جهانبخش خانجانی:

اصلاح‌طلبی چیزی جز گفتگو و تعامل نیست

راهبرد اساسی اصلاح طلبان هم برداشتن گام‌های منطقی و همدلانه برای نجات کشور و بعضا گذشت از خواسته‌های ولو منطقی، برای وصول به خواسته‌های بزرگ‌تر است.

سرویس سیاسی - مژان فدایی: اصلاحات و اصلاح طلبی در طی دو دهه گذشته با طیفی فعالیت‌ها از حضور در بالا‌ترین رده‌های اجرایی و گفت‌و‌گو و سازش نخبگان و حاکمان گرفته تا بیان اعتراض در چارچوب قوانین و ساختارهای حاکم بر کشور یا سکوت فعال بوده است. از این منظر اصلاح طلبی همواره از یک سو با مخالفت و کارشکنی محافظه کاران مخالف با تغییر و از سوی دیگر با حمله و هجمه و تخطئه از سوی نیروهای هیجانی یا برانداز که ایشان را متهم به سازشکاری و مسامحه و گاه خیانت می‌کنند مواجهند. در همین رابطه سلام نو گفتگویی با جهانبخش خانجانی، عضو شورای مرکزی کارگزاران انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این فعال اصلاح‌طلب گفت: وقتی سخن از گفتمان به میان می‌آید، در درون خود گفت‌و‌گو و تعامل را به همراه دارد و اساسا اصلاح طلبی چیزی جز گفت‌و‌گو و تعامل نیست. راهبرد اساسی اصلاح طلبان هم برداشتن گام‌های منطقی و همدلانه برای نجات کشور و بعضا گذشت از خواسته‌های ولو منطقی، برای وصول به خواسته‌های بزرگ‌تر است.

این عضو حزب کارگزاران در ادامه به خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو » گفت: من فکر می‌کنم دلیل گرایش مردم به سمت این گفتمان و دوری جستن از قهر وفشار به حاکمیت، این است که در جامعه‌ای که فرایند دموکراسی خواهی هنوز وجه غالب را ندارد و نهادهای متفاوتی که در قدرت هستند، آستانهٔ تحمل پذیرش خیلی از رفتارهای مدنی را ندارند. شما از مسیر و فرآیندی استفاده می‌کنید تا بیشترین بازده را داشته باشد و بتواند سرمایه‌های اجتماعی اصلاح طلبان و طبقه متوسط را به دست آورید. در نتیجه مذاکره باید به گونه‌ای باشد تا بیشترین قرابت را برای حفظ حقوق شهروندان فراهم کند و حفظ سرمایه‌های اجتماعی و رشد طبقهٔ متوسط را به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید برسی شود که آیا تداوم راه قهر و یا فشار از پایین و چانه زنی از بالا توانسته راهبرد مناسبی باشد و آیا اساسا این جز معیار‌ها و اصول اصلاح طلبی هست یا خیر. آیا راهبرد توافق، صلح و آشتی سازگاری و توافق در حد اقل اشتراکات می‌تواند کارساز باشد و یا نه. این واژگان واژگانی است که می‌تواند ما را از مسیر دریافت حقوق باز دارد.

خانجانی تاکید کرد: به نظر من اصلاح طلبی به لحاظ اینکه فرآیندی است و نه پروژه‌ای، می‌تواند برای خروج از انسداد سیاسی، بحران‌ها و اتخاذ راهبرد جدید، به دنبال نقاط اشتراک با حاکمیت باشد. از دید بنده اصلاح طلبان خود جزیی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران هستند و به دلیل توان تاثیر گذاری در فرآیند حکومت‌گری است که بعضی‌ها می‌خواهند او را حذف کنند. پس نباید اصلاح طلبان از مکانیزمی استفاده کنند که از حاکمیت و یا جریان تاثیر گذار حاکمیت به دور بمانند.

وی افزود: به نظر من مطالبات و بیان خواسته‌ها در مبارزات خیابانی و کف خیابان نگاه اصلاح طلبانه نبوده است. به خاطر همین مردم بر این باورند که با بیان انتقادی نسبت به رفتارهای نادرست، بهتر می‌توانند به خواسته‌های خود برسند. به همین دلیل است که اگر بتوانیم یک بررسی استراتژیک بین تحولات منطقه، ایران و جامعه داشته باشیم، به این جمع بندی می‌رسیم که ما نا‌گزیر از گفت‌و‌گو هستیم و گفت‌و‌گو بهترین راهبرد و راهگشای حرکت‌های آینده است.

خانجانی در پایان گفت: مردم از تشنج، خشونت و درگیری ناراضی هستند. هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد گفتمان ادیبانه و فاخر مردم را تغییر داده بود. به همین خاطر مردم نمی‌خواهند مجددا به آن دوران باز گردند و آن شرایط باعث می‌شود مردم مسیر گفتمان را بهتر بدانند. ضمن اینکه اساسا رفتار دموکراسی خواهی در درون خود تعامل را همراه دارد نه خشونت را.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید