غیر مجاز در سال‌های گذشته موجب شده که چرخه اکوسیستم این منطقه با مشکل مواجه شود و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوشش حیات وحش آن وارد آید. گفتنی است که در حال حاضر دشت شیمبار زیستگاه طبیعی ۷۰ گونه پرنده و ۲۵ گونه پستانداری است که به شکلی پراکنده در جای جای این منطقه زندگی و غذای مورد نیاز خود را از طبیعت بخشنده این منطقه تامین می کنند.

وسعت این منطقه بیش از ۵۰ هزار هکتار بوده و در مسیر کوچ عشایر بختیاری قرار گرفته است، عشایری که با شروع گرما از خوزستان راهی کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری می‌شوند. از این‌رو، تعجبی ندارد که ساکنان این دشت مردم بختیاری باشند.

در آغوش ابریشمی دشت شیمبار / همنوایی با طبیعت مرز بین خوزستان و چهارمحال و بختیاری

می‌توانید از آن‌ها لبنیات محلی، عسل، نان تیری، لباس محلی، گلیم و گبه بخرید.

اگر مبدا سفر اهواز باشد، سفری ۳ تا ۴ ساعته پیش رو دارید تا چشم شما به سبزی دشت بیافتد. این‌جا به جاده‌ی مسجدسلیمان به شهرکرد و به استان چهارمحال و بختیاری بسیار نزدیک است. زیبایی و صفای دشت را از نامش می‌شود فهمید، شیمبار یا شیرین‌بهار.

آدرس دشت شیمبار: مرز بین استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری، ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان، دشت شیمبار

کد خبرنگار: ۲۶
۹دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • میلاد IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 1
    آدرس خوزستان بعد از مسجد سلیمان ۱۰۰کیلومتر
  • امین IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام این شط شیمباره شهرستان اندیکا
  • بختیاری IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
    0 0
    دشت شیمبار جزء شهرستان اندیکا است.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 0
    دشت شیمبار جز اندیکاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید