پیش بینی دیپلمات ها از قریب الوقوع بودن توافق بزرگ هسته ای

دیپلمات ها در وین و ژنو با توجه به تحولات بسیار مثبتی که طی روز گذشته در مذاکرات هسته ای صورت گرفته است پیش بینی می کنند که توافق بزرگ هسته ای قریب الوقوع باشد.

در پی مذاکرات ژنو 1 و جلسه کارشناسی وین، مذاکرات ژنو 2 از روز پنجشنبه در حالی آغاز شده که این گفت و گو ها امیدهای زیادی را برای دستیابی طرفین به توافق ایجاد کرده است.

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در مذاکرات 23 و 24 مهرماه در ژنو، طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان ˈپایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدیدˈ را که  شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود، به طرف مقابل ارائه کرد که با استقبال طرف مقابل مواجه شد.

پس از آن، تیم های کارشناسی ایران و گروه 1+5 در روزهای نهم و دهم آبان ماه در وین به بررسی بیشتر این طرح پرداخته و قرار شد که نظرات کارشناسی خود را به نشست ژنو 2 ارایه کنند.

اکنون گروه 1+5 در نخستین روز مذاکرات ژنو 2 تصریح کرده است که طرح پیشنهادی ایران را می پذیرد.

در پی این، وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران اعلام کرد که زمینه برای ورود به مرحله نگارش متن توافقنامه بین ایران و 1+5 فراهم شده است.

همزمان ˈسیدعباس عراقچیˈ معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: تدوین متن تفاهمنامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 از روز جمعه آغاز می شود.

در جدیدترین تحول مربوط به مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو، برخی گزارش ها حاکی از آن است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا برای کمک به دستیابی به یک توافق هسته ای، امروز جمعه عازم ژنو خواهد شد.

خبرگزاری اتریش ˈآپاˈ در گزارشی با اشاره به اینکه جان کری می خواهد در سفر امروز خود به ژنو با وزیر خارجه ایران دیدار کند، تصریح کرد که نشانه های قوی برای توافق وجود دارد.

این خبرگزاری خاطرنشان کرد که دست یافتن ایران و گروه 1+5 به یک توافق در مذاکرات روز جمعه، بزرگترین موفقیت در مذاکرات هسته ای طی یک دهه گذشته خواهد بود.

گزارش ها حاکی از آن است که جان کری برای نهایی کردن متن توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 عازم ژنو می شود.

در روز چهارم مهرماه برای نخستین بار از زمان آغاز مذاکرات هسته ای کشورمان، وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در حاشیه شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نشست مشترکی برگزار کردند که در حاشیه این دیدار ˈمحمدجواد ظریفˈ و ˈجان کریˈ همتای آمریکایی اش به مدت نیم ساعت با یکدیگر مذاکره کردند و دیدار امروز دومین دیدار آنها خواهد بود.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد روز جمعه توافقنامه ای امضا شود، گفت: امکان دارد به یک بیانیه مشترک یا چیزی مانند آن برسیم؛ این که نیاز به امضای آن و یا این مسائل باشد بحث دیگری است اما اینکه به یک تفاهمی برسیم این امکان وجود دارد.

ظریف در پاسخ به این پرسش که چه زمانی با خانم اشتون دیدار می کنید؟ گفت: هماهنگی ها در حال انجام بوده و فعلا لازم است مواضع گروه 1+5 با هم هماهنگ شود تا در زمان دیدار با ما، آمادگی این را داشته باشند که وارد نگارش شوند.

رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که رسانه های آمریکایی از طرحی به نام طرح آمریکا صحبت کرده اند‎ که طرحی 6ماهه است‎، نظرتان دراین باره چیست؟ افزود: این طرح باید شروع به نگارش شود.‎ نکات مختلف طرح در دیدارهای سه هفته گذشته مطرح شده است اما درباره جزییات آن ما هم دیدگاه هایمان را در پاورپوینتی که من طرح کردم و هم در بحث های دوستانم بوده مطرح کردیم.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ˈنتیجه قطعیˈ در این مذاکرات چیست، گفت: امیدوارم درمورد گام اول، گام آخر و اهداف مشترک به یک متن مورد توافق دو طرف برسیم و سپس بتوانیم گام اول را اجرا کنیم.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۸

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۲

ناشناس

|

۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷

8

18

پاسخ

we can do

ایران شایسته ی سردمداری حق طلبان جهان است

بهزاد

۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷

0

34

درود بر پیر دیپلمات که خدا سایه بزرگش را از سر ما کم نکند.

حامی اعتدال

۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷

4

29

زنده باد مقام معظم رهبری و دولت اعتدال , دکتر روحانی ، ظریف و ... افتخار کسب مدال قهرمانی سیاست از ان شماست. به کوری چشم بدخواهان.

۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷

17

زنده باد امام خامنه ای و تیم مذاکره کننده ولی گویا تلوزیون از این موضوع خوشحال نیست کمی دقت کنید.

رضا

۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۷

1

10

.ان همه نازو تنعم که خزان میفرمود عاقبت در قدم باد بهار آخر شد

مقدم

۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸

2

اود فعه هم برای اوبا ما هم گفتن دیدید اخرش چی در امد

سیمرغ

۱۱:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸

3

زنده باد رهبری که مثل همیشه با بیانات به موقع خودشون کمکه بزرگی به مذاکرات کردن

و آرزوی توفیق روز افزون به تیم مذاکره کننده .

عباس باباعلی

۲۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹

دندانهای اشتون رو ببینید . مثل یک سگ خونخوار هست که داره عقبتر از ظریف حرکت میکند

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید