آلمان در حال برنامه‌ریزی برای احداث بلندترین توربین‌های بادی جهان با ارتفاعی معادل آسمان‌خراش‌ها است.

آلمان رکورد را می‌شکند؛ آسمانخراش‌های بادی به ارتفاع ۳۶۵ متر!

به گزارش سلام نو آنطور که روزیاتو نوشته است آلمان در حال برنامه‌ریزی برای ساخت بلندترین توربین بادی جهان با ارتفاع خیره‌کننده ۳۶۵ متر است. این غولِ بادی، که از برج شارد، بلندترین سازه در اتحادیه اروپا، نیز بلندتر خواهد بود، نویدبخش انقلابی در صنعت انرژی پاک است. با این حال، این ابتکار بلندپروازانه با انتقادات شدیدی از سوی طرفداران محیط زیست روبرو شده است.

قدرت باد در ارتفاع

طرح این توربین‌های غول‌پیکر که به "آسمانخراش‌های بادی" معروف شده‌اند، توسط یک شرکت انرژی آلمانی ارائه شده است. این ایده بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از یک دکل آزمایشی ۳۰۰ متری در شیپکاو، آلمان، شکل گرفته است. مطالعات نشان داده است که توربین‌های با ارتفاع زیاد، در مقایسه با نمونه‌های معمولی با پره‌های مشابه، می‌توانند بیش از دو برابر برق تولید کنند.

اما آسمان تاریک است:

با وجود مزایای بالقوه، این طرح با مخالفت شدید ساکنان محلی و گروه‌های مدافع محیط زیست روبرو شده است. نگرانی اصلی، خطرات این توربین‌ها برای پرندگان و خفاش‌ها است. پره‌های عظیم این غول‌های بادی می‌توانند "نیروی مکش" قابل توجهی ایجاد کنند که پرندگان و خفاش‌ها را در هنگام پرواز به داخل خود می‌کشد. بیورن اِلنر، رئیس اتحادیه حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی، هشدار می‌دهد که "هر چه توربین‌ها بلندتر باشند، خطر برخورد پرندگان با آنها بیشتر می‌شود."

  • ارتفاع: ۳۶۵ متر (بیش از برج شارد، بلندترین برج اتحادیه اروپا)
  • تولید برق: دو برابر توربین‌های بادی موجود
  • قابلیت تامین برق: ۸۰۰۰ خانوار با یک توربین

مزایای بادهای بلند

با وجود این چالش‌ها، شرکت سازنده این توربین‌ها استدلال می‌کند که مزایای آنها به مراتب بیشتر از خطراتشان است. آنها ادعا می‌کنند که یک توربین واحد از این نوع می‌تواند برق ۸۰۰۰ خانوار را تامین کند. همچنین این امکان وجود دارد که این سازه‌های غول‌پیکر را در بین توربین‌های کوتاه‌تر موجود در مزارع بادی فعلی نصب کرد، زیرا ارتفاع زیاد آنها از تداخل پره‌ها و هدر رفتن باد جلوگیری می‌کند.

  • جهش چشمگیر در تولید انرژی پاک
  • کمک به استقلال انرژی آلمان
  • اشغال فضای کم زمین به دلیل ارتفاع زیاد

آینده در ارتفاع:

انتظار می‌رود که اولین نمونه از این توربین‌های بادی غول‌پیکر آلمان تا پایان سال جاری میلادی ساخته شود. این شرکت بلندپروازانه قصد دارد ۱۰۰۰ واحد از این غول‌های بادی را در سراسر آلمان، با تمرکز بر ایالت بایرن، احداث کند. در حال حاضر، عنوان بلندترین توربین بادی جهان با ارتفاع ۲۸۰ متر در اختیار دانمارک است.

آیا آسمانخراش‌های بادی می‌توانند به نجات سیاره کمک کنند؟

تنها زمان نشان خواهد داد که آیا این ابتکار بلندپروازانه می‌تواند به یک گام مثبت در جهت دستیابی به اهداف انرژی پاک آلمان تبدیل شود یا اینکه خطرات آن برای محیط زیست، مانع از پیشرفت آن خواهد شد. بحث داغ در مورد این "آسمانخراش‌های بادی" به طور حتم ادامه خواهد داشت و سوالات مهمی را در مورد تعادل بین نوآوری‌های تکنولوژیکی و حفاظت از محیط زیست مطرح می‌کند.

  • خطرات احتمالی برای پرندگان و خفاش‌ها به دلیل برخورد با پره‌های عظیم
  • مخالفت‌های مردم محلی و گروه‌های حافظ محیط زیست
  • پیچیدگی‌های فنی ساخت و نصب
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید