چابهار جاذبه‌های جالبی دارد به همین دلیل با ما همراه باشید و درباره قلعه پرتغالی ها چابهار؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی بدانید.

قلعه پرتغالی ها چابهار؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی

سلام نو _ سرویس گردشگری: با ابعاد ۲۴ متر در ۹۵ متر، مصالح به کار رفته در ساخت قلعه، آجر، سنگ و گچ محسوب می‌شوند. در ورودی قلعه در بخش شرقی قرار دارد و هشتی بزرگ با اتاق‌های بسیار و ایوان‌های خصوصی از ویژگی‌های معماری آن هستند. هشتی که شباهت بسیاری به کاروانسراهای شاه عباسی دارد، در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده است.

آشنایی با قلعه پرتغالی ها چابهار

قلعه تیس بر روی تپه ای در فاصله ۵۰۰ متری از دریا ساخته شده است. تاریخچه ساخت این قلعه به زمانی باز می گردد که مناطق جنوبی کشورمان به تصرف پرتغالی ها در آمده بود.

آن ها این قلعه را بر روی تپه ای ۵۵ متر بالاتر از سطح آب ساختند تا بر مناطق اطراف احاطه داشته باشند و در حین شورش های احتمالی مردم محلی، به داخل آن پناه ببرند؛ همچنین برج های چهارگوشه این قلعه در زمان طوفانی بودن دریا، نقش فانوس را برای دریانوردان ایفا می کردند.

امروزه تنها ویرانه های قلعه پرتغالی ها در سواحل تیس باقی مانده اند؛ با این وجود می توان بخش هایی نظیر آب انبارها که از جنس سنگ و ساروج و گچ ساخته شدند و چاهی که در بیرون قلعه وجود دارد و لبه های آن نیز با سنگ و ساروج محکم شده است را تشخیص داد.

همچنین مناره آجری قلعه با تزییناتی از دوره سلجوقی و خطوط کوفی و عربی بر رویش، و هشتی قلعه که شبیه کاروانسراهای دوران صفویه ست هم به سختی قابل تشخیص هستند.

قلعه پرتغالی ها چابهار؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی

در دوره های تاریخی مختلف بازسازی هایی در بنای قلعه پرتغالی های تیس صورت گرفته و به همین خاطر، حتی نشانه های از معماری و تزیینات دوره قاجار هم در این بنا مشهود است.

قلعه پرتغالی‌های چابهار، ۵۴ در ۲۶ متر دارد و بر روی تپه‌ای در کنار دریا ساخته‌شده است. ۴ برج مدور دورتادور این قلعه (در فاصله ۱۵ متری آن) بود که نگهبان‌ها بر روی آن نگهبانی می‌دادند. در زمان طوفانی بودن خلیج نیز این برج‌ها نقش فانوس دریایی برای کشتی‌ها را داشتند.

در داخل قلعه پرتغالی‌های چابهار، آب‌انبارهایی دیده می‌شود که از جنس سنگ و ساروج و گچ ساخته‌شده‌اند. علاوه بر آن، چاهی نیز در بیرون قلعه وجود دارد که با سنگ و ساروج محکم شده در دل صخره ایجاد شده‌اند. سقف قلعه درگذشته پوشیده از چوب بود اما اکنون اثری از این سقف وجود ندارد.

قلعه پرتغالی‌های چابهار یک منار آجری هم داشت که تزئیناتش شباهت زیادی به آثار سلجوقی دارد. بیشتر این تزئینات اکنون از بین رفته و خراب‌شده‌اند اما در آن می‌توانیم خطوط کوفی و عربی را تشخیص دهیم. اتاق‌هایی نیز به ابعاد دوازده متر و کوچک‌تر در این قلعه وجود دارد.

هشتی قلعه نیز به کاروانسراهای شاه‌عباسی دوران شاه سلیمان صفوی شباهت زیادی دارد.

داستان قلعه پرتغالی ها چابهار

خیلی‌ها باور دارند که این قلعه در زمان‌های مختلف تاریخ به دست افراد زیادی افتاده است مثلاً یکی از باورها این است که در دوران هخامنشیان نیز از این قلعه استفاده می‌شده است؛ اما چیزی که مهم است این است که این قلعه مایه افتخار و عظمت تاریخ ایران است و دیدن از آن و مراقبت بیشتر از این جاذبه تاریخی وظیفه همگانی است.

قلعه پرتغالی ها چابهار؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی

ابعاد قلعه ۵۴ در ۲۶ متر است و برای رفتن به داخلش باید از درب سمت شمال شرقی قلعه داخل شوید. در همین ورودی قلعه چهار گوشواره خلفی هست که در پشت دیوارهای هشتی قرار دارند. نوع ساخت و مواد به کار رفته در ساخت مناره و گوشواره به خوبی نشان می دهد که به سبک سلجوقی ساخته شده اند.

البته در سال های بعدی که سلسله های دیگر تاریخی به روی کار آمدند هر کدام مرمت هایی را بر روی قلعه انجام دادند، این را می شود از اتاق ها و ایوان های قلعه فهمید چون کاملا به سبک صفوی و قاجار درست شده اند.

شباهت این اتاق ها و ایوان ها به آثار صفوی تا حدی است که با دیدن آن ها یاد کاورانسرای شاه عباسی بیستون می افتید که برای دوره شاه سلیمان صفوی بود.

به داخل حیاط این قلعه که بروید آب انبارهایی را در گوشه حیاط می بینید که مصالح به کار رفته در ساخت آن ها گچ، ساروج و سنگ است. البته در بیرون قلعه هم آثار چاهی وجود دارد که در دل صخره حفر شده و لبه آن با سنگ و ساروج محکم شده است.

سقف قلعه هم با چوب هایی پوشیده شده که از جنس شان معلوم است که از منطقه ای دیگر برای ساخت قلعه به اینجا آورده شده اند. به منار آجری قلعه که نگاه کنید تزئینات آن کاملا مثل تزئیات دوره سلجوقی می ماند؛ هر چند که قسمت های زیادی از این تزئینات در گذر ایام از بین رفته اند ولی در برجستگی ها و گودی ها نقش هایی به زبان عربی و کوفی به چشم می خورد.

در سه گوشه حیاط اتاق هایی هست که اندازه آن ها معمولا ۳ در ۴ و یا کمتر هستند. این قلعه تاریخی که گوشه ای از تاریخ صدها سال پیش ایران را به تصویر کشیده از جاذبه های مهم چابهار است و گردشگران در سفر به این شهر از آن دیدن می کنند.

قلعه پرتغالی ها چابهار؛ جاذبه‌ای تاریخی و دیدنی

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید