۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۰
کد خبر: 55507535

در قلب سیستان و بلوچستان، گنجینه‌ای نهفته است که رازهای تمدن‌های باستانی را در خود جای داده است.

شگفت‌انگیزترین شهر تاریخی ایران

به گزارش سلام نو آنطور که الی گشت نوشته است در دل کویر سوزان سیستان و بلوچستان، گویی دریچه‌ای به سوی گذشته گشوده شده است. شهر سوخته، مهد تمدنی باستانی، با رازها و شگفتی‌های خود، هر ساله مورخان و گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

این شهر که قدمت آن به ۵۰۰۰ سال پیش می‌رسد، معروف به شهر اولین‌ها است. اولین چشم مصنوعی جهان، اولین انیمیشن، اولین جراحی جمجمه و بسیاری دیگر از نوآوری‌ها در این شهر باستانی کشف شده‌اند.

شهر سوخته در ۵۰ کیلومتری جنوب زابل و در نزدیکی مرز ایران و افغانستان واقع شده است. رودخانه‌های هامون و هیرمند که زمانی پرآب بودند، شرایطی ایده‌آل برای رشد و شکوفایی این تمدن در دل کویر فراهم کرده بودند.

کاوش‌های شهر سوخته از سال ۱۳۴۶ توسط باستان‌شناسان ایتالیایی آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. سیل سال ۱۳۸۱ نیز باعث کشف بقایای جدیدی از این شهر باستانی شد.

مساحت شهر سوخته حدود ۲۸۰ هکتار است و مردم در چهار دوره تاریخی در آن زندگی کرده‌اند. آثار به جا مانده از این شهر، گواهی بر پیشرفت تمدن شهر سوخته در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع دستی، تجارت، معماری و هنر دارد.

چه کسی شهر سوخته را کشف کرد؟

برخی معتقدند که اولین کاشف این منطقه فردی انگلیسی بوده، اما به نظر می‌رسد که سر اورل اشتین، باستان‌شناس مجارستانی، اولین کسی بود که در سال ۱۹۳۷ این شهر باستانی را به جهانیان معرفی کرد.

پس از آن، باستان‌شناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ به کاوش در این منطقه مشغول شدند. پس از انقلاب اسلامی نیز سازمان میراث فرهنگی به بررسی‌ها و پژوهش‌های تاریخی در این ناحیه ادامه داده است.

سیل سال ۱۳۸۱، باعث شد تا بقایای تازه‌ای از این شهر باستانی از زیر خاک بیرون بیاید و عجایب بیشتری از آن کشف شود.

شگفت‌انگیزترین شهر تاریخی ایران

عجایب شهر سوخته

  • اولین چشم مصنوعی جهان: چشمی ساخته شده از قیر و چربی حیوانی با مفتول‌های طلایی که در محوطه گورستان شهر سوخته کشف شده است.
  • اولین جراحی جمجمه در دنیا: آثار جراحی بر روی جمجمه یک دختر ۱۳ ساله که نشان می‌دهد تا چندین ماه بعد از عمل زنده مانده است.
  • اولین انیمیشن دنیا: جامی که روی آن نقوشی نقش شده‌اند که با تکان دادن جام، توهم حرکت ایجاد می‌شود.

شهر سوخته تنها منطقه باستانی در ایران است که از زمان قاجار تا به امروز محل کاوش بوده و مطالعات و بررسی‌های تاریخی در آن هیچگاه متوقف نشده است.

سفر به شهر سوخته، فرصتی برای تجربه‌ای منحصر به فرد و آشنایی با یکی از شگفت‌انگیزترین تمدن‌های باستانی جهان است.

نکاتی برای سفر به شهر سوخته

  • لباس و کفش مناسب برای پیاده‌روی به همراه داشته باشید.
  • آب آشامیدنی و خوراکی به مقدار کافی به همراه داشته باشید.
  • از ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید.
  • به حریم خصوصی سایر گردشگران احترام بگذارید.
  • از طبیعت بکر و زیبای شهر سوخته لذت ببرید.

شهر سوخته، با تاریخ غنی و شگفتی‌های بی‌نظیر خود، مقصدی جذاب برای گردشگران و تاریخ‌دوستان است. سفر به این شهر باستانی، فرصتی برای گشت و گذار در گذشته و آشنایی با رازهای تمدن‌های باستان است.

شگفت‌انگیزترین شهر تاریخی ایران

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید