وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان در نشست خبری در تهران در خصوص برخی تابلوها و نوشته‌هایی که زبان فارسی از آن حذف شده توضیحاتی ارائه داد.

واکنش وزیر خارجه طالبان به  پایین کشیدن تابلوها به زبان فارسی در افغانستان

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، امور خارجه دولت موقت طالبان در نشست خبری در تهران تاکید کرد حذف زبان فارسی از تابلوها و نوشته‌ها کار اشخاص مغرض است و طالبان هیچ نوع تبعیضی علیه زبان فارسی تحمیل نکرده و این زبان همانند پشتو زبان رسمی افغانستان است.

 امیرخان متقی، وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان، روز یکشنبه ۳ دی ماه، در یک نشست خبری در تهران، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌ها از کمرنگ شدن زبان فارسی در افغانستان گفت: زبان فارسی و پشتو هردو زبان رسمی افغانستان هستند و هیچ نوع تبعیضی علیه زبان فارسی از سوی حکومت افغانستان وجود ندارد. وی تاکید کرد که « در مکاتب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی، همه چیز مانند قبل جریان دارد و تدریس و صحبت به هردو زبان پشتو و فارسی انجام می‌شود. ما تلاش داریم هر دو زبان غنی‌تر و علمی تر شوند.»

وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان در خصوص برخی تابلوها و نوشته‌هایی که زبان فارسی از آن حذف شده، توضیح داد: «اگر در جایی تابلوهایی که به زبان فارسی هستند پایین کشیده شوند، کار اشخاص مغرض است و با اهداف شخصی صورت گرفته اما سیاست حکومت افغانستان این نیست.»

وی درباره وضعیت مهاجرین افغانستانی گفت: «حکومت افغانستان تلاش دارد هر چه سریعتر شرایط اقتصادی و اجتماعی لازم را فراهم کند تا مهاجران به خواست خودشان به وطن بازگردند.»

متقی ضمن تشکر از کشورهای همسایه برای میزبانی طولانی مدت از جمعیت عظیم مهاجران افغانستانی، گفت: «چهل و پنج سال در افغانستان جنگ بوده است وگرنه هیچکس وطن خود را با شادی رها نمی‌کند.»

این دیپلمات طالبان عنوان کرد که بندر چابهار برای افغانستان ارزش زیادی دارد. وی ادامه داد: «هم ایران و هم افغانستان مصمم هستند جاده سازی، خطوط راه آهن و تنگه واخان را توسعه بدهند. ما می‌خواهیم چین از طریق افغانستان به آسیای میانه متصل شود.»

وی ضمن محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، اظهار کرد: «ما مبارزه برادران فلسطینی علیه اشغالگری را مبارزه‌ای قانونی و برحق می‌دانیم. در سرزمین تاریخی فلسطین باید حکومتی فلسطینی تشکیل شود و اشغال به پایان برسد.»

کد خبرنگار: ۲۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید