خانه‌ها پر از قصه و داستان هستند از این رو با ما همراه باشید و درباره خانه‌ای منحصر به فرد در کیش بدانید.

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: خانه مردم شناسی بومیان کیش در قدیمی ترین محله کیش به نام سفین با مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و با امتیازی که گردشگران و مسافران این شهر به این منطقه دادند، از بین ۷۲ جاذبه گردشگری رتبه ۲۲ را گرفته است و قطعا برای گردشگرانی که علاقه به تاریخ و فرهنگ و تمدن پیشینیان خود دارند میتواند مانند ماشین زمان عمل کند.

خانه منحصر به فرد مردم‌شناسی بومیان کیش

قدمت این بنا به ۲۰۰ سال میرسد که دارای ۱۵ اتاق، چند انبار، چاه آب، یک حیاط خانوادگی و یک حیاط مجلسی مخصوص مهمانان مرد می باشد. این موزه نماد بارز مهمان نوازی مردم کیش است و آداب و رسوم بومیان کیش را به خوبی نشان میدهد. برخی از اتاق های این خانه، زمستانی و بعضی تابستانی هستند که دارای آشپزخانه، مکتب خانه، انبار خرما و بالکنی وسیع و جذاب و دو درب ورودی می باشند که یکی برای افراد خانواده و یکی برای افراد غریبه به کار گرفته می شوند.

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

صاحب این خانه مرحوم حاج عبدالله ابن شاهین از تجار معروف شخصیت های محبوب کیش در ۸۰ سال گذشته است که نسل به نسل از اجدادش به او رسیده بود. ایشان صاحب بزرگترین لنج بادبانی کیش در گذشته بود و حرفه اصلی اش نجاری و گلافی برای ساخت لنج به شمار میرفت. او در لنج سازی مهارت زیادی داشت و همزمان به تجارت مروارید نیز میپرداخت.

موسس این موزه دیدنی محمد جاسم پور است. این خانه یکی از قدیمی ترین خانه های اعیانی کیش است که معماری ای کاملاً بومی دارد. محمد جاسم پور به منظور معرفی آداب و رسوم، تاریخ و ابزار و صنایع دستی این شهر و با هدف حفظ میراث گذشتگان و اشتغال زایی برای بومیان جزیره در فروردین ۱۳۹۳ ایده تاسیس این موزه را به عنوان فاز اول اکوموزه سفین با همکاری بازماندگان مرحوم و تعدادی از جوانان بومی داد.

خانه‌ای با ۲۰۰ سال قدمت که نزد ساکنین این منطقه جایگاه و منزلت ویژه‌ای دارد و در گذشته محلی برای فراگیری قرآن و مکتب خانه بوده است و به نوعی مدرسه محل به شمار می‌رفت.

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

خانه مردم شناسی بومیان کیش با سبک معماری کاملا بومی به تاجر معروف مروارید و شخصیت محبوب کیش در ۸۰ سال گذشته مرحوم حاج عبدالله بن شاهین، تعلق داشته است. در سال ۱۳۹۳ با تغییر کاربری به موزه (خانه) مردم شناسی، جهت معرفی فرهنگ و آداب و سنن مردم بومی جزیره کیش در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

خانه مردم شناسی کیش دو حیاط دارد که یکی مخصوص مهمانان و غریبه‌هاست و دیگری به اعضای خانواده اختصاص دارد و غریبه‌ها حق ورود به آن‌ را ندارند، در این حیاط یک حلقه چاه هم قرار دارد. خانه دارای ۱۵ اتاق است که هر کدام از آن‌ها کاربردی خاص دارند.

از جمله این اتاق‌ها می‌توان بیت‌المجلس (اتاق مهمانی مردان)، بیت‌القهوه (اتاق مهمانی زنان)، بیت العود (اتاق خواب)، الفرشه (حجله)، مطبخ (آشپزخانه)، بخار (انبار مواد غذایی)، مصیف (اتاق تابستانی)، بیت‌الافروخ (مکتب خانه) و غیره را نام برد. برای آشنایی با بافت سنتی و نحوه زندگی بومیان جزیره کیش، بازدید از این خانه تاریخی را هم در برنامه سفر خود بگنجانید.

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

بازدید از خانه بومیان کیش

در این خانه شیوه زندگی و معیشت بومیان کیش در ۸۰ سال گذشته، نمایش ابزار و وسایل مورد استفاده آنان، آشنایی با تاریخ، فرهنگ و معماری سنتی بومیان کیش، فراهم نمودن فضایی با اصالت و کاملا سنتی برای گردشگران و کیشوندان، آشنایی با صنعت صید و تجارت مروارید به عنوان یکی از اصلی ترین فعالیت بومیان کیش در گذشته و عرضه صنایع دستی کیش و سوغات جنوب معرفی می شود.

ساعت کاری و قیمت بلیط خانه مردم شناسی بومیان کیش

ساعت کاری خانه مردم شناسی بومیان کیش از ۱۶ الی ۲۱ است و برای تهیه بلیط ورودی می بایست مبلغ ۲۵۰۰۰ تومان به ازای هر نفر پرداخت شود.

در این خانه برای مهمان های وی آی پی با پذیرایی کاملا سنتی، انواع غذای های محلی، شیرینی های محلی (مانند لقیمات، خبیصه، خنفروش و …) و نان های محلی مانند لوس، خمیر، چباب، بریزه و … سرو می شود.

چندول یا انبار خرما: در طی ۶۰۰ سال گذشته مردم کیش از چندول برای شیره گیری از خرما استفاده می کنند. شیره گیری خرما یکی از حرفه های اصلی بومیان کیش است که طی فرآیندی طبیعی انجام می شود.

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

شیره خرما یکی از سوغات جذاب و خواستنی کیش است که شما با سفر به این جزیره میتوانید از آن بهره ببرید و لذت خوردن آن را به خود هدیه دهید.

مصیف (اتاق تابستانی): اتاق تابستانه یا مصیف در فصل تابستان استفاده میشود. معماری این اتاق به شکلی است که مانع جذب گرما میشود و به دلیل بادگیر و پنجره هایی که در آن تعبیه شده است هوای خنک داخل اتاق جریان می یابد.

این اتاق پشت به آفتاب قرار دارد و در ارتفاع یک و نیم متری ساخته شده است. بادگیرها و پنجره هایی که در این اتاق تعبیه شده اند برای جهت دادن به مسیر باد و خنکی هر چه تمام تر این اتاق مورد استفاده قرار میگیرند.

لازم به ذکر است که این اتاق فقط در تابستان قابل استفاده نیست و در زمستان نیز با پوشاندن بادگیرها و پنجره ها با گل و چوب از آن استفاده میکردند.

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

علاوه بر اتاق تابستانی، خانه بومیان کیش دارای اتاق زمستانی نیز می باشد که بر خلاف اتاق تابستانی بدون بادگیر و پنجره ساخته شده است و بنای آن دقیقا مقابل خورشید قرار دارد تا گرمای آن را جذب کرده و به داخل اتاق انتقال دهد. این اتاق دارای یک حمام است و شما میتوانید ابزار های متعلق به ۸۰ سال پیش را که توسط ساکنان خانه استفاده میشده در آن مشاهده کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید