رهبر انقلاب در حکمی پرویز فتاح را به سمت رئیس ستاد اجرایی و حسین دهقان را به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان منصوب کردند، حکمی که می‌توان فصل جدید در فعالیت دو بازوی اجرایی و اقتصادی کشور باشد.

فتاح در ستاد اجرای و دهقان در بنیاد مستضعفان؛ رهبری چه خواسته‌هایی دارند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در حکمی پرویز فتاح را به سمت رئیس ستاد اجرایی و حسین دهقان را به‌عنوان رئیس بنیاد مستضعفان منصوب کردند. توانمندسازی اقشار ضعیف و به کار گرفتن این امانت ملی برای آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم و به‌کارگیری نیروهای جوان و متخصص انقلابی و جهادی با رعایت بندهای اقتصاد مقاومتی از مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب از حسین دهقان است. رهبر معظم انقلاب خطاب به سردار دهقان تأکید می‌کنند: «با انتقال جناب آقای فتاح به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و با تقدیر و تشکر از مدیریت مسئولانه و پرتلاش ایشان در جهت خدمت به محرومان، جنابعالی را که از سوابق برجسته‌ای در مدیریت‌های کلان برخوردار هستید، به ریاست بنیاد مستضعفان منصوب می‌کنم.»

دهقان؛ از سپاه تا بنیاد مستضعفان

حسین دهقانی پوده مشهور به حسین دهقان متولد ۱۲ اسفند ۱۳۳۵ در روستای پوده استان اصفهان و سیاست‌مدار، معاون ریاست‌جمهوری، رئیس سابق بنیاد شهید و فرمانده نظامی است که پیش‌تر در دولت یازدهم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود. وی هم‌اکنون به‌عنوان مشاور فرمانده کل قوا (مقام معظم رهبری) در صنایع دفاعی فعالیت می‌کند. 
دهقان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دکتری مدیریت از دانشگاه تهران است و فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کرد و در طول دوران دفاع مقدس از اعضای این نهاد بود. وی از ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشینی فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ نیز فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران را برعهده داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه پاسداران بود. دهقان در دولت هفتم به‌عنوان قائم‌مقام وزیر دفاع و در دولت‌های هشتم و نهم به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرد و در دولت یازدهم، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود.

تحریم از سوی آمریکا

حسین دهقان، مشاور مقام معظم رهبری در حوزه صنایع دفاعی به همراه ۹ نفر دیگر در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ در فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفتند. وی در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۹ برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام کاندیداتوری کرد.
دهقان سابقه تدریس دروس اصول و مبانی مدیریت، نظریه‌های نوین مدیریتی، سازماندهی، برنامه‌ریزی راهبردی رفتار سازمانی، سیاست دفاعی را در دانشگاه امام حسین (ع) در کارنامه خود دارد. دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، سایر مراکز آموزش عالی هستند که دهقان سابقه تدریس در آن‌ها را دارد. وی همچنین استاد راهنما و استاد مشاور پایان‌نامه و رساله دانشجویی دانشجویان مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری در دانشگاه‌های مزبور بوده‌ است. همچنین در زمان حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دبیرخانه این مجمع بر اجرای پروژه‌های پژوهشی نظارت داشته‌ است.

خواسته‌های رهبر انقلاب از پرویز فتاح

پس از انتصاب فتاح به ریاست ستاد اجرایی، رهبر معظم انقلاب از فتاح نیز خواسته‌اند برای رفع محرومیت‌های اقشار ضعیف و توانمندسازی آنان و رسیدگی به مناطق محروم تلاش کنند. ایشان تأکید کرده‌اند که ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در شمار نهادهای پربهره برای کشور و از یادگارهای با برکت امام راحل است. در سال‌های اخیر با ابتکارها و تلاش‌های پرثمر جناب آقای دکتر مخبر، این نهاد به جایگاه برجسته‌ای در خدمت‌رسانی چندجانبه به کشور و رفع محرومیت، سازندگی و سلامت دست یافت. اکنون با کناره‌گیری ایشان، ریاست ستاد اجرایی را به جنابعالی که دارای تجربیات با ارزشی در خدمت به محرومان در کمیته‌ امداد و بنیاد مستضعفان می‌باشید، می‌سپارم.
پرویز فتاح متولد سال ۱۳۴۰ در ارومیه است. تحصیلات دانشگاهی او در رشته عمران از دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و امام حسین (ع) است. به زبان انگلیسی و آذربایجانی تسلط دارد. در دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشته و جانباز است. با شهدایی چون محمد بروجردی و مهدی باکری همکاری داشته و پس از جنگ نیز یکی از کسانی بوده که ارتباط نزدیک با خانواده‌ها و فرزندان شهدا داشته است. اولین مراسم تبادل پیکر مطهر شهدا با عراق در مرز شلمچه توسط او برگزار شد که فتح باب جست‌وجو و تفحص شهدا در سال‌های بعد قرار گرفت.

فتاح؛ از کمیته امداد تا ستاد اجرایی

سال ۱۳۶۸ در ۲۸ سالگی با پایان جنگ از سوی رئیس‌جمهور وقت (آیت‌الله خامنه‌ای) به عضویت ستاد ۹ نفره درآمد تا خطوط مرزی دو کشور ایران و عراق را تعیین کند. سید پرویز فتاح در کابینه اول محمود احمدی‌نژاد، وزیر نیرو بود. وی پیش از آن جانشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه بود. پس از دولت نهم به بنیاد تعاون سپاه رفت. در آنجا ساخت مجتمع‌های لوکس تجاری و واردات کالاهای خارجی را ممنوع و یک پیمانکار متخلف را اخراج کرد.
در سال ۹۴ از سوی رهبر انقلاب به ریاست کمیته امداد منصوب شد. در سال ۹۸ ضمن عضویت در هیأت امنای کمیته امداد، به بنیاد مستضعفان رفت. امروز نیز با حکم رهبر انقلاب به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) منصوب شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ پرویز فتاح را به‌عنوان یکی از مقامات رسمی نظام و رئیس بنیاد مستضعفان، در لیست تحریم قرار داد.
با این احکام و با توجه به حضور مخبر در دولت، رهبر انقلاب به دو نهاد تأثیرگذار در محرومیت‌زدایی و سازندگی تکلیف کرده‌اند قدم‌های جدی‌تری را در راستای حل مشکلات محرومان و مستضعفان بردارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید