رئیس مجلس گفت: روزی در تهران در حال رفتن به نماز جمعه با شهید سلیمانی بودیم و گروهی در فضای دهه 80 شعار می‌دادند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» حاج قاسم گفت این‌ها چه می‌گویند آقای قالیباف؟ شاید اگر ما را هم بشناسند به ما هم دشنام بدهند.

روایت قالیباف از پاسخ سردار سلیمانی به شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، رئیس مجلس گفت: هر آنچه را که گفتیم و قول دادیم بیش از ۸۰ درصد موضوعات در حوزه قانونگذاری که اولویت آن در حوزه مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی بود، انجام دادیم.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی که در مسجد جامع ابوذر تهران برگزار شد، گفت: خداوند بزرگ را شاکرم که در این ایام و شب عزیز در این مکان شریف و مسجد پررونق و در منطقه‌ای که دارالشهدا است حاضرم. همه این فرصت‌ها توفیقی است که در خدمت شما بزرگواران باشم. امشب شب ولادت حضرت فاطمه (س) است و این شب را به همه شما تبریک می‌گویم؛ به ویژه به مادران حاضر در این جمع و ملت عزیزمان.

وی ادامه داد: این افتخار بزرگ را به جامعه زنان و مادران جامعه به ویژه مادران، همسران و خواهران شهدا تبریک می‌گویم، این توفیق شد تا این روز عزیز را به نام روز زن نامگذاری کنند، چه افتخاری بیشتر از این که در روزی که به نام حضرت فاطمه (س) که متصل به خاندان وحی و از اولیای خداوند است و بانویی که در تقوا، دفاع از ولایت، در فهم و درک سیاسی، در تربیت، فرزندداری، شوهرداری، شجاعت و کلام سرآمد است، نصیب زنان و مادران سرزمین ما شده است.

رئیس مجلس افزود: ولادت حضرت امام خمینی (ره) را تبریک می‌گویم، امامی که ما را از بند استکبار نجات داد و امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت و این روز را نیز امام خمینی (ره) به نام زنان و مادران نامگذاری کردند. این روز همچنین مصادف با ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) است، این روز به هموطنان مسیحی و خانواده شهدای مسیحی و همه مسیحیان جهان تبریک می‌گویم. حضرت مسیح (ع) پیام آور الهی برای خوشبختی جامعه، برای زندگی در راه خدا، برای مبارزه با ظلم، فساد و مبارزه با بی‌بند و باری بود. اینها رسالت این پیامبر الهی بوده و امروز پیروان واقعی او در سراسر جهان هرگز اجازه نخواهند داد که سردمداران آنها ظلم، جنایت و توسعه فساد کنند. این موضوع را در محکومیت جنایات صورت گرفته در غزه دیدیم.

قالیباف ادامه داد: امشب مصادف شده با چهارمین سالگرد شهادت سردار دلها، شهید سلیمانی، مردی که دست پرورده انقلاب اسلامی، مکتب امام خمینی(ره)، تربیت شده مکتب قرآن و اهل بیت بود. انقلاب چنین فرصت‌هایی را رقم زد و چنین عظمت‌هایی را به همراه داشت و یک نمونه آن شهید سلیمانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 40 سال توفیق دوستی و رفاقت با این شهید عزیز را داشتم افزود: وقت‌هایی بود که این شهید عزیز می‌گفت در دوران کودکی معنی کفش را نمی‌دانستیم، عظمت انقلاب این است که چنین فرصت‌هایی فراهم می‌کند تا از دورترین و محروم‌ترین روستاها و از محروم‌ترین خانواده‌ها، کسانی بروز می‌کنند و فرصت‌هایی رقم می‌خورد که نه تنها در سطح شهر و روستا و استان خود بلکه در این کره خاکی نماد می‌شوند؛ برای هر انسان منصف و برای هر انسان آزادی‌خواهی و برای هر انسانی که در مقابل ظلم قصد دارد بایستد.

رئیس قوه مقننه در این بخش از سخنانش خاطره‌ای از شهید سلیمانی در روزهای 88 تعریف و عنوان کرد: وقتی اراده الهی باشد که کسی را عزیز کند اینگونه است، روزی در تهران در حال رفتن به نماز جمعه با شهید سلیمانی بودیم و گروهی هرچند محدود در فضای دهه 80 شعار می‌دادند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» که این دروغ‌ترین حرفی بود که می‌زدند زیرا نه ایران را قبول داشتند و نه حاضر بودند گامی برای عزت ایران بردارند و البته غزه و لبنان را هم قبول نداشتند. همینطور که در بلوار کشاورز راه می‌رفتیم حاج قاسم گفت این‌ها چه می‌گویند آقای قالیباف؟ شاید اگر ما را هم بشناسند به ما هم دشنام بدهند. این فضا را تصور کنید با فضای روز تشییع این شهید در همین تهران، تصور کنید و ببینید. شهید سلیمانی شهیدی بود که نماد انسجام ملی شد، هرکسی با هر سلیقه و گرایشی از خانه بیرون آمد، این برکت نتیجه اخلاص این مرد بود. این مرد 42 سال بی‌وقفه مجاهدت کرد. از ابتدای انقلاب اسلامی مجاهدت کرد تا روزی که به شهادت رسید.

قالیباف با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی اثر بیشتری از قاسم سلیمانی می‌گذارد گفت: این اثر را امروز می‌بینید، 75سال از عمر رژیم منحوس صهیونیستی می‌گذرد، چندین جنگ انجام دادند، ارتش کشورهای عربی و گروه‌های مختلف متحد شدند و با آنها جنگیدند ولی حرکت و عملیاتی که حماس در مقابله با جنایت‌هایی که این رژیم در طول 75سال با بی‌رحمی و حیوان صفتی انجام داد، آنچنان ضربه‌ای از جهت نظامی به آنها وارد کرد که قابل مقایسه با اقدامات صورت گرفته طی این سال‌ها نیست.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: عرض منطقه غزه 10 کیلومتر و طول آن 40 کیلومتر است، نزدیک به 100 روز است همه ظرفیت و جنایت آمریکا، رژیم صهیونیستی و همه طراحان نظامی‌شان جمع شده است اما مقاومت و افتخار مردم غزه را ببینید، اینها آثار و برکت فردی است که محب اهل بیت بوده و به سنت‌های الهی اعتقاد دارد و لحظه‌ای از مجاهدت دست برنمی‌دارد، آنهایی که مؤمن هستند به پیروزی می‌رسند و اینها درس است برای یکایک ما و باید به این موضوعات توجه کنیم و ببینیم وقتی که مقاومت می‌کنیم و در مقابل سختی‌ها می‌ایستیم و فقط به موضوعات مادی زندگی توجه نمی‌کنیم، خداوند چگونه عزت دنیوی و اخروی را با هم و یکجا به جامعه، افراد، گروه‌ها و خانواده‌ها می‌دهد و این وعده الهی است و وعده الهی حق است.

قالیباف با بیان اینکه امروز راه موفقیت و پیروزی مسیر معنویت و فرهنگ جهاد و مقاومت است ادامه داد: فکر نکنید فرهنگ جهاد و مقاومت تنها برای بخش نظامی، عملیات نظامی و جنگ است، هرگز! این فرهنگی است برای همه شئونات زندگی. برای تربیت فرزندان نیز این فرهنگ اثرگذار است و برای رشد و پیشرفت کشور و رفع مشکلات اقتصادی این فرهنگ ما را نجات می‌دهد. زمانی که حرف از معنویت، مقاومت و جهاد می‌زنیم معنای آن توپ، تانک و تفنگ نیست، تنها بخشی از آن این مسائل است و شاید از منظری سخت‌ترین آن است.

قالیباف با بیان اینکه خدا من را نیامرزد اگر حل مشکلات محرومین و مستضعفان را در جایگاه‌های مختلف با اولویت پیگیری نکرده باشم عنوان کرد: من وقتی اینجا ایستاده‌ام نماینده شما هستم، شما محبت کردید و به من رأی دادید، من را به مجلس فرستادید، وظیفه دارم نسبت به حل مشکلات شما و مشکلات روزمره شما انجام وظیفه کنم و باید پاسخگو باشم، مطمئن هستم شما این توجه را دارید که من روزی ممکن است فرمانده نیروی انتظامی، یک روز در شهرداری تهران و امروز نیز به اعتماد شما عزیزان که هرچه داریم مدیون شما هستیم، در مجلس باشم. همواره محرومین، مظلومین و جنوب شهری‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند و اگر کاری انجام داده‌ام اولویت خود را توجه به محرومین قرار داده‌ام.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: روزی که کار خود را در شهرداری آغاز کردم محکم و با افتخار گفتم اولویت من جنوب شهر و مناطق محروم تهران است. من به شما قول دادم که اجازه نمی‌دهم فاصله طبقاتی از این بیشتر شود، قول ندادم که این فاصله را کم کنم اما قول دادم که اجازه نمی‌دهم این فاصله بیشتر شود. شاید اولین جایی که در آن زمان حضور پیدا کردم همین منطقه 17 بود چون اینجا دارالشهدا است و ما مدیون شهدا هستیم و باید به محرومین و کسانی که زندگی خود را برای این انقلاب گذاشتند با اتکاء به فرهنگ قرآنی و کلام حضرت امام (ره) و دستور مقام معظم رهبری خدمت کنیم.

وی بیان کرد: مطمئن هستم شما در موضوعات دقت دارید که در هر جایی هستم چه در ناجا، چه در شهرداری و چه در مجلس باید نسبت به وظایفی که قانون برای ما گذاشته تلاش کنم و پاسخگو باشم. امروز مکلف هستم نه از این جهت که در مجلس خدمتگزار نمایندگان هستم بلکه از این جهت که نماینده شهر تهران هستم و مستقیماً به شما پاسخ بدهم، از جهت وقت‌گذاری لحظه‌ای غفلت نکرده‌ام و همچنان به هیچ وجه همانند دوران شهرداری که نماز صبح را در منزل نبودم اکنون نیز هیچ‌وقت نماز صبح را در منزل نیستم، ظهر به خانه نرفته‌ام و نمی‌روم. این نیست که در وقت‌گذاری خدای ناکرده لحظه‌ای کم بگذارم.

قالیباف ادامه داد: مقام معظم رهبری در چهارمین ملاقات با نمایندگان مجلس یازدهم به عنوان مجلس انقلابی بر ما منت گذاشته و این نامگذاری را انجام دادند و این امتیاز را به مجلس یازدهم دادند این نکته را فرمودند که مجلس با نقشه راه حرکت و به درستی مسیر خود را پیش برد و با شجاعت برخی از قوانین را تصویب کردند. با همان دقتی که در زمان شهرداری وقت گذاشته و به شما در جریان حضور در مدارس، مساجد و جمع اقشار قول می‌دادیم و بر سر پیمان خود می‌ماندیم با توجه به اینکه جنس کار ما در مجلس کاملاً متفاوت با محیط کاری قبلی من است در همان سال اول که در مجلس حاضر شدم تلاش کردم و در مصاحبه خود طی 4 ماهه اول نکاتی را اشاره کردم که در مجلس این چه کارها را پیش می‌بریم و انجام می‌دهیم.

رئیس قوه مقننه افزود: امروز در این خانه خدا و شب عزیز به شما عرض می‌کنم هر آنچه را که گفتیم و قول دادیم بیش از 80 درصد موضوعات در حوزه قانونگذاری که اولویت آن در حوزه مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی بود، انجام دادیم. البته طبیعی است که این قوانین تا اجرا شود و اثر آن در زندگی مردم و کشور دیده شود مقداری زمان نیاز دارد. در حوزه قانونگذاری به صورت دقیق موضوعات را دنبال کردیم.

وی بیان کرد: در حوزه مسائل سیاست خارجی و بحث هسته‌ای قانون اقدام راهبردی را مصوب کردیم که مقام معظم رهبری فرمودند این قانون جهت و مسیر کار را برای همه مشخص کرد و اگر نبود می‌دانیم چه اتفاقاتی رخ می‌داد. در حوزه مسکن که از موضوعات جدی است و اگر در خانواده‌ها مرد و زن به صورت دو شیفت کار نکنند از پس کرایه خانه برنمی‌آیند باید گفت که در بخش معیشت، حوزه مسکن نقش زیادی دارد، طرح جهش تولید مسکن در مجلس تصویب شد و برای مبارزه با افرادی که خانه‌ها را احتکار می‌کردند، مالیات سفت و سختی تعیین شد و قانون مربوط به اجاره‌ خانه که یکی از مشکلات جدی را برطرف می‌کرد، تصویب و نهایی شد. در مجلس یازدهم در حوزه مسکن کار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت صورت گرفت، البته دولت نیز کار را شروع کرده و امیدواریم با موفقیت آن را پیش ببرد و همه باید کمک کنیم تا دولت با موفقیت این قوانین را اجرا کند.

قالیباف گفت: در موضوعات اشتغال و صدور مجوزها و توجه به کسب و کارها اتفاق بزرگی رخ داد. زمانی که این بحث را شروع و در مجلس دنبال کردیم همانند روزی که 110 را در نیروی انتظامی شروع کردیم خیلی‌ها گفتند این کار شدنی نیست. زمانی که بحث تسهیل در اشتغال را مطرح کردیم به جای اینکه مردم در ادارات معطل شوند تصمیم گرفتیم مجوزهای اشتغال یا باید سه روز زمان ببرد یا سه ماه، لازم نیست کسی نیز مراجعه کند، از طریق پنجره واحد افراد می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند، این درخواست‌ها یا تأییدمحور هستند و یا ثبت‌محور.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درخواست مجوزهای ثبت‌محور مربوط به اشتغال‌هایی است که نیاز به بررسی زیادی ندارد، اگر متقاضی 3 روز پس از ارائه درخواست خود جواب بله شنیدند به معنای موافقت است و اگر جواب نه شنیدند درخواست آنها رد شده و اگر پاسخی دریافت نکردند نیز به معنای تأیید است و اگر بعداً اشکالی رخ دهد دستگاه باید پاسخگو باشد.

وی افزود: صدور مجوز مشاغلی نیز که از جهت سلامت، امنیتی و محیط زیستی نیاز به بررسی دارد، سه ماه زمان دارد. بعضی اوقات صدور مجوزی 3 تا 5 سال طول می‌کشید و سرمایه‌گذار نمی‌دانست چه کاری باید انجام دهد، این موضوع در مجلس تصویب شد و پای آن ایستادیم و دولت نیز انصافاً پای کار آمد.

قالیباف ادامه داد: در جای دیگر نیز بحث شفافیت آراء نمایندگان را توضیح دادم، بعضی دوستان می‌گویند مجلس این قول را داده است. اول باید این نکته را توضیح دهم که شفافیت انجام شده و اکنون نیز در حال انجام است. اگر گفته می‌شود عدم شفافیت در آراء وجود دارد می‌توانند به سایت مجلس مراجعه و آراء نمایندگان را مشاهده کنند. این توضیح را ارائه می‌کنم زیرا گاهی اوقات برخی افراد قصد دارند موضوع را سیاسی کنند و قصد آنها تخریب است.

رئیس قوه مقننه بیان کرد: گفته می‌شود مجلس در خصوص شفافیت آراء قول داده، همه مجلس قول نداده اما من محمدباقر قالیباف زمانی که کاندید شدم به مردم تهران قول دادم که اگر من به مجلس بروم با شفایت آراء در مجلس موافق هستم و همه تلاش خود را می‌کنم که این اتفاق صورت گیرد اما برخی نمایندگان چنین قولی نداده و بنا به دلایلی با آن مخالفند. زمانی که در مجلس در این خصوص رأی‌گیری کردیم تا طرح مربوط به شفافیت آراء را تصویب کنیم به عنوان رئیس مجلس اولین کسی بودم که آن را امضا کردم و خیلی از دوستان نیز آن را امضا کرده بودند. این موضوع تغییر قانون آیین‌نامه داخلی مجلس بود و به دو سوم رأی نیاز داشت، زمانی که به رأی گذاشتیم 3 رأی کم آورد و تصویب نشد اما مجدداً به صحن آمد و تصویب شد و مسیری در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام طی کرد. این موضوع را در مجلس بیشتر توسعه دادیم هرچند می‌دانیم نمی‌توانیم آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام را تغییر دهیم اما این بحث را مطرح کردیم که به صورت مثال زمانی که ما موضوع شفافیت آراء در حوزه خودرو را مورد بحث قرار می‌دهیم در مجلس موضوعات به صورت شفاف از رادیو پخش می‌شود و همه در جریان قرار می‌گیرند و بحث واردات خودرو که مجلس آن را تصویب کرد، در دور اول مجمع تشخیص با آن مخالف بود، اینجا باید مجمع به صورت شفاف توضیح دهد چرا و به چه دلیل واردات خودرو ممنوع است و چه کسانی در مجمع به واردات رأی داده و چه کسانی رأی ندادند اما مجمع آن را قبول نداشت و این بحث ادامه پیدا کرده، البته اکنون به توافق رسیده‌ایم تا این موضوع نهایی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آن بخش از شفافیت که مهمترین آن آراء نمایندگان است به صورت آنلاین روی سایت وجود دارد و بیش از 220 نماینده آرا خود را در سایت مجلس منتشر و شفاف کرده‌اند و همه مردم می‌توانند آرا را مشاهده و بر آن نظارت کنند..

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از قانون‌هایی که دنبال کرده‌ایم این بود که بعد از 53 سال توسط مجلس یازدهم قانون بانک مرکزی اصلاح شد و بیش از یک ماه است این قانون برای اجرا ابلاغ شده است. ان‌شاء‌الله تا پایان مجلس یازدهم قانون مربوط به بانک‌های عامل نیز که در کمیسیون مربوطه قطعی شده به صحن می‌آید تا بانک‌ها پیش قراردادهایی را از قبل برای افراد متقاضی تسهیلات قرار ندهند و بگویند همه برگه‌ها باید یک طرفه امضا شود.

وی افزود: این را بر اساس تجربه خود با توجه به آشنایی که با مسائل کشور دارم به شما می‌گویم با این شرایط و سختی‌هایی که داریم، حتماً زمانی که در حال مبارزه براساس سنت‌های الهی، انقلاب اسلامی، عزت، شرف و امنیت ملی خود حرکت می‌کنیم هزینه‌هایی دارد و با احتساب این هزینه‌ها که یکی از آنها تحریم است می‌گویم اگر مدیریت را در مجموعه کارها و رویکردها اصلاح کنیم تردید نکنید که در برنامه هفتم توسعه در کشور به ثبات اقتصادی می‌رسیم و این ظرفیت وجود دارد. اگر کسی بگوید این ظرفیت وجود ندارد یا با موضوعات آشنا نیست یا می‌خواهد تخم ناامیدی در جامعه بپاشد که این گناه بزرگ و نابخشودنی است. شرط این کار آن است که با فرهنگی که شهید سلیمانی کار می‌کرد، کار کنیم. مهمترین ویژگی شهید سلیمانی این بود که مردم را محور کار قرار داد.

قالیباف با اشاره به این موضوع که ما در اقتصاد مردم را محور کار قرار نداده‌ایم گفت: 80 درصد اقتصاد ما دولتی است و برای تغییر این رویکرد مقاومت می‌شود و این مقاومت جدی است اما این کارها را مردم باید مدیریت کنند و مردم در صحنه باشند.

رئیس قوه مقننه عنوان کرد: داعش را مردم منهدم کردند و در جنگ تحمیلی این مردم بودند که حضور داشتند، پیشرفت ما در حوزه صنایع نظامی مخصوصاً در حوزه موشکی و هوافضا که امروز بدون شک جزو 5 کشور برتر دنیا هستیم این اتفاق را مردم رقم زدند. دانشجویان دانشگاه رقم زدند، صنعتگران رقم زدند، فکر نکنید این اتفاقات در یک فضای بسته صرفاً نظامی رخ داد، این فرصت برای همه فراهم شد، خلاقیت‌ها و افراد آمدند و قابلیت‌ها و شهید مقدم‌ها پیدا شدند که این اتفاقات صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در عرصه مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نباید مردم را از صحنه حذف کرد گفت: در نیروی انتظامی امنیت را مردمی کردیم، به جای اینکه گشت بگذاریم، کادر اضافه کنیم و هزاران مشکل رخ دهد، همین مردم به ما کمک کردند و به امنیت کشور کمک کردند. همه مردم به نیروی انتظامی تبدیل شدند، در هر کوچه، شهر، روستا و مغازه‌ای که حضور داشتند با یک تلفن عدالت و امنیت برقرار و کم هزینه‌تر و سلامت نیروی انتظامی بیشتر و خطر کمتر شد و سارقان احساس خطر کردند.

قالیباف بیان کرد: در دوران حضورم در نیروی انتظامی مردم تصور می‌کردند که نیروی انتظامی چقدر فعال شده است اما این مردم بودند که به نیروی انتظامی کمک می‌کردند. امروز در اقتصاد همه این روش‌ها وجود دارد اما آنها را فراموش می‌کنیم. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که به سنت‌های الهی واقعاً ایمان داشته باشیم. بنا نیست همه چیز فراهم شود سپس برای خدا کار کنیم. اگر اخلاص، تدبیر، عقل و کارآمدی وجود داشته باشد مهم نیست چقدر دشمن قوی است، مهم این است که ایمان، عقلانیت و معنویت داشته باشیم و با عدالت پیش برویم. خداوند نیز ما را موفق می‌کند و هیچ فرقی ندارد که موضوع اقتصادی باشد یا چیز دیگری. اینها شرط موفقیت است و این در یک قدمی ما است. امیدوار باشید این ظرفیت‌ها وجود دارد و ما در حوزه قانوگذاری و دولت در حوزه اجرای قوانین کارها را پیش خواهیم برد.

لینک کوتاه کپی لینک
کد خبرنگار: ۲۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید