رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با مسئولین تشکل‌های مردمی، فرهنگی و قرآنی استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش سلام نو،  حجت‌الاسلام والمسلمین والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به زاهدان سفر کرده است، با مسئولین تشکل‌های مردمی، فرهنگی و قرآنی استان سیستان و بلوچستان دیدار و گفتگو کرد.

وی گفت: من تا حد خوبی این خطه مکرم سیستان را می‌شناسم و نسبت به آن دغدغه مند هستم. اگر تحلیل و تفسیر از این مقاومت در ذهن جوانان نقش ببندد تأثیر بیشتری از ارائه آمار و ارقام و عملکرد در چهل سال گذشته دارد. راهکار اجتماعی، مردمی و شبکه‌ای شدن فعالیت‌های فرهنگی باید توسط مدیران و کارشناسان استانی که به وضعیت منطقه خود آگاه هستند ارائه شود.

رئیس سازمان تبلیغات ادامه داد: چطور می‌شود در بحث آسیب‌های اجتماعی به مردم خیر رساند و این مسئله زمینه‌ای برای تبلیغ باشد، باید فکر شود. باید فکر کرد که چگونه می‌شود گره‌های فرهنگی را باز کرد. ما باید مرور کنیم که در چه شرایطی قرار داریم. اینکه کسی در تهران با امکانات خوب رتبه ۱۰۰ کنکور شود، فضیلتی نیست بلکه اگر کسی در سیستان رتبه بالایی در کنکور بیاورد با همه کمی امکانات خیلی باعث مباهات است.

قمی ادامه داد: اینکه ما با استکبار مواجهه‌ای عمیق داریم و او همه ظرفیت‌های خود را برای ضربه زدن به ما به میدان آورده است، مسئله مهمی است. اگر استقامت بکنیم، بشارت فتح‌های بزرگ به ما داده شده است. اینکه ما در کدام نقطه در انقلاب هستیم باید برای مردم بیان شود. باید این تصویر در ذهن مخاطب ما نقش ببندد که ما حد خوبی را طی کرده‌ایم و گردنه‌های خطرناکی را رد کرده‌ایم و البته راه سختی را نیز تا قله در پیش داریم. رهبر انقلاب بر این مسئله تاکید کردند که شبانه روزی کار کنید. اگر شرایط جنگی است باید متناسب با آن فعالیت‌های خود را تنظیم کنیم.

فرازمند، مسئول بنیاد دعبل خزاعی استان سیستان در ادامه این نشست گفت: استان سیستان ۸ سال خشکسالی مستمر را تجربه کرده است ولی مردم سیستان همواره در بحث نذورات پیشگام بوده‌اند. در عین حال با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم باید برای حمایت از مردم تدبیری اندیشیده شود. رهبر انقلاب همواره از وحدت سخن می‌گویند. مداحان و شاعران و نویسندگان اگر مطالبی می‌نویسند که به وحدت آسیب می‌زند، این ما هستیم که تبعات آن را در سیستان دریافت می‌کنیم و چرا باید اینگونه باشد؟

زاهد شیخی، نماینده کانون‌های استان سیستان در ادامه گفت: نگاه جدیدی که رهبر انقلاب به سازمان تبلیغات دارند، اقتضائات زیرساختی و محتوایی و نیروی انسانی می‌خواهد. هیچ گاه ما در مورد اولویت‌ها صحبت نکرده‌ایم. ریل گذاری سازمان تبلیغات کشور بر اساس بیانات رهبری چگونه است و سازمان در محورهای مطالبات رهبری چه می‌کند؟

محبی، نماینده مجمع اساتید گفتمان دینی در این نشست گفت: ما در مدارس خود حضور شیعه و سنی را در کنار هم داریم و چالش خاصی در این حوزه نداریم. ما در کار فرهنگی نیازمند فراگفتمان هستیم، اقدامات پیامبران در طول تاریخ مانند ابراهیم، عیسی و… فراگفتمانی است یعنی باید آموزش‌های ما عملی و عینی باشد، ما در نظام تربیتی و آموزش و پرورش خود، با نظام‌های سنتی مواجه‌ایم که این مسئله کم اثر است. گفتمان دینی در مدرسه و مسجد و… اگر تبدیل به فراگفتمان نشود، اثربخشی نخواهد داشت.

مرادپور، ریاست شورای هیأت مذهبی استان سیستان نیز گفت: هیأت مذهبی ما یک سری معذوریت‌ها دارند، همه امکانات برای استان‌ها در سازمان تبلیغات یکسان است. اما ما مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله خشکسالی و بیکاری و… داریم. امکاناتی که در اختیار سازمان قرار می‌گیرد آنقدر اندک است که نمی‌توانیم به هیأت مذهبی کمک کنیم. این استان محروم است اما هیأت مذهبی برای محرومین کمک‌هایی تهیه می‌کنند که البته جوابگوی حجم محرومیت استان نیست.

حسن کیخا، نماینده هیأت مذهبی در این نشست گفت: متأسفانه به خاطر ملاحظات امنیتی که وجود دارد در این استان در دهه محرم مسئله دسته روی را نداریم و این نیازمند تدبیر است که این دسته روی انجام شود.

پورموسوی، نماینده اتحادیه موسسات قرآنی استان سیستان نیز اظهار کرد: ما با ۸۷ موسسه در حال فعالیت هستیم. تربیت معلم، آموزش یاری، حفظ، تدبر در قرآن و… از جمله فعالیت‌های ما بوده است. انعقاد تفاهم نامه‌هایی در زمینه تخصیص وام برای تأسیس مراکز قرآنی و پیش دبستانی، آموزش کیفی قرآن، نظام مند کردن دوره‌های تربیت آموزش یاری از طریق راه اندازی دانشگاه علمی کاربردی و… از جمله مطالبات قرآنی استان است.

/ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید