یادداشت روز سلام نو/

سیاست‌های ممکن برای چگونگی خرج کردن پول نفت

نه در ایران و نه در دنیا یک دیدگاه مشخص که همه بر آن توافق داشته باشند در این رابطه وجود ندارد. طبیعی است که نحوه برخورد با پول نفت وابسته به دولتی خواهد بود که در کشور بر سر کار باشد. مردم نیز با انتخاب افراد برای رسیدن به دولت، عملا سیاست مدنظر خود در این خصوص را در عرصه عمل محقق می‌کنند.

یادداشت روز: «نفت را بر سر سفره‌های مردم خواهم آورد» شاید دیگر کمتر کسی باشد که گویندهٔ این جمله معروف را نشناسد. از آغاز استخراج نفت در ایران تاکنون همواره بحث بر سر چگونگی خرج کردن درآمد حاصل از فروش آن وجود داشته است. حتی برخی اعتقاد داشتند که یکی از عوامل عقب‌افتادگی اقتصاد کشورمان، اساسا وجود همین منابع گسترده نفتی در ایران است. فارغ از این‌ها، ابهام در چگونگی خرج کردن پول نفت همواره در بین مردم وجود داشته و همین هم عاملی شد تا محمود احمدی‌نژاد از این مساله اجتماعی استفاده کند و شعار مذکور را در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کند.

بصورت کلی می‌توان گفت که سه دیدگاه متفاوت در مورد چگونگی استفاده از درآمد حاصل از نفت وجود دارد. برخی معتقدند که پول نفت باید بصورت مستقیم در بین مردم توزیع شود. برخی دیگر می‌گویند که پول نفت هرچند نباید بصورت نقدی به دست مردم برسد، اما باید در بودجه کشور تعریف شده و توان خدمات‌رسانی دولت را افزایش دهد و همچنین صرف زیرساخت‌های اقتصادی گردد. بعضی هم اعتقاد دارند که نفت یا پول نفت باید از محل منابع بودجه حذف شود و برای نسل‌های آینده ذخیره گردد. در ادامه شرح مختصری از این دیدگاه‌ها آورده می‌شود:

1- پرداخت نقدی پول نفت به مردم: از جمله معتقدین به این نظریه می‌توان به یکی از روسای جمهور سابق ایران اشاره کرد. محمود احمدی‌نژاد از جمله معدود کسانی بود که اعتقاد داشت پول نفت باید بصورت مستقیم و نقدی در بین مردم توزیع شود. جز در برخی کشورهای عربی که بخش ناچیزی از درآمد نقدی اینگونه هزینه می‌شود، کمتر اقتصاددان یا سیاستگذاری بوده‌ ‌است که موافق این نظریه باشد. هرچند که احمدی نژاد در سالهای 86 و 87 دولت اعلام می‌کرد که پول نفت باید برای آینده پس انداز شود اما در آغاز دولت اول و همچنین در دولت دوم خودش بر پرداخت نقدی پول نفت به مردم تاکید کرد و آن را در قالب طرح توزیع نقدی یارانه‌ها به اجرا درآورد. در این دیدگاه، توزیع پول نفت بین مردم بهتر از ذخیره آن در صندوق توسعه ملی یا صندوق ذخیره ارزی است.

2- هزینه پول نفت در بودجه دولت و زیرساخت‌های اقتصادی: برخی از اقتصاددانان معتقدند که پول نفت نباید مستقیما وارد بازار کشور شود اما باید به نحوی از آن استفاده کرد که دولت بتواند با آن خدمات بهتری به مردم ارائه کند و همچنین توسعه زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور هم با استفاده از آن سرعت گیرد.

دکتر مهدی تقوی از جمله حامیان این دیدگاه است. وی در این رابطه به خبرنگار سلام نو گفت: در حال حاضر که در شرایط اقتصادی‌ خاصی قرار داریم که در آن مردم دچار فقر و
بیکاری هستند و زیر خط فقر زندگی می‌کنند، باید درآمد‌های نفتی را درست
سرمایه گذاری کرده و رشد اقتصادی مناسب در کشور ایجاد کنیم تا سطح درآمد
مردم را بالا ببریم.

وی اظهار می‌کند که «حرف من این نیست که مانند دوره احمدی‌نژاد، درآمد نفت را به یارانه تبدیل
کنیم. ما باید درآمدهای نفتی را سرمایه گذاری کرده و صنعت را گسترش داده و
کشاورزی را نوین کنیم.»

مهدی تقوی تاکید دارد «پس‌انداز پول نفت برای آینده ی کشور:مهدی تقوی تاکید کرد: نظر اقتصاددانانی که می‌گویند نفت را باید از درآمد
کشور حذف کرد، اشتباه است. ذخیره کردن درآمد نفت مناسب کشور‌هایی است که
درآمد سرانه بالای ۲۰۰۰۰ دلار دارند. در صورتی که درآمد سرانه در ایران به
۱۰۰۰ دلار هم نمی‌رصد و اگر شما به دور و بر خود نگاه کنید، می‌بینید که
همه مردم ما فقیر هستند و خصوصا در هشت سال گذشته آقای احمدی‌نژاد همه را
بیچاره کرد و نرخ تورم و بیکاری را در کشو بالا برد.»

3- پس‌انداز پول نفت برای آینده: برخی از اقتصاددانان اعتقاد دارند که اساسا وابستگی بودجه کشور به نفت باید به مرور از بین برود. آنها معتقدند وابستگی بودجه کشور به پول نفت باعث ایجاد نابسامانی در سیستم اقتصادی می‌شود و درآمد حاصل از پول نفت هم باید برای آینده کشور و نسل‌های بعدی ذخیره شوند. در همین رابطه دکتر بهمن آرمان با تاکید بر اینکه «حذف نفت از بودجه کشور باعث بهبود وضعیت معیشتی مردم می‌شود»، به خبرنگار سلام نو گفت: «تاثیر این کار بسیار مثبت خواهد بود. به این علت که سرمایه گذاری‌ها در کشور افزایش پیدا خواهند کرد و میزان نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت و رشد اقتصادی بیشتر خواهد شد و در ‌‌نهایت هم آینده بهتری را به مردم نوید خواهد داد.»

این کار‌شناس مسائل اقتصادی امیدوار است که «در طول یک بازه زمانی ۱۰ ساله موفق به انجام این کار شویم و معتقدم که اگر برنامه‌های فعلی اجرا شوند، امکان این موضوع به وجود خواهد آمد.»

اما همچنان هم نه در ایران و نه در دنیا یک دیدگاه مشخص که همه بر آن توافق داشته باشند در این رابطه وجود ندارد. طبیعی است که نحوه برخورد با پول نفت وابسته به دولتی خواهد بود که در کشور بر سر کار باشد. مردم نیز با انتخاب افراد برای رسیدن به دولت، عملا سیاست مدنظر خود در این خصوص را در عرصه عمل محقق می‌کنند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۸

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۲

شریف

|

۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

0

3

پاسخ

پول نفت رو مواظب باشن که دزدی نشه بسه. وقتی که پول نفت رو قلمبه میدن به امثال بابک زنجانی که دیگه بعدش نمیشه اصلا برنامه ریزی کرد که چیکارش کرد

ناشناس

۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴

1

من با نظر متقی بیشتر موافقم. فعلا که لازم داریم باید بریزیم تو بودجه بعدش اگه به سطح کشورهای پیشرفته رسیدیم مثل اونا ما هم پس انداز کنیم. اما قطعا کاری که محمود با پول نفت کرد حتی اگه از دزدیها بگذریم، کار اشتباهی بوده و فقط برای عوامفریبی بوده.

۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

استفاده مردم عادی از این پول حرام است همون بدید به آقازاده ها و برند برا خودشون در کشورهای اروپایی سرمایه گذاری کنند و با خانواده شون لذت دنیا رو ببرند چون استفاده مستقیم این پول توسط مردم عادی تورم زا و مانع توسعه است!!!

شناسا

۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

باید حیف و میلش کنیم

یارانه نقدیش کنیم سبد کالاش کنیم بریزیمش تو فاضلاب

پاسخ ها

۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

فقط به مردم یارانه دادن و سبد کلا دادن حیف ومیل است؟؟؟؟!!!!!!!!!!

۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

2

بهتر است با پول نفت در همان کاریهای مهمی که تا کنون وجود داشته ادامه بیابد:

1- اختلاس (دزدی بدون محاکمه) (این مورد مخصوص خودیهاست)

2- وام کلان بدون باز پرداخت بدون وثیقه از بانکها (این مورد مخصوص خودیهاست )

3-ویژه خوری و رانت (این مورد مخصوص خودیهاست )

4- حیف ومیل (این مورد مخصوص مدیران خودی است)

5- کمک به مظلومین دنیا ({...})

6- سرمایه گذاری در کشور های دوست !( ونزوئلا و چین و....)

7- خوب خزانه دیگه خالی شد تا دوباره از پول نفت پر بشه باید کمی صبر کنید!

بی نام

۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

{...}

ابتدا تمام مسئولین لیست دارائی هایشان را علنی کنند .سپس پاکسازی از دلال و رانت خوار و مدیران دروغین با مدارک جعلی حالا تازه میشه فکر کرد .

یارو

۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵

مسئولین مان باهاش در شمال شهر کاخ نشین بشند..ان مسئول مان از کجا اورد 10000000000تومان برا بچه اش وثیقه گذاشت که یه شب تو زندان نمانه .حال هم همان جا خرج کنند

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید