در همین رابطه سلام نو گفتگویی با علی تاجرنیا، فعال اصلاح طلب و نمانیده مجلس ششم اسلامی، انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به تحرکات اخیر اصولگرایان گفت: آقای باهنر که به تازگی بعنوان دبیرکل پیروان خط امام و رهبری انتخاب شد از سوی اصولگرایان احساس تکلیف می‌کند که تمام گروه‌های جریان اصولگرایی را کنار یکدیگر جمع کند و همزمان به شکلی بین اصلاح‌طلبان و بدنه دولت اختلاف ایجاد کند.

علی تاجرنیا به خبرنگار «سلام نو » گفت: به خاطر دلایل جدی‌ای که از سوی اصلاح طلبان برای حمایت از آقای روحانی وجود داشت، باعث شد که آن‌ها در انتخابات اخیر از روحانی حمایت کنند. اما اصولگرایان که روحانی سابقه حضور در تشکل‌های آن‌ها را هم داشت، از او حمایت نکردند و فرصت را برای حمایت بیشتر اصلاح طلبان از آقای روحانی فراهم کردند.

نماینده پیشین مجلس توضیح داد: بحثی که بعنوان عبور از روحانی مطرح می‌شود، برای آقای باهنر و دوستانشان بیشتر شبیه به یک آرزوست. به این امید که بتوانند از ایجاد اختلاف میان اصلاح طلبان و دولت بهره ببرند و از فضای ایجاد شدهٔ آن استفاده کنند. دلیل این امر هم این است که نظرسنجی‌ها و افکار عمومی نشان می‌دهد که مجلس دهم رویکردی اصلاح طلبانه و همراه با دولت را تجربه خواهد کرد.

وی افزود: اصولگرایان این روز‌ها بیشتر بدنبال ایجاد اختلاف افکنی میان هستند. اگرچه که این اختلاف و انشقاق میان دولت و اصلاح طلبان هیچگاه اتفاق نمی‌افتد. و تا انتخابات بعدی و تا زمان حضور آقای روحانی، این همراهی از سوی اصلاح طلبان وجود خواهد داشت.

تاجرنیا گفت: البته این همراهی مشابه حمایت بی‌چون و چرای اصولگرایان از احمدی‌نژاد نیست که حتی در برابر نقض صریح قانون اساسی توسط احمدی‌نژاد، به خاطر حفظ وحدت در بین جریان اصولگرایی از آن چشم پوشی می‌کردند. همین نوع برخورد‌ها باعث شد تا مردم متوجه شوند که جریان اصولگرایی و احمدی‌نژاد جدا از هم نیستند. بنابراین همراهی اصلاح طلبان با دولت توام با نقد مشوقانه است. از ابتدای تشکیل دولت این نوع نقد، وجود داشته و خواهد داشت. البته این نقد‌ها باعث ایجاد انشقاق و اختلاف بین دولت و اصلاح طلبان نخواهد شد.

تفاوت عبور از خاتمی و عبور از روحانی

تاجرنیا در ادامه گفت: بحث عبور از خاتمی هیچ‌گاه از طرف بدنه اصلاحات مطرح نشد. این بحث بیشتر از سوی جریان‌های دانشجویی، خصوصا دفتر تحکیم وحدت مطرح بود که البته این طبیعت جریان‌های دانشجویی است که دولت را مورد نقد صریح قرار دهند و نمی‌توان به آن‌ها ایراد گرفت که چرا در آن مقطع، چنین رویکردی را داشته‌اند. ممکن است که این رویکرد، آثار منفی را در جامعه داشته ولی مسئله اصلی آن مقطع و بحث جریان دانشجویی و آقای خاتمی، با شرایط کنونی بسیار متفاوت است.

وی توضیح داد: خوشبختانه تشکل‌های دانشجویی خصوصا در قالب انجمن‌های اسلامی باقی مانده از جریان‌های اصیل دانشجویی، اکنون به این سطح از درایت و عقلانیت رسیده‌اند که از تندروی‌ها کاسته و دریافته‌اند که منافع مردم و کشور در چیست. جریانات اصلاح طلب نیز این موضوع را درک کرده و بدنبال همراهی دولت هستند.

این فعال اصلاح طلب در ادامه افزود: احساس نمی‌کنم در این برهه به لحاظ سیاسی، انشقاقی را بین اصلاح‌طلبان و دولت شاهد باشیم. فقط ممکن است نقدهایی به دولت وارد شود که آن هم به دلیل خاستگاه فکری جریان اصلاح طلبی است که دارا یک نوع آزاد اندیشی توام با یک تفکر نقادانه است و این‌ها قطعا باعث گسست در روابط جریان دولت و اصلاح طلبان نخواهد شد.

اصلاح طلبان و انتخابات مجلس دهم

علی تاجرنیا با اشاره به پیش رو بودن انتخابات مجلس تاکید کرد: متاسفانه همیشه ما در مواقعی که وارد رقابت برای انتخابات مجلس می‌شویم، از دوستان اصولگرا عقب‌تر هستیم. به طور مثال، جریان اصولگرا، از تایید صلاحیت شدن تقریبا تمامی گزینه‌های خود مطمئن است، در حالی که در مورد اصلاح طلبان این مسئله وجود ندارد و باید تا دقیقه نود، منتظر رفتار شورای نگهبان و تصمیم گیری این شورا نسبت به کاندیداهای خود باشیم.

نماینده مجلس ششم در پایان به سلام نو گفت: برگ برنده جریان اصلاحات، شناخت افکار عمومی است،؛ شناختی که در انتخابات اخیر کمک کرد تا بعد از رد صلاحیت چهرهٔ برجسته‌ای همچون آقای هاشمی و یا ممانعت از ورود آقای خاتمی به عرصه انتخابات، اصلاح طلبان باز هم برنده انتخابات باشند. امید جریان اصولگرا این بود که رقابت بین آقای عارف و روحانی، که تا آن زمان مستقل شرکت کرده بودند، باعث انشقاق بین اصلاح طلبان و پیروزی اصولگرایان شده و منجر به روی کار آمدن یک چهره اصولگرا شود. اما جریان اصلاحات با درایت و عقلانیت توانست مانع این کار شود و این حالت برای مجلس نیز رخ خواهد داد و اکثریت مجلس دهم را اصلاح طلبان همراه با جریان دولت در دست خواهند گرفت.

اخبار مرتبط

اصلاح‌طلبان دغدغه تایید صلاحیت کاندیداهایشان را دارند

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

شاهد

|

۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷

1

14

پاسخ

اگه کاندیداهای اصلاح طلب تایید صلاحیت بشن لیست اصلاحات تو تهران کامل وارد مجلس میشه و در مجموع هم اکثریت رو میگیره

شریفی

۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷

20

2

ایشالله شورای نگهبان با دقت نظر مانع ورود فتنه گران به مجلس میشه. انشالله

پاسخ ها

عاشق شریفی

۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷

یعنی خیلی مردی که هنوز از این حرف ها میزنی

معنای مردی این روز ها عوض شده، به دل نگیر!

کاظم

۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲

یعنی 16نفریکه منفی دادن میخان فتنه گران وارد مجلس بشن ومجلس ششم تکرارشه؟!

ناشناس

۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷

4

3

این آقا و دوستانش خیلی دارن به خودشون فشار میارن چرا به مردم اجازه نمیدن انتخاب کنن و میخوان القا کنن که در انتخابات گفته های ایشون اتفاق میوفته شبیه فتنه گران سال ۸۸ حرف میزنن

۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹

مردم انتخاب نمی کنند!!!

مردم رای می دهند!!!

ظبق قانون اساسی مردم موظف هستند به 290 نفر ازبین نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب شورای محترم نگهبان رای بدهند!

همانطور که موظف بودند در انتخابات ریاست جمهوری به 1 نفر از 8 نفر رییس جمهور منتخب شورای محترم نگهبان رای بدهند! و رای دادند!!

۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹

0

یه شتری بود در خوابش میدید پمبه دانه.

خیلی خوش خیالی دادا

ارزو بر جوانان عیب نیس

۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹

شتر در خواب بیند پنبه دانه.

ب همین خیال باش.

عباس

۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲

اگه دولت بخواهد لیست جدا بدهد جایی برای اصلاح طلبان نیست. این تجربه ای است که در اروپا اتفاق افتاده

۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳

هههههههه نه حالا خیلی مردم از اصلاحات خوششون میاد!!!

جوک نگو عمو!

۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳

دوران اصلاح طلبان تمام شده است انها در دل محافظه کاری ذوب شده اند و دیگر ماهیت مستقلی ندارند.

علی تاجرنیا در گفتگو با سلام نو:

اکثریت مجلس دهم در اختیار اصلاح‌طلبان و جریان دولت خواهد بود

این همراهی مشابه حمایت بی‌چون و چرای اصولگرایان از احمدی‌نژاد نیست که حتی در برابر نقض صریح قانون اساسی توسط احمدی‌نژاد، به خاطر حفظ وحدت در بین جریان اصولگرایی از آن چشم پوشی می‌کردند.

سرویس سیاسی: مدتی است که اصولگرایان از حضور گسترده اصلاح‌طلبان و حامیان آن‌ها در انتخابات مجلس دهم به شدت ابراز نگرانی کرده و از این رو دست به جریان سازی‌های رسانه‌ای به منظور ایجاد تفرقه و اختلاف میان بدنه دولت و اصلاح‌طلبان می‌کنند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید