یکی از رستوران‌داران کیش در گفت‌وگو با سلام نو با نگرانی از شرایط جزیره گفت: بعد از کرونا هر بار آماده شدیم تا نفسی راحت بکشیم بحرانی جدید شکل گرفت و دردسری جدید بر سر ما خراب شد. یک بار ماجرای فروش کیش ایر بود، یک بار زلزله، یک بار پرواز چارتری و یک بار هم هزینه گران سفر به کیش.

کیش زیر سایه بحران؛ روزهای بد اقتصاد کیش تمام نمی‌شود!

سلام نو – سرویس گردشگری: جزیره کیش حال و روز خوبی ندارد؛ این را می‌شود از بازارها و البته فضای عمومی خلوت جزیره هم متوجه شد. البته حال ناخوشایند کیش مربوط به امروز و دیروز نیست و حالا دیگر چند سالی می‌شود که کیش به لطف مشکلات پی در پی مثل سابق پررونق نیست.

در حالی که براساس آمار موجود جزیره کیش با در اختیار داشتن بیش از ۵۰ هتل ظرفیت پذیرش ۱۶هزار و ۵۰۰ مسافر را دارد اما کرونا، کاهش تعداد پروازها، گرمی هوا، زلزله، مقاصد رقیب و مسائل مدیریتی در منطقه آزاد این جزیره را با بحران کمبود گردشگر مواجه کرده است.

از هر طرف که به کیش نگاه کنید این جزیره درگیر مشکل است، اما اهالی مشکل اصلی را کمبود پرواز می‌دانند. مهدی کشاورز، مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش سال گذشته به رکنا گفته بود که ضربه به اقتصاد کیش از سال ۹۸ و در دولت گذشته کلید خورد. به گفته کشاورز آن زمان ایرلاین کیش ایر در لیست واگذاری به بخش خصوصی توسط سازمان خصوصی سازی قرار گرفت.

با این همه او مشکل کیش را صرفا کمبود مسافر نمی‌داند. به گفته کشاورز مسئله کیش کمبود مسافر نبوده و آمارها نشان می دهد که میزان ورود مسافر به جزیره در مرداد ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۸ درصدی مواجه شده است. به باور این مقام پیشین جزیره کیش، مشکل بحران کسبه کیش فقط کاهش پروازها نیست، بلکه گرانی اجاره و قاچاق کالا و موارد دیگر است و این که مسافران دیگر توان خرید ندارند.

حرف کشاورز پر بی‌راه نیست. این روزها خطوط هوایی ایران به طور کلی با بحران کمبود پرواز مواجه است، اما اگر برای کیش مسافر باشد شرکت‌های هواپیمایی به شکلی مجبور می‌شوند برای این جزیره پرواز اختصاص دهند چون سود می‌برند، اما چنین کاری نمی‌کنند چون درخواست زیاد نیست.

حالا اما شکل انتقاد اهالی کیش عوض شده است. آن‌ها می‌گویند هرچند پرواز به جزیره بیشتر شده است، اما این پروازه‌ها بیشتر توسط تورهای نمایشگاهی و برای نمایشگاه‌های کیش پر می‌شود. مشکل این تورها این جا است که مسافران آن یک هدف مشخص، یعنی بازدید از نمایشگاه، دارند و عملا ارتباطی با دیگر بخش‌های اقتصادی جزیره مثل رستوران‌ها، بازارها، امکان تفریحی یا کنسرت‌ها ندارند. در نتیجه این سفرها شاید اندک آورده مالی برای جزیره داشته باشد، اما باعث حرکت اقتصاد جزیره نمی‌شود.

اما اگر فکر می‌کنید مشکلات و تصمیمات غلط مرتبط با کیش همین‌جا تمام می‌شود سخت در اشتباه هستید. ممنوعیت چارتر پروازها امسال دو مسیر گردشگری قشم و کیش را با چالش جدی مواجه کرد؛ با اجرای این تصمیم پروازهای داخلی کم و گران شده و مسافران به آنتالیا و استانبول هدایت شدند. چنین چیزی را با کمبود پرواز به کیش ترکیب کنید تا حال مسافرانی که بلیتی برای برگشت از کیش ندارند را درک کنید!

۹۵ درصد مسافران کیش و قشم اغلب انفرادی سفر نمی‌کنند و هزینه سفر با تور برای آن‌ها مقرون به‌صرفه‌تر است، در نتیجه پرواز به تور فروخته می‌شود. از زمانی که این بخشنامه به اجرا درآمد، درصد اشغال هتل‌های کیش و قشم هم پایین آمده است و چارترکنندگان هتل‌های این دو جزیره متحمل ضررهای سنگینی شدند. تصمیمی که تا همین اواخر اصلاح نشد.

به طور طبیعی در چنین شرایطی مسافر با کمی هزینه بیشتر به جای کیش به استانبول سفر می‌کند تا هم خیال آرام‌تری داشته باشد و هم از مزایای استانبول بهره ببرد.

یکی از رستوران‌داران کیش در گفت‌وگو با سلام نو با نگرانی از شرایط جزیره گفت: بعد از کرونا هر بار آماده شدیم تا نفسی راحت بکشیم بحرانی جدید شکل گرفت و دردسری جدید بر سر ما خراب شد. یک بار ماجرای فروش کیش ایر بود، یک بار زلزله، یک بار پرواز چارتری و یک بار هم هزینه گران سفر به کیش.

وی ادامه داد: چقدر باید منعطف بود؟ چقدر خلاق باشیم و ناامید نشویم؟ چقدر راه حل پیدا کنیم و باز به مشکل بخوریم؟ کار رستوران در کیش به طور ویژه با مسافران گره خورده است و جمعیت خود جزیره آن قدر نیست که بگوییم اگر مسافر نبود با خدمات بیرون بر یا رستورانی به ساکنین کسب و کار جان بگیرد. اصلا کیش بدون گردشگر نیازی به این همه رستوران، هتل و مرکز خرید ندارد.

یکی از فعالین رسانه‌ای کیش در صحبتی کوتاه که با سلام نو داشت گفت: مشکلات کیش چیز پنهانی نیست و نیاز به گفتن دوباره ندارد. بعضی از این مشکلات مثل کرونا یا زلزله هم طبیعی بودند و نمی‌شد کاری کرد، اما حتما می‌شد مدیریت بهتری داشت. کیش تا همین حالا ۲ مدیرعامل و یک سرپرست را تجربه کرده است، آن هم در حالی که انواع بحران را داشت. در این شرایط کدام مدیری ریسک می‌کند و برای حل مشکلات تصمیمات سخت می‌گیرد؟

هر چه که هست چشم انداز این روزهای جزیره کیش مثبت نیست و حال و احوال مروارید ایرانی خلیج فارس زیاد خوب نیست. سلام نو در آینده نگاهی دقیق‌تر به پرونده کیش خواهد داشت و تلاش می‌کند تا صدای مردم کیش و فعالین اقتصادی خرد و کلان آن باشد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید