یک کارشناس چینی در خصوص گسترش همکاری‌های امنیتی ژاپن با کشورهای همسایه چین تاکید کرد که توکیو به صورت کاملا آشکار پکن را عنوان یک دشمن در چارچوب اهداف خود قرار داده است.

همکاری‌های امنیتی ژاپن با کشورهای شرق آسیا زنگ خطری برای منافع چین

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، لو چائو رئیس مرکز مطالعات آمریکا و شرق آسیا در دانشگاه لیائونینگ در خصوص اینکه ژاپن در حال بررسی ارائه تجیزات دفاعی به ویتنام و جییبوتی است، گفت: از زمان روی کار آمدن فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور، توکیو مصمم به دشمنی با پکن بوده است، این طرح راهبردی پس از نشست کمپ دیوید بین آمریکا، ژاپن و کره جنوبی تقویت شد.

رادیو و تلویزیون دولتی ژاپن (ان‌اچ‌کی) روز دوشنبه(۲۲ آبان) در گزارشی اعلام کرد که توکیو پس از ارائه تجهیزات دفاعی به مانیل، در حال بررسی به ارائه این نوع تجهیزات به ویتنام و جیبوتی در چارچوب همکاری امنیتی جدید است.

ژاپن در چارچوب کمک های امنیتی رسمی، مجموعه ای از رادار های ناظراتی در اختیار فیلیپین گذاشت.

این نشریه چینی افزود: توکیو با اجرای کمک های امنیتی با مانیل در آوریل ۲۰۲۳، نسبت به طرحی که ژاپن به عنوان ارائه کمک های رسمی خود به کشورهای در حال توسعه را اهداف غیر نظامی اعلام کرده بود، این طرح را نقض کرد. ولی توکیو مدعی شده است که ارائه کمک های امنیتی کشورهای هم فکر با ژاپن نوعی چارچوب جدید برای گسترش همکاری های امنیتی است.

لو چائو در همین خصوص تاکید کرد که ژاپن، چین را به عنوان یک کشور دشمن در چارچوب هدف قرار داده است.

مقامات توکیو در سال گذشته یک بودجه دو میلیارد ینی برای اجرای طرح کمک های امنیتی به فیلیپین، مالزی، بنگلادش و فیجی در نظر گرفته بودند اما آنها می خواهند بودجه همکاری امنیتی برای سال آینده به ۲.۱ میلیارد ین افزایش دهند.

این کارشناس خاطرنشان کرد ژاپن با توجه به گسترش روابط چین با اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آ. سه. آن)، سعی در ایجاد شکاف و اختلاف میان روابط این کشور ها با پکن است اما توکیو به این هدف خود نخواهد رسید.

وی افزود:ژاپن با افزایش بودجه های نظامی و کمک آمریکا سعی دارد به یکی از قدرت های بزرگ شرق آسیا تبدیل شود.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید