در معاملات اسپات شما مالک دارایی واقعی هستید و این امر امنیت و امکان کنترل سرمایه را ارائه می‌دهد اما نمی‌توانید ازپوزیشن شورت استفاده کنید. به عبارت دیگر، در معاملات اسپات نمی‌توانید از کاهش قیمت‌ها سود ببرید. فقط می‌توانید در قیمت کم بخرید و بعد از رشد قیمت دارایی خود را بفروشید.

معاملات اسپات چیست؟ بررسی عملکرد، مزایا و معایب

راه‌های مختلفی برای انجام ترید وجود دارد که یک معامله‌گر می‌تواند بر حسب نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کند. در این مقاله، یکی از انواع روش‌های معامله، یعنی معاملات اسپات را مورد بررسی قرار خواهیم داد و علاوه بر اشاره به نمونه‎ها، مزایا و معایب این روش معاملاتی را واکاوی خواهیم کرد.

معاملات اسپات چگونه عمل می‌کنند؟

معاملات اسپات چیست؟ بررسی عملکرد، مزایا و معایب

برای پاسخ به این سوال که معاملات اسپات چگونه عمل می‌کنند، اول از همه، باید با مفهوم معاملات اسپات آشنا شویم و سپس به این مساله بپردازیم. یکی از ویژگی‌های تعیین کننده معاملات اسپات این است که دارایی‌های درگیر در معامله بلافاصله به خریدار تحویل داده می‌شود. دارایی‌ها با قیمت فعلی بازار خریداری می‌شوند که به آن قیمت اسپات نیز می‌گویند. همین موضوع، این روش معاملاتی را به شکل بسیار ساده‌ای از تجارت تبدیل می‌کند که برای معامله‌گران در همه سطوح قابل استفاده است. معاملات اسپات اغلب به عنوان سریع‌ترین راه برای تجارت سهام، ارز خارجی، کالاها، انجام معاملات آنی در زمان نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مالی در نظر گرفته می‌شود. این روش برای معامله‌گران روزانه بسیار جذاب است. زمانی که یک معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند قیمت دارایی افزایش می‌یابد، از معاملات اسپات برای خرید آن استفاده می‌کند، بنابراین می‌توانند آن را در آینده با سود بفروشد. معامله‌گران همچنین می‌توانند در صورت پیش‌بینی کاهش قیمت دارایی، معاملات شورت را در بازار اسپات انجام دهند. به طور کلی، سه مفهوم کلیدی در معاملات اسپات عبارتند از: قیمت اسپات یا لحظه‌ای، تاریخ معامله و تاریخ تسویه. مانند تمام معاملات، کسب سود در این روش نیز تضمین نمی‌شود و در صورت کاهش یا افزایش قیمت دارایی، بر خلاف جهت معامله، احتمال رخداد ضرر برای معامله‌گر وجود دارد.

معاملات اسپات در بازار کریپتو چگونه است؟

معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های معاملاتی رایج محسوب می‌شود و به عبارتی، نشان دهنده پایه و اساس بازار رمزارزها است. این نوع از معاملات به خرید و فروش لحظه‌ای دارایی‌های دیجیتال و تسویه و مالکیت همزمان دارایی اشاره دارد. بر خلاف سایر اشکال معاملات مانند معاملات آتی یا اختیار معامله، که در آن تریدرها طی قراردادهایی بر روی قیمت آتی یک دارایی شرط می‌بندند، معاملات اسپات در کریپتو مربوط به پرداخت آنی و به دست آوردن خود دارایی واقعی رمزنگاری است. هنگامی که در معاملات اسپات شرکت می‌کنید، اساسا دارایی دیجیتال واقعی را خرید و فروش می‌کنید، مفهومی که اغلب به عنوان تجارت «فیزیکی» یا «اسپات» شناخته می‌شود.

هنگامی که تصمیم می‌گیرید در معاملات اسپات شرکت کنید، معاملات را مستقیم انجام می‌دهید و ارزهای دیجیتال را مستقیما با قیمت فعلی بازار می‌خرید یا می‌فروشید. مبادله فوری دارایی‌ها تضمین می‌کند که ارز دیجیتال را به شکل اصلی خود در اختیار بگیرید و به شما امکان می‌دهد آن را در کیف پول خود ذخیره یا به کیف پول فرد دیگری منتقل کنید.

به همین دلیل است که معاملات اسپات نقطه شروعی فوق العاده برای مبتدیان در دنیای رمزنگاری است. این روش نسبت به سایر روش‌های معاملاتی پیچیدگی کمتری دارد و امکان ورود ملموس‌تری را به بازار را فراهم می‌کند. روش معاملاتی اسپات یک راه عالی برای درک نحوه عملکرد بازار رمزارز بدون پرداختن به پیچیدگی‌های معاملات مشتقه است.

نحوه عملکرد معاملات اسپات در بازار رمزارزها

معاملات اسپات چیست؟ بررسی عملکرد، مزایا و معایب

فرض کنید که می‌خواهید بیت کوین را با استفاده از معاملات اسپات رمزنگاری بخرید. ابتدا باید وارد یک صرافی رمزنگاری که در آن حساب دارید، ‌شوید و سپس این روند را ادامه می‌دهید: ابتدا جفت معاملاتی مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید. برای این مثال، فرض کنید که به دنبال معامله USDT (یک استیبل کوین) با بیت کوین (BTC) هستید. این جفت ارز دیجیتالی را که می‌خواهید بفروشید (USDT) و رمزی را که می‌خواهید بخرید (BTC) نشان می‌دهد.

سپس شروع به ثبت سفارش می‌کنید. به این منظور باید یک «سفارش بازار» انجام دهید و مقدار USDT را که می‌خواهید به بیت کوین تبدیل کنید، مشخص کنید. سفارش بازار به این معنی است که شما مایل به خرید BTC با قیمت فعلی بازار هستید.

در مرحله بعد، سفارش خود را اجرا می‌کنید. صرافی، سفارش شما را با شخص دیگری که می‌خواهد بیت کوین را به USDT یا هر جفت ارز دیگری که صرافی ارائه می‌دهد بفروشد، مطابقت می‌دهد. این تراکنش فورا انجام می‌شود و شما بعد آن مالک بیت کوین در کیف پول صرافی خود هستید.

در نهایت تسویه حساب صورت می‌گیرد. بیت کوینی که به دست آورده‌اید اکنون متعلق به شما است و می‌توانید انتخاب کنید که آن را در کیف پول صرافی خود نگه دارید یا برای امنیت بیشتر به کیف پول رمزنگاری شخصی خود منتقل کنید.

یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید پویایی بازار است. نرخ مبادله‌ای که با آن معامله می‌کنید با توجه به عرضه و تقاضای فعلی در بازار تعیین می‌شود. این نرخ می‌تواند به سرعت نوسان کند، بنابراین اگر به دنبال بهینه سازی معاملات خود هستید، نظارت دقیق بر بازار امری ضروری است.

همانطور که اشاره شد، معاملات نقدی یا اسپات در مورد مبادله فوری یک رمزارز با دیگری با نرخ فعلی بازار است. این یک راه ساده و کاربرپسند برای ورود به دنیای تجارت کریپتو است که آن را به نقطه شروع ایده‌آل برای مبتدیان تبدیل می‌کند.

مزایا و معایب معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال

معاملات اسپات چیست؟ بررسی عملکرد، مزایا و معایب

معاملات اسپات در کریپتو مزایا و معایب زیادی دارد. بنابرین قبل استفاده از این روش معاملاتی درک هر دو روی سکه امری ضروری است. در ادامه این مقاله مزایا و معایب  معاملات اسپات را ارائه کرده‌ایم:

یکی از مزایای معاملات اسپات سادگی استفاده است. معامله به روش اسپات برای مبتدیان ساده و ایده آل است، زیرا خرید و فروش رمزارزها به صورت آنی صورت می‌گیرد. اما در این نوع از معاملات بر خلاف معاملات مارجین یا فیوچرز، هیچ اهرمی ارائه نمی‌شود که همین امر به طور بالقوه پتانسیل سود را محدود می‌کند.

در معاملات اسپات شما مالک دارایی واقعی هستید و این امر امنیت و امکان کنترل سرمایه را ارائه می‌دهد اما نمی‌توانید ازپوزیشن شورت استفاده کنید. به عبارت دیگر، در معاملات اسپات نمی‌توانید از کاهش قیمت‌ها سود ببرید. فقط می‌توانید در قیمت کم بخرید و بعد از رشد قیمت دارایی خود را بفروشید.

از آنجایی که شما در معاملات اسپات صاحب ارز دیجیتال هستید، در معرض خطرات لیکوئید شدن مرتبط با معاملات اهرم‌دار نیستید. اما در مقابل، معاملات اسپات نیاز به زمان‌بندی دقیق بازار دارد. شما باید وقتی قیمت‌ها پایین است خرید کنید و وقتی بالا رفت بفروشید.

از طرف دیگر، معاملات اسپات یک استراتژی نگهداری بلندمدت را تشویق می‌کند که برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مناسب است. اما این نوع معاملات ممکن است امکان انجام استراتژی‌های معاملاتی پیچیده‌تری را که در بازارهای مشتقات وجود دارند، محدود کند.

در معاملات اسپات می‌توانید موجودی خود را در کیف پول شخصی نگه دارید که به مراتب امن‌تر از نگهداری آنها در صرافی است. اما برخی آلتکوین‌ها ممکن است نقدینگی کمتری در بازارهای اسپات داشته باشند که همین امر انجام معاملات بزرگ را با چالش مواجه می‌کند.

در نهایت، بازارهای اسپات با معامله در قیمت‌های لحظه‌ای که منعکس کننده عرضه و تقاضا در بازار است، شفافیت را ارائه می‌دهد. در مقابل اما نمی‌توانید از سقوط بازارها سود ببرید. سود شما به افزایش قیمت مرتبط است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید