گواتر بندر یا خلیجی جذاب در جنوب ایران است از این رو با ما همراه باشید و درباره خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز بدانید.

خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز

سلام نو _ سرویس گردشگری: در منتهی‌الیه جنوب شرقی ایران، در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و تماس با مرز پاکستان بندری کوچک و قدیمی اما زرخیز به نام «گواتر» قرار گرفته است. گواتر، تکه کوچکی از محدوده سیستان و بلوچستان واقع در منتهی‌الیه جنوب شرقی سرزمین زرخیز ایران اسلامی، چون گوهر بهشتی در ساحل دریای عمان می‌درخشد. گواتر به واسطه قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست به شمار می‌رود.

مهم‌ترین بخش بازدید از این منطقه زیبایی‌های خلیج گواتر،‌ جنگل‌های حرا و مهم‌ تر از همه مردم خون ‌گرم این منطقه است. این منطقه هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بی‌شماری از پرندگان مهاجر است.

با کمی صبوری می توان شاهد پرندگان منحصر به فرد و کمیاب، خرچنگ‌ها و لاک ‌پشت‌های دریایی و همچنین شنای دلفین‌ها در آب خلیج بود.

آشنایی با بندر یا خلیج گواتر

بندر گواتر یا همان خلیج گَواتر نام خلیج نسبتاً کوچک و قدیمی در طول ساحل مکران در دریای عمان است که یکی از جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود.

خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز

خلیج گواتر نقطه‌ای در جنوب شرق ایران، ‌هم ‌مرز با پاکستان و جز استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌های حرا یکی از مناطق حفاظت شده‌ی محیط زیست است.

این بندر یکی از آخرین نقاط مرزی ایران بوده و با توجه به داشتن جاذبه‌های دیدنی بسیار و هم جواری با آب‌های دریای عمان، همچنان کمتر شناخته شده و عده کمی با این بندر آشنایی دارند.

رودخانه ی باهوکلات از سمت ایران و رودخانه ی نهر دشت از سمت پاکستان، به خلیج گواتر می ریزد. تنها بندر اقیانوسی ایران با مردمانی خونگرم و مهمان نواز است که معتدل ترین آب و هوا را در سواحل جنوب ایران دارد.

بندر گواتر تنها حدود ۹۰ کیلومتر با بندر معروف چابهار فاصله دارد، اما جاذبه‌های دیدنی آن با چابهار بسیار متفاوت است. خلیج گواتر و خور باهو، یکی از ۲۲ تالاب بین المللی ایران است که بامساحتی معادل ۷۵هزار هکتار در سال ۱۳۸۷ در فهرست تالاب ها ی بین المللی قرار گرفت که دارای ارزش های اکولوژیک منحصر به فردی است.

خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز

بندر گواتر به انتهای جاده‌های ایران شهرت دارد. این بندر منطقه‌ای در جنوب شرق ایران، ‌هم‌مرز با پاکستان و جزوی از استان سیستان و بلوچستان است.

اگر فیلم‌های علمی تخیلی را دیده باشید که فضای مریخ در آن‌ها به تصویر کشیده شده است، کاملا فضای گواتر را با آن شبیه می‌بینید.

از ابتدای جاده گواتر به هر آدمی حس عجیبی دست می‌دهد؛ مخصوصا اگر در روشنایی روز وارد جاده وهم‌انگیزش شوید،‌ مجذوب سکوت و زیبایی آن خواهید شد و تجربه فوق‌العاده‌ای به دست خواهید آورد.

بازدید از بندر گواتر

بندر گواتر در کنار دریای عمان قرار دارد و در ۹۵ کیلومتری چابهار و دقیقا هم‌مرز با پاکستان است؛ به همین خاطر اجازه شنا در دریا داده نمی‌شود و تمام قایق‌ران‌ها نیز مراقب هستند به‌طور تصادفی وارد مرز پاکستان نشود.

نزدیکی به آب‌های اقیانوس هند (سومین اقیانوس بزرگ زمین)، باعث شده است تا گواتر دریایی کاملا متفاوت نسبت به خلیج‌فارس و دریای خزر داشته باشد که در نوع خود بسیار جالب و منحصربه‌فرد است. یک نکته خاص دیگر درباره گواتر آن که بدون واسطه به قطب جنوب متصل است.

خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز

منطقه آبی موجود بین چابهار و گواتر در واقع دهانه اقیانوس است که همه ویژگی‌های سواحل اقیانوسی را دارد، جز گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه اقیانوس‌ها.

چیزی که سواحل این منطقه را از دیگر سواحل ایران متمایز می‌کند، صخره‌ها و موج‌شکن‌های طبیعی آن است که بر اثر برخورد موج دریا با این صخره‌ها امواجی به ارتفاع ۵ متر تشکیل می‌شود.

همچنین بر اثر برخورد موج‌های مرتفع با سوراخ‌های موجود در صخره‌های ساحلی، فواره‌های زیبایی را به وجود می‌آید که به آن موج‌فشان می‌گویند.

سادگی این منطقه بیشترین دلیل محبوبیت آن است، پس انتظار نداشته باشید مانند شهر چابهار دارای ساختمان‌های مدرن و پیشرفته باشد. می‌توانید با کرایه قایق که معمولا بین ۶ تا ۱۲ نفر را سوار می‌کنند به گشتن در خلیج بپردازید.

این خلیج به‌دلیل قرارگیری در مجاورت با جنگل‌های حرا، جز مناطقی است که توسط محیط‌ زیست حفاظت می‌شود. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست چابهار، خلیج گواتر هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بی‌شماری از پرندگان مهاجر است.

خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز

حدود ۴۰ نوع از گونه های مختلف پرنده‌ها در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی وارد این منطقه می‌شوند. جدای از حیات‌وحش دوست‌داشتنی گواتر، مهم‌ترین بخش بازدید از این منطقه زیبایی‌های خلیج گواتر،‌ جنگل‌های حرا است.

مهم‌ترین جذابیت گواتر مردم خون‌گرم این منطقه است؛ مردمی که علی‌رغم زندگی در مناطق محروم، دلی بزرگ و قلبی مهربان دارند.

مردان و زنان گواتر بلوچ هستند؛ ولی ارتباط خویشی و نزدیکی با همسایگان خود در گوادر (نام پاکستانی گواتر) پاکستان دارند و رفت‌وآمد و حتی ازدواج بین آن‌ها بسیار مرسوم است.

زبان بلوچی مردم این منطقه با سایر نقاط قسمت بلوچستان ایران تفاوت دارد و به زبان بلوچی رایج در پاکستان نزدیک‌تر است؛ هرچند تعدادی زیادی از مردم این منطقه به زبان فارسی نیز تسلط دارند.

بیشتر دختر بچه‌ها مشغول فروش دستبند سوزن‌دوزی هستند و پسرها هم گوش‌ماهی، مروارید و انواع صدف می‌فروشند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید