در دل سنگ‌های ۳ میلیارد ساله‌ای که در آفریقای جنوبی یافت شده‌اند، گوی‌های عجیبی وجود دارند که رمز و راز آنها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

راز گوی‌های ۳ میلیاردساله؛ حقیقت یا افسانه؟

به گزارش سلام نو آنطور که فرادید نوشته است برخی این گوی‌ها را که به "گوی‌های کلرکس‌دورپ" معروف هستند، ساخته تمدن‌های باستانی یا حتی موجودات فضایی می‌دانند، اما حقیقت چیست؟

تئوری‌های توطئه:

علاقه‌مندان به دیدگاه‌های شبه‌علمی، داستان‌های عجیبی درباره این گوی‌ها می‌بافند. آنها معتقدند که این گوی‌ها که شبیه توپ‌های کریکت باستانی هستند، به خودی خود می‌چرخند و توسط تمدن‌های پیشرفته‌ای ساخته شده‌اند که ما از آنها بی‌اطلاعیم.

شبه‌علم در مقابل علم:

در دهه ۱۹۸۰، شبه‌دانشمندان مدعی شدند که این گوی‌ها "طبیعی" نیستند و با وجود کشف در سنگ‌های ۳ میلیارد ساله، "ساخته شده‌اند". برخی حتی آنها را به عنوان مدرکی برای اثبات وجود موجودات فضایی قلمداد می‌کردند.

رازگشایی علمی:

در سال ۲۰۰۶، بروس کرنکراس، زمین‌شناس، به بررسی این گوی‌ها پرداخت. او با مطالعه نمونه‌هایی از گوی‌های کلرکس‌دورپ که در سازند زمین‌شناسی "گروه دومینیون" یافت شده بودند، راز آنها را فاش کرد.

سنگال، نه ساخته دست بشر:

کرنکراس کشف کرد که این گوی‌ها در واقع "سنگال" هستند، اجسامی کروی، بیضوی یا اریب که از کانی‌های مختلف در سنگ میزبان تشکیل شده‌اند. این نوع سنگال‌ها در سراسر جهان یافت می‌شوند و پدیده‌ای رایج هستند.

تشکیل طبیعی:

کرنکراس توضیح می‌دهد که این گوی‌ها از طریق ته‌نشست یک محلول آبی و متبلور شدن مواد معدنی در سنگ میزبان به وجود می‌آیند. شکل کروی آنها به دلیل توزیع یکنواخت بافت سنگ میزبان است که رشد ۳۶۰ درجه‌ای سنگال را در همه جهات امکان‌پذیر می‌کند.

خطوط اسرارآمیز:

خطوط روی گوی‌ها نیز ناشی از لایه‌های سنگ میزبان هستند که در طول زمان شکل گرفته‌اند.

حرکت گوی‌ها:

اما چرا این گوی‌ها به نظر می‌رسد "به خودی خود" می‌چرخند؟

آقای آر مارکس، متصدی موزه کلرکس‌دورپ، توضیح می‌دهد که این حرکت به دلیل گرد بودن گوی‌ها است. آنها می‌توانند با هر لرزش خفیفی در جای خود به حرکت دربیایند.

نتیجه:

گوی‌های کلرکس‌دورپ، پدیده‌ای طبیعی هستند که در گذر زمان و تحت شرایط خاص زمین‌شناسی شکل گرفته‌اند. اگرچه رمز و راز آنها برای برخی جذاب و هیجان‌انگیز است، اما علم به روشنی راز آنها را برملا کرده است.

نکات کلیدی:

  • گوی‌های کلرکس‌دورپ "سنگال" هستند، نه ساخته دست بشر.
  • آنها در سنگ‌های ۳ میلیارد ساله یافت شده‌اند.
  • شکل کروی و خطوط روی آنها پدیده‌ای طبیعی است.
  • حرکت آنها به دلیل گرد بودنشان است.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید