۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 2456

جایگاه مرگ بر آمریکا

مدتی است که پیامک‌هایی با مضمون انتقاد از جملهٔ «مرگ بر آمریکا» در بین مردم ردّ و بدل می‌گردد، در شبکه‌های اجتماعی هم، این شعار توسط اکثریت کاربران نکوهش می‌شود. نقد مردم به این شعار، عمدتاً از ناحیهٔ جمله بندی و بار معنایی خاصی است که وجههٔ بین المللیِ مردم نوع دوست ایران را زیر سوال می‌برد.

یادداشت روز:  موضوع برقراری رابطه بین ایران و آمریکا، مدتی است مورد توجه قرار گرفته و خبرهای غیر رسمی، از برداشتن اولین قدم توسط دو کشور حکایت دارند. در سال‌های اخیر در مورد ضرورت تعامل با غرب و نحوهٔ مذاکره با آمریکا و شباهت آن با صلح حدیبیه، به اندازه کافی صحبت شده و تحلیل‌های گوناگونی در این زمینه ارئه شده است، اینکه نفس رابطهٔ ما با آمریکا به معنای تایید سیاست‌های آن‌ها نیست و نص صریح قرآن نیز نفس رابطه با کفار را جایز می‌داند، اکنون بدیهی تلقی می‌شود.

اما، پس از آنکه مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه، از «نرمش قهرمانانه» سخن گفتند، قبح مسئلهٔ رابطه با آمریکا در میان اقشار تندرو و کاسه‌های داغ‌تر از آش نیز شکست و حالا وقت آن رسیده که فرهنگ استکبار ستیزی در بطن جامعه دچار تغییراتی شود و مردمی که سی سال به توصیهٔ امام راحل، در مقابل آمریکا ایستادگی کردند اکنون بنا به ضرورت، تغییر تاکتیک دهند و همانطور که همیشه پیش قراول بوده‌اند، اکنون نیز در اجرای سیاستِ «نرمش»، از دستگاه دیپلماسی سبقت بگیرند.

از زمان تصرف سفارت آمریکا و در جوّ انقلابی آن دوران، شعار «مرگ بر آمریکا» به شعار اصلی مردم ایران تبدیل شد که در مناسبت‌های گوناگون با فریاد زدن این شعار، انگیزه و شور مضاعف پیدا می‌کردند. در دوران جنگ تحمیلی نیز این شعار نوستالوژی آزادگی و استکبار ستیزی را به همراه داشت و رزمندگان از آن انرژی می‌گرفتند. اما پس از اتمام جنگ تحمیلی، مردم نتوانستند عادت خود را کنار بگذارند و در راهپیمایی‌ها و مناسبت‌های ملی همچنان آرزوی مرگ برای آمریکا را فریاد می‌زدند تا جایی که این شعار به رکن اصلی نماز جمعه‌ها تبدیل شد.

مدتی است که پیامک‌هایی با مضمون انتقاد از جملهٔ «مرگ بر آمریکا» در بین مردم ردّ و بدل می‌گردد، در شبکه‌های اجتماعی هم، این شعار توسط اکثریت کاربران نکوهش می‌شود. نقد مردم به این شعار، عمدتاً از ناحیهٔ جمله بندی و بار معنایی خاصی است که وجههٔ بین المللیِ مردم نوع دوست ایران را زیر سوال می‌برد. برای مثال چندی پیش، یکی از کاربران فیسبوک در یک استاتوس، مراسم هفتگی ادیان را با هم مقایسه کرده و مدعی شده بود که در سراسر جهان، پیروان ادیان گوناگون، یک روز در هفته به عبادت جمعی می‌پردازند و برای همهٔ انسان‌ها، آرزوی سلامتی و شادکامی می‌کنند، اما شعار مرگ بر آمریکا، آن هم در یک فریضهٔ عبادی، می‌تواند به چهرهٔ مسلمین خدشۀ جبران نا‌پذیری وارد کند.

اکنون این نگاه فراگیر شده و به بخشی ازفعالین و خواص سیاسی نیز تسرّی یافته است، بطوریکه در روزهای گذشته شاهد انتقاد نوهٔ امام از این شعارِ دوپهلو بودیم. در واقع نعیمه اشراقی، پیشنهاد داده بود که به افتخار ورود به دنیای دیپلماسی جدید و گفتمان صلح‌جویانه و قهرمانانه، شعار مرگ بر آمریکا را از بلند گو‌های نماز جمعه حذف کنیم.

به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که کمپین‌هایی به منظور حذف این شعار ابهام آمیز و با هدف ایجاد اخوت و دوستی بین مردم ایران و آمریکا، شکل بگیرد تا جهانیان بدانند، مردم ایران منادی فرهنگ صلح و دوستی بوده و هستند و خواهند بود. فقط در این مسیر به عزم عمومی و جرأت تابو شکنی نیاز داریم که این امر مستلزم حضور آحاد مردم در یک جنبش فراگیر، در جهت بهبود وجههٔ ایران می‌باشد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۶

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۰

امین

|

۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹

1

13

پاسخ

چه عجب بالاخره یکی جرأت کرد تابو شکنی کنه !

ناشناس

۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰

6

2

مرگ بر آمریکا/ به دلیل تحریم هموطنان من+ داستات مصدق+ جنگ عراق+ده ها مورد دیگر

مرگ بر آمریکا

پاسخ ها

۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰

ناشناس عزیز ، من هم مثل شما ، از دولت آمریکا به خاطر ستم هایی که بر مردم ایران و مسلمین جهان روا داشته است عقده دارم ، اما منظور نویسنده ، لفظ شعار مرگ بر آمریکا است که در حال حاضر میلیاردها نفر از مردم جهان این شعار را تعبیر به ضدیت مردم ایران با مردم آمردم آمریکا می کنند . پس بهتر نیست یه کم ابتکار به خرج بدیم و حساب مردم آمریکا را از دولتش جدا کنیم؟

در ضمن اگر مذاکرات روحانی با آمریکا ، به برقراری رابطه دوطرفه منجر بشه ، قطعا خطیبان نماز جمعه توصیه می کنند دیگر این شعار داده نشود ، پس چه بهتر ما ( مردم ) از همین حالا مقدمات کار را فراهم کنیم.

بصیر بصیرتی

۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۱

3

چقدر ساده ای دشمنی با امریکا ذات انقلاب و نماد ضد استکباری آن است امام فرمودند اگر امریکا دست ازخوی شیطانی واستکباری خود بردارد حاضر به گفتگو هستیم .مگر اسناد دخالت امریکا در ایران وکودتاها و... را فراموش کرده اید مگر اسناد جاسوس خانه امریکا را در دها جلد ندیده اید؟ راستی مگر کبک شده اید یا عامل خود فروخته امریکا شده اید؟

مریم

۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۰

چه هیجان زده.چه خوشحال.چه خجسته اید شماها.واقعا دهن کجی اوباما و کری و نتانیاهو و بروبکسشونو نمیبینید.آخه سر چی باید مرگ بر آمریکارو حذف کنیم؟تحریمارو بر داشتن(یا حداقل گفتن بر میداریم؟)، ابراز پشیمانی کردن؟عذرخواهی کردن؟

این کارارو که حذاقلشه رو هم نکردن.من به مذاکره امیدوار بودم اما آمریکاییا آدمو نا امید میکنن...

میدونم نظرمو تایید نمیکنید ولی یه نفرم که بخونه کافیه.اینقدر خوشبین نباش.

ازاده

۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳

0

حالا که همه دنیا فهمیدند باید مرگ بر امریکا بگن ما بیایم توبه کنیم؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید