جلیل سبحانی به عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت پتروشیمی، به دلیل خدمات ارزنده اش در بومی سازی تولید کاتالیست های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به پدر صنعت کاتالیست ایران شهرت یافته است.

جلیل سبحانی، پدر کاتالیست ایران

جلیل سبحانی به عنوان یکی از پیشکسوتان صنعت پتروشیمی، به دلیل خدمات ارزنده اش در بومی سازی تولید کاتالیست های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به پدر صنعت کاتالیست ایران شهرت یافته است.

جلیل سبحانی، پدر کاتالیست ایران

جلیل سبحانی در سال ۱۳۴۳ در شازند اراک متولد شده است. دوران تحصیلی ابتدائی تا دبیرستان را در شهرستان شازند به پایان رسانده و از سال ۱۳۶۰ الی ۱۳۶۱ در فرمانداری شهرستان مشغول بوده است.

در سال ۱۳۶۱ الی ۱۳۶۲ در کارخانه واگن پارس اراک بعنوان مدیر واحد مرکز انرژی مشغول کار بوده و از سال ۱۳۶۲در دانشگاه علم و صنعت (شاخه مجتمع فنی تهران) در رشته برق قدرت شروع به تحصیل کرده است.

در سال ۱۳۶۶ در کارخانه زامیاد تهران (بعنوان رئیس واحد برق) مشغول کار شده و از سال ۱۳۶۷الی ۱۳۶۸ در کارخانه شیر همدان در سمت مدیر فنی کارخانه فعالیت داشت و از سال ۱۳۶۸ الی ۱۳۷۸ در پتروشیمی اراک از سرپرست شیفت تا سمت کشیک ناحیه ۲ مشغول به کار بوده و در سال ۱۳۷۰ به جهت علاقه به رشته الکترونیک بصورت موازی در رشته الکترونیک شروع به تحصیل مجدد و در سال ۱۳۷۴ لیسانس مهندسی الکترونیک را اخذکرده است. جلیل سبحانی بعدها مدیرعامل شرکت اسپک شد و در حوزه تامین قطعات و مواد موردنیاز صنایع پتروشیمی کشور به فعالیت خود ادامه داد.

با شروع دور تازه تحریم ها و ممانعت از ورود مواد موردنیاز صنایع پتروشیمی ، جلیل سبحانی به حوزه تولید این مواد ورود کرد و با تاسیس چند شرکت دانش بنیان بخشی عمده ای از کاتالیست های مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور را بومی سازی و تولیدکرد.به واسطه این تلاش ها هم اکنون بخش عمده ای از کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور بومی سازی شده و نه تنها نیازداخلی را پاسخ می دهد بلکه امروز کشورما به صادرکننده این محصول راهبردی و مهم تبدیل شده است .

عمده خدمات جلیل سبحانی :

تولید کاتالیست های واحدهای نفتا ریفورمینگ پالایشگاهی CCR و CRU

تولید کاتالیست های واحدهای آروماتیک سازی

تولید کاتالیست ایزومریزاسیون اتیل بنزن و زایلین ها

تولید انواع پایه های گرانول مورد استفاده در کاتالیستهای تولیدیبر اساس آلومینا و زئولیت

تولید انواع پایه های اکسترود(رشته‌ای) مورد استفاده در کاتالیستها بر اساس آلومینا و زئولیت در شکل‌های مختلف

تولید کاتالیست تبدیل بنزن به استایرن

تولید کاتالیست های هیدروتریتینگ و هیدروکراکینگ

تولید کاتالیست های هیدروژناسیون الفین ها و دی الفین ها

تولید انواع نمک های فلزات گرانبها شامل نمک های پلاتین، پالادیوم ، رودیوم، ایریدیوم، نقره و طلا

تولید فلزات کاتالیست گرید از طریق فوق خالص سازی فلزات گرانبهای بازیابی شده

تولید بخشی از مواد اولیه آلومینای مورد استفاده

تولید کاتالیست دهیدروژناسیون پارافین ها جهت واحدهای MTBE ، LAB و تولید پروپیلن از پروپان

تولید کاتالیست های واحدهای ایزومریزاسیون پالایشگاهی جهت تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵

تولید کاتالیست اکسیداسیون اتیلن جهت تولید اتیلن اکسید

تولید دانش فنی تبدیل گازهای سبک خروجی واحدهای پتروشیمیایی به ترکیبات ایزومره به عنوان بنزین یورو ۴

خدمات بازیابی کاتالیستهای مستعمل حاوی فلزات گرانبها نظیر پلاتین، پالادیوم ، رودیوم، ایریدیوم، نقره و طلا

جلیل سبحانی در هنگام بهره برداری از فاز دوم تخت جمشید اذعان کرد که این طرح با همت جوانان ایرانی در هلدینگ دانش بنیان HNT به ثمر نشسته است. این طرح در جهت خودکفایی صنعت لاستیک سازی در ایران اجرا شده است.

علاوه بر این جلیل سبحانی در مقام مدیرعامل این هلدینگ دانش بنیان ایرانی اعلام کرد که این هلدینگ ۹ قرارداد کاتالیستی با شرکت پژوهش و پتروشیمی منعقد کرده است. لازم به ذکر است که این کاتالیست ها آماده شده و برای تحویل به شرکت پتروشیمی حاضر است. عملکرد این کاتالیست ها در زمینه بنزین سازی، گازوئیل سازی، پلیمری و همچنین کاتالیست های اتیلن اکساید است.

از دیگر دستاوردهای این هلدینگ دانش بنیان بهره برداری از واحد تولیدی کک ۱۰ هزار تنی است که برای رفع مشکلات صنعت فولاد ایجاد شده است.

جلیل سبحانی، پدر کاتالیست ایران

تلاش های جلیل سبحانی و خودکفایی بنزین

جلیل سبحانی در رابطه با خودکفایی بنزین می گوید از سال ۱۳۸۷ که تحریم ها به این شدت نبود ایالت متحده که به عنوان سازنده ی انحصاری کاتالیست ها در دنیا شناخته شده است در یک اقدام ناگهانی تصمیم گرفت که فروش کاتالیست به ایران را تحریم نماید. همان طور که می دانید وجود کاتالیست ها در تولید بنزین به عنوان شریان حیاتی محسوب می شود.

سبحانی اذعان داشت که این مسئله باعث شده که شرکت های پتروشیمی از جمله هلدینگ دانش بنیان HNT در رسیدن به مسیر خودکفایی در این مواد تلاش های زیادی انجام داده و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کاتالیست های مورد نیاز تولید بنزین یورو ۴ و یورو ۵ در داخل کشور تولید می شود.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید