اولین قطعنامه جدی شورای امنیت برای آتش بس در غزه بالاخره تصویب شد.۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ارائه شده توسط اعضای غیردائم این شوای برای برقراری آتش بس فوری در غزه رای مثبت دادند.

دنیا از قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه حمایت کرد / حماس: شورای امنیت نسل کشی در غزه را متوقف کند

۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ارائه شده توسط اعضای غیردائم این شوای برای برقراری آتش بس فوری در غزه رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند و آمریکا به عنوان عضو دائم این شورا، رای ممتنع داد و به این ترتیب قطعنامه برقراری آتش بس در غزه به تصویب رسید.

شورای امنیت در این قطعنامه تاکید کرده است: رعایت آتش‌بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف‌ها منجر به آتش‌بس پایدار می‌شود. این قطعنامه آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها می‌شود.

حماس: شورای امنیت نسل‌کشی اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را متوقف کند

به گزارش ایرنا جنبش حماس در بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه استقبال کرد و خواستار فشار این نهاد بر رژیم صهیونیستی به منظور پایبندی به آن و توقف نسل‌کشی و پاکسازی نژادی علیه فلسطینی‌ها شد.

در بیانیه جنبش حماس آمده است: ما از درخواست شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری استقبال می‌کنیم و بر ضرورت دستیابی به آتش‌بس پایدار که منجر به خروج تمامی نظامیان رژیم اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان می‌شود، تاکید می‌کنیم.

حماس اعلام کرد: ما بر آمادگی خود برای مشارکت در فرآیند تبادل فوری اسرا که منجر به آزادی اسرا از هر دو طرف می‌شود، تاکید می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما همچنین بر اهمیت آزادی رفت و آمد فلسطینیان و دسترسی به همه نیازهای بشردوستانه برای همه ساکنان، در تمام مناطق نوار غزه از جمله تجهیزات سنگین برای آواربرداری تاکید می‌کنیم تا بتوانیم شهدای خود را که ماه‌ها زیر آوار مانده‌اند به خاک بسپاریم.

این بیانیه افزود: ما بر حق مردم خود برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی با پایتختی قدس و حق بازگشت و تعیین سرنوشت خود مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی تأیید می‌کنیم.

**بازتاب‌های جهانی

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: این قطعنامه باید اجرا شود. عدم اجرای آن نابخشودنی خواهد بود.

شارل میشل رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در ایکس تاکید کرد: من رای شورای امنیت سازمان ملل را که به وضوح خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، تحسین می‌کنم. اکنون ضروری است که این قطعنامه رعایت شود.

اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری در غزه و آزادی تمامی اسرا است، استقبال و در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: اجرای این قطعنامه برای حفاظت از همه غیرنظامیان حیاتی است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد که ما خواستار اجرای سریع قطعنامه شورای امنیت هستیم و امیدواریم که این قطعنامه به عنوان اولین گام برای پایان دادن به حمله وحشیانه رژیم اشغالگر اسرائیل، تضمین آتش بس دائمی و کمک به رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی در غزه باشد.

وزارت خارجه قطر این وزارتخانه در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که این قطعنامه به آتش‌بس دائمی در غزه منجر شود.

کشور کویت نیز خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه شد و بر ضرورت ملزم کردن رژیم صهیونیستی به آن تاکید کرد.

پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: قطعنامه سازمان ملل مطابق با چیزی است که اسپانیا از آغاز درگیری از آن دفاع کرده است. تحقق دو کشور اسرائیل و فلسطین با همزیستی مسالمت آمیز و امنیت تنها راه حل واقع بینانه و عملی برای منطقه است.

مارک روته نخست وزیر هلند تاکید کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس فوری و آزادی فوری گروگان‌ها در غزه یک اتفاق مهم است. آنچه اکنون ضروری است توقف خشونت، آزادی گروگان‌ها، ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه بسیار بیشتر به غزه و یافتن راه حلی پایدار است.

گوستاوو پترو رئیس‌جمهوری کلمبیا نیز گفت: سرانجام قطعنامه آتش بس در غزه به اتفاق آرا در شورای سازمان ملل تصویب شد، من از کشورهای جهان دعوت می کنم که در صورت نقض آتش بس، روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کنند.

ملانی جولی وزیر خارجه کانادا نیز اظهار کرد که این کشور از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آتش بس در جنگ بین اسرائیل و حماس در ماه مبارک رمضان استقبال می کند و کانادا از ماه دسامبر خواستار آتش بس پایدار در غزه بوده است.

وزارت همکاری و روابط خارجی آفریقای جنوبی تاکید کرد: اکنون وظیفه شورای امنیت سازمان ملل است که پایبندی طرف‌ها به این قطعنامه الزام‌آور را تضمین کند. اکنون حیاتی است که طرف‌ها درخواست شورای امنیت را برای رفع همه موانع ارائه کمک‌های گسترده بشردوستانه اجرا کنند.

دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس گفت: اکنون باید بر این تمرکز کنیم که چگونه می‌توانیم از وقفه بشردوستانه فوری به یک صلح پایدار بدون بازگشت به درگیری‌ها برسیم.

ریاض منصور نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس در غزه یک دستاورد بسیار مهمی است. در سایه انزوایی که اسرائیل با آن دست و پنجه نرم می‌کند، واشنگتن دیگر نمی‌تواند به ادامه استفاده از حق وتو [در دفاع از تل آویو] ادامه دهد.

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو امیدوار است قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس در غزه است، به جای پیشبرد «عملیات غیرانسانی اسرائیل علیه فلسطینیان» در جهت «منافع صلح» استفاده شود.

نبنزیا افزود که استفاده از کلمه «دائمی» برای آتش بس بهتر بود. ما از اینکه در اضافه کردن این کلمه موفق نشدیم ناامید شدیم. با این وجود، ما معتقدیم که اساسا مهم است که به نفع صلح رای دهیم. شورا باید برای دستیابی به آتش بس دائمی در غزه به کار خود ادامه دهد.

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد اوضاع انسانی در نوار غزه را بحرانی توصیف و بر لزوم ترسیم مسیر آتش‌بس به برقراری صلح پایدار تاکید کرد.

اگنس کالامار مدیر سازمان عفو بین‌الملل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اسرائیل باید فورا بمباران وحشیانه غزه را متوقف کند و ارسال کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند. اسرائیل، حماس و سایر گروه های مسلح باید اطمینان دهند که آتش‌بس پایدار است. گروگان‌های غیرنظامی و همچنین همه فلسطینی‌هایی که خودسرانه بازداشت شده‌اند، باید فورا آزاد شوند.

تدروس آدهانوم گبرسیوس رئیس سازمان جهانی بهداشت خواستار اجرای قطعنامه آتش بس فوری در غزه شد.

عمیق شدن اختلافات میان آمریکا و اسرائیل

در حالی که در حدود ۶ ماه گذشته اسرائیل جنایات خود را تحت نظارت و با چراغ سبز آمریکا انجام داده است، رای ممتنع واشنگتن در روز دوشنبه باعث نارضایتی صهیونیست‌ها و بروز اختلافات گسترده میان طرفین شده است.

کابینه رژیم صهیونیستی از لغو سفر برنامه‌ریزی شده هیات خود به واشنگتن به دلیل وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت از سوی آمریکا خبر داد و اعلام کرد: سفر هیات اسرائیل به واشنگتن که قرار بود درباره عملیات در رفح رایزنی کند، لغو شد.

دفتر نتانیاهو مدعی شده: این اقدام آمریکا به تلاش‌ها برای آزادی اسرا لطمه می‌زند زیرا حامل پیامی برای حماس است که فشارهای بین‌المللی اجازه دستیابی به توافق آتش‌بس بدون آزادی اسرا را خواهد داد.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: درامی در سازمان ملل اتفاق افتاد و آمریکا از وتو به نفع «اسرائیل» استفاده نکرد.

این رسانه‌ها نوشتند: این به معنای اوج بحران با آمریکا است چراکه کاخ سفید برای اولین بار در کنار اسرائیل نایستاد.

ایهود باراک نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نیز اقدام آمریکا را نشانه «بحران عمیق» در روابط تل‌آویو و واشنگتن ارزیابی کرد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید در واکنش به لغو سفر برنامه‌ریزی شده هیات اسرائیلی به واشنگتن به دلیل وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت از سوی آمریکا، آن را «ناامید کننده» خواند و افزود که رای ممتنع واشنگتن «نشان دهنده تغییر در سیاست ما نیست. از آنجا که متن نهایی، مفادی مانند محکومیت حماس، که ما فکر می کنیم ضروری است، ندارد ما از این قطعنامه حمایت نکردیم.»

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: تعجب‌آور و مایه تأسف است که هیات اسرائیلی دیگر به مذاکرات برنامه‌ریزی شده این هفته به واشنگتن سفرنخواهد کرد.

وی مدعی شد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل الزام آور نیست و اجرای آن از طریق مذاکرات انجام خواهد شد.

با این حال، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اسرائیل که در واشنگتن به سر می‌برد، گفت‌وگو و اعلام کرد که «گفت‌وگوهای سازنده»ای با او داشته است.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید