۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 15945

حرف روز سلام نو/

شروع نوسازی در جبهه افراطیون!

همانطور که پیش‌بینی می‌شد و عقل سیاسی حکم می‌کرد، جریان موسوم به افراطی لازم است تا در کلیدواژه‌های تبلیغاتی نام جدیدی برای خود ایجاد و همچنین در ارائه برخی از دیدگاه‌های افراطی هم تجدید نظر کند.

حرف روز- مهدی جعفری: جبهه پایداری را شاید بتوان تابلوی جریان افراطی دانست. پایداری نام لیستی بود که در انتخابات مجلس نهم و در غیاب اصلاح طلبان به رقابت با اصولگرایان باسابقه رفت و ویژگی شاخص آن هم این بود که اغلب اصولگرایان تندرو با محوریت آیت‌الله مصباح یزدی جمع شده بودند.

افراطیون در حال تغییر

اما این گروه توفیق چندانی را نتوانست به دست آورد و در انتخابات ریاست جمهوری هم با وجود سرمایه‌گذاری فراوان و حمایت‌های خاص بسیار، نتوانست حمایت بیشتر از ده درصد جامعه را جلب کند. همین امر هم عاملی شد تا افراطیون ناچار شوند که برای ادامه زیست سیاسی خود دست به نوسازی و ابتکاراتی بزنند.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد و عقل سیاسی حکم می‌کرد، جریان موسوم به افراطی لازم است تا در کلیدواژه‌های تبلیغاتی نام جدیدی

برای خود ایجاد و همچنین در ارائه برخی از دیدگاه‌های افراطی هم تجدید نظر کند.

7 سنگ بنای تغییرات افراطیون

در این رابطه اخیرا مشاهده می‌کنیم که این گروه چند اقدام را در دستور کار خود قرار داده است:

۱- تغییر نام: قطعا جبهه پایداری در ادبیات سیاسی ایران صرفا به یک لیست انتخاباتی یا یک حزب سیاسی بدون مجوز تعلق ندارد. پایداری در ادبیات سیاسی کشورمان اصطلاحی است که اشاره‌اش به کلیت جناح افراطی جریان اصولگرا یا محافظه‌کار ایران است. با توجه به افزایش بار منفی عنوان پایداری، این جریان در یک پروژه سیاسی و روانی سعی دارد تا کلمه «دلواپسان» و مشتقات آن را جایگزین پایداری کند.

۲- ترک اردوگاه قدیمی: پایداری نه تنها در نام و عنوان دچار بار منفی شده بلکه ترکیب سیاسیون آن نیز‌‌ همان وجهه منفی را در جامعه با خود همراه دارد. این جناح سیاسی در راستای همین مساله سعی دارد تا آن ترکیب را نیز به هم بریزد. اعلام جدایی تدریجی ضمنی یا قطعی برخی اعضای آنکه اخیرا شروع شده را می‌توان در این حوزه ارزیابی کرد.

۳- اعلام برائت از نقاط سیاه: شاید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نقطه سیاه در کارنامه پایداری را بتوان احمدی‌نژاد دانست. دفاع قاطعانه و علنی آیت‌الله مصباح یزدی و دیگر منسوبین جبهه پایداری از محمود احمدی‌نژاد طی ۹ سال گذشته باعث شده تا بسیاری از ضعف‌ها و نقاط تاریک عملکرد احمدی‌نژاد نیز به حق به پای این گروه نوشته شود. از این رو مشاهده می‌شود که تدریجا نزدیکان جریان افراطی منصوب به پایداری سعی دارند در موضع‌گیری‌ها و مصاحبه‌های خود با حمله به احمدی‌نژاد، از وی اعلام برائت کنند.

۴- غربالگری در مواضع علنی: بسیاری از مواضع پایداری نه تنها دیگر مقبولیتی در بخش اعظم جامعه ندارند، بلکه اعلام این مواضع خود باعث ریزش در پایگاه اجتماعی این گروه افراطی است. سیاسیون هوشیار‌تر این جریان با درک این مساله سعی دارند تا تغییری در مواضع علنی این گروه ایجاد کنند. افراطیون موسوم به پایداری اصولا اعتقاد چندانی به نقش مردم در اداره کشور ندارند اما اخیرا سعی می‌کنند تا به انحاء مختلف از مزایای حضور مردم در اداره کشور سخن بگویند. هرچند که به نظر می‌رسد شخص آیت‌الله مصباح یزدی بقیه فعالین این دسته را چندان همراهی نمی‌کند.

۵- بازسازی تشکیلاتی: جریان افراطی پس از انتخابات ۲۴ خرداد، تا ماه‌ها در شوک به سر می‌برد. این جریان برای بدنه تشکیلاتی خود و‌‌ همان اندک پایگاه اجتماعی‌اش یک فضای انتزاعی را ترسیم کرده بود که در آن اکثریت جامعه همراه با آنان نشان داده می‌شد. اما نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اخیر این تصویر را شکست و همین مساله باعث ایجاد شکاف در بدنه تشکیلاتی این گروه شد. از این رو پایداری سعی دارد تا با گذر از آن شوک بزرگ، به مرور بدنه تشکیلاتی خود را بازسازی کند. تلاش برای ترمیم ارتباطات این گروه در لایه‌های مختلف و خصوصا بسیج دانشجویی و همچنین برگزاری همایش‌های مختلف را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد.

۶- اعلام هویت سلبی: طبیعتا هر نوسازی و بازسازی سیاسی احتیاج به انگیزش و زمینه‌های روانی دارد و شکل‌دهی هویت سیاسی را می‌توان مهم‌ترین عامل در این زمینه دانست. طبیعتا با توجه به ضعف‌های تئوریک این جریان در ترسیم یک ایران ایده‌آل، هویت این گروه می‌توان صرفا به صورت سلبی تعریف شود. ساخت مکرر فیلم‌های تخریبی و تلاش رسانه‌ها و بازوهای عملیاتی پایداری دیروز و یا دلواپسان امروز را عموما می‌توان در رد یا حمله به ایده‌های مختلف مشاهده کرد که این‌‌ همان اعلام هویتی سلبی برای این گروه سیاسی است.

۷- کارگذاشتن نیروهای معتمد در پست‌های حساس: پایداری اساسا عادت به اصلاح و یا تقویت از پائین ندارد. شکل گیری این گروه از دولت هشتم آغاز شد و عادت این گروه هم در این است که با استفاده از حمایت‌ از بالا و دوپینگ‌های دولتی کار را به پیش ببرد. در همین زمینه شاهد تلاش‌های جدی و برنامه‌ریزی شده این گروه در گماردن نیروهای وفادارش در پست‌های مدیریتی حساس مانند فرمانداری‌های شهرهای مهم بودیم.

لزوم هوشیاری خیرخواهان کشور

حال باید منتظر ماند و دید که این اقدامات چه نتایجی را در پی خواهد داشت و جریان افراطی به چه نتیجه‌ای در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی به دست خواهد آورد. لطماتی که کشور و مردم از جانب سیاست‌های این جناح نه چندان معتقد به انقلاب در طی ۸ سال گذشته خورد، این مهم را ثابت کرده که خیرخواهان کشور در فضای سیاسی باید برنامه‌ای را تدوین و اجرا کنند که این جریان افراطی مجددا زمام امور را به دست نگیرد، مگر آنکه در دیدگاه‌ها و روش‌های خود تجدیدنظر کند و اقبال عمومی را به دست آورد.

در این زمینه تاکنون کنش جدی و مثبتی از سوی دولت و اصلاح‌طلبان مشاهده نشده و شاید لازم باشد که خود فعالان خیرخواه اصلاح‌طلب که حتی وابستگی به گروه‌ها و احزاب مشخص ندارند نیز دست به کار شده و با حساسیت نسبت به اقدامات جریان افراطی، هریک به نوبه خود اقدامات سازنده‌ و خلاقانه‌ای را در پیش گیرند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۷

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

پیمان صارمی

|

۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵

3

19

پاسخ

تحلیل بسیار عالی بود. وای از این بزرگترهای اصلاح طلب که همیشه خوابن. بازم دم شما جوونا گرم که حواستون جمع تره

ناشناس

۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵

2

6

روحانی اختیارات ریاست جمهوری را بدو قسم کرده٫ قسمت خارجی برای خودش٫ قسمت داخلی برای لاریجانی.

پاسخ ها

۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷

آفرین

هوادار اصلاح طلبان و روحانی

۰۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶

0

4

بعضی ها با تزویر جلوی دوربین عیکس می اندازند که وانمود کنند چقدر خاکی و متواضعند و بصورت چهارزانو بر روی فرش می نشینند و عکس می گیرند ولی اظهار نمی کنند که چرا با وجود اینهمه دانشگاه داخلی فرزندانشان را برای تحصیل با پول بیت المال به سوئد یا دانمارک یا کانادا یا هولندا و بریتانیا فرستاده اند !!!!؟

یا نمی گویند که چطور است که برای مردم استفاده از محصولات و تولیدات شرکت های آمریکایی اپل و بوئینگ و جنرال موتورز کراهت دارد ولی خرید و استفاده از گوشی آمریکایی آیفون و سوار شدن بر محصولات جنرال موتورز امریکایی برای خودشان مباح و بلکه حکم مجهاد ه هم دارد !!؟؟؟

همانا که اینانند همان متحجران دین ابزار ضد دین !!!!!!

احمد

۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۶

7

این فرقه متحجر دو لایه دارد لایه زیرینش که یقه سفیدها و ملبسین به لباس بزرگان دین اند بسیار هوشمند و مافیاکارانه عمل می کنند و اتفاقا بسیار بموقع مناسب تابلو عوض می کنند علاقه شدیدی به تغییر نام و انتخاب اسامی مزورانه و فریبکارانه و زیباو مردم پسند دارند بنظرم در مراکزی که

متولی ثبت احوال و ثبت اسناد هستند عناصر حرفه ای متنفذی دارند

با عناوین مزورانه و دینی و انقلابی اهداف فرقه ای خودشان را پیش می برند ماهیت بی ریشه بودن این فرقه بایدبرای مردم روشن شود!!!!!!

۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۷

5

اینها افراطی نیستند. ادم اند. افراطی ریگی و جیش العدل اند که ظاهرا ایرانی اند ولی دشمن همه مردم اند. اینها که شما افراطی می نامید مومنانی اند که نمی خواهند امریکا بیشتر از این زور بگوید و ...

۰۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶

کسی که دیندار باشد افراطی نیست شما افراطی هستید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید