این سردار شخصیتی پیچیده و جذاب در تاریخ ایران است. شجاعت، تدبیر، و مبارزات او علیه ظلم، او را به یکی از شخصیت‌های برجسته این سرزمین تبدیل کرده است.

دلیرترین سردار ساسانی / از نجیب‌زادگی تا تخت سلطنت

به گزارش سلام نو آنطور که کجارو نوشته است بهرام چوبین، نامی که در تاریخ ایران با شجاعت، طغیان و پادشاهی گره خورده است. او در اواخر دوره ساسانی، پرچم شورش را علیه هرمزد چهارم برافراشت و خود را بر تخت سلطنت نشاند.

تبار و پیشینه

بهرام از خاندان مهران، یکی از هفت خاندان پارتی، بود. نیاکان او در دوره اشکانیان بر بخش‌هایی از ایران فرمانروایی می‌کردند. بهرام در ری متولد شد و از همان جوانی به کار نظامی‌گری مشغول بود. ذکاوت و شجاعت او در میدان نبرد، او را به یکی از برجسته‌ترین سرداران دوره ساسانی تبدیل کرد.

مقام سپهبدی:

در زمان خسرو انوشیروان، بهرام به مقام سپهبد شمال ایران رسید. او در این سمت، به نبرد با ترکان رفت و پیروزی‌های بزرگی به دست آورد.

رویارویی با هرمزد:

هرمزد چهارم، جانشین انوشیروان، پادشاهی سیاست‌مدار نبود. او با نجبا و خاندان‌های قدیمی رفتار مناسبی نداشت و امتیازات آنها را از بین برد. این رفتارها، خشم بهرام و دیگر بزرگان را برانگیخت.

آغاز طغیان:

هرمزد چهارم پس از پیروزی بهرام بر ترکان، او را به جنگ با روم فرستاد. بهرام در این جنگ شکست خورد و هرمزد او را به شدت مورد تحقیر قرار داد. این توهین، جرقه شورش بهرام را زد.

حمایت بزرگان:

نجبا، خاندان‌های قدیمی و سپاهیان از بهرام حمایت کردند. آنها از رفتارهای هرمزد به ستوه آمده بودند و به دنبال تغییری در راس قدرت بودند.

دلیرترین سردار ساسانی / از نجیب‌زادگی تا تخت سلطنت

پیروزی و پادشاهی

بهرام با سپاهی قدرتمند به سوی تیسفون، پایتخت ساسانی، حرکت کرد. هرمزد در نبردی تن به تن مغلوب بهرام شد و به قتل رسید. بهرام چوبین در سال 590 میلادی بر تخت سلطنت ایران نشست.

پادشاهی کوتاه:

پادشاهی بهرام اما دیری نپایید. خسرو پرویز، پسر هرمزد، با کمک رومیان به ایران حمله کرد و بهرام را شکست داد. بهرام به آذربایجان گریخت و در آنجا به دست خسرو به قتل رسید.

میراث بهرام چوبین:

هرچند پادشاهی بهرام چوبین کوتاه بود، اما او در تاریخ ایران به عنوان یک سردار شجاع و پادشاهی ضد ظلم شناخته می‌شود. شورش او نشان‌دهنده نارضایتی مردم از حکومت هرمزد و تمایل آنها به تغییر بود.

نکات قابل توجه:

  • بهرام چوبین از معدود سرداران تاریخ ایران است که علیه شاه ساسانی شورش کرد و بر تخت سلطنت نشست.
  • شورش بهرام چوبین نشان‌دهنده ضعف و ناکارآمدی حکومت هرمزد چهارم بود.
  • بهرام چوبین در دوره‌های بعد به عنوان نمادی از شجاعت و مبارزه با ظلم شناخته می‌شد.

دلیرترین سردار ساسانی / از نجیب‌زادگی تا تخت سلطنت

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید