شیراز است و مقبره حافظ آن، نمی‌شود به شیراز رفت و روزی یک بار به مقبره حافظ سر نزد. مقبره‌ای که اگر در اواسط بهار به آن سر بزنید بوی بهار نارنج‌های آن سرمستتان می‌کند.

سفری به آرامگاه حافظ؛ گشت و گذار در اشعار غنی و عمیق

سلام نو-سرویس گردشگری: آرامگاه حافظ شیراز که به حافظیه مشهور است در شهر شیراز قرار گرفته و در استان فارس است. این مقبره در بخش شمال شرقی شهر جای گرفته است. اگر به این مکان سر زدید می توانید به آرامگاه سعدی که در فاصله نزدیکی از آن قرار گرفته است هم بروید.

از دیگر مکان هایی که در کنار این آرامگاه قرار گرفته است می توان به دروازه قرآن اشاره کرد. این دروازه یک و نیم کیلومتر از حافظیه فاصله دارد. باغ نارنجستان قوام که در بخش جنوبی آن قرار گرفته در حدود شش کیلومتر از آن فاصله دارد.

همین طور مسجد نصیرالملک نیز از سایر جاذبه های گردشگری شیراز است که بعد از پنج کیلومتر می توانید به آن برسید و سرانجام باغ جهان نما است که با چند دقیقه پیاد روی می توانید به آن برسید.

سفری به آرامگاه حافظ؛ گشت و گذار در اشعار غنی و عمیق

حافظیه دقیقا کجاست؟

حافظیه از مشهورترین جاهای دیدنی استان فارس در شیراز است. این مکان که به خاطر قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام معروف شده است، در واقع یک مجموعه قبرستان در بخش جنوبی دروازه معروف شیراز، دروازه قرآن است. حافظ که شخصیتی جهانی دارد، هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را برای بازدید به‌سمت این مجموعه می‌کشاند و حتی کنسرت‌های بزرگی در محیط حافظیه برگزار شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کنسرت محمدرضا شجریان در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۷۰ و کنسرت استاد ناظری اشاره کرد.

سفری به آرامگاه حافظ؛ گشت و گذار در اشعار غنی و عمیق

 امروزه با تغییرات بسیاری که از سال ۱۳۸۶ آغاز شد، این مجموعه گسترش یافته است. حافظیه فقط به آرامگاه حافظ محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلفی دارد که از معماری و فضای سبزی بسیار زیبایی بهره می‌برند. آرامگاه خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۱۰۰۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری مقبره حافظ شیرازی

همان طور که اشاره کردیم در دوران کریم خان زند ساخت یک بنا باعث شد که این محوطه به دو بخش تقسیم شود. در جریان بازسازی حافظیه که در سال ۱۳۱۴ صورت گرفت نیز این ساختار حفظ شد. به پیشنهاد آندره گدار دور تا دور مقبره حافظ هشت ستون قرار گرفت که سمبل سده‌ای است که حافظ در آن زیسته است. بر روی ستون‌ها، بنایی گنبد مانند از جنس مس ساخته شد. استفاده از مس به نوعی یاد آور این نکته است که علایق دنیوی و مادی به مرور زمان زنگار می‌شوند. تغییر دیگری که در بنا ایجاد شد، اضافه کردن ۱۶ ستون به ۴ ستون قبلی ایوان بود.

سفری به آرامگاه حافظ؛ گشت و گذار در اشعار غنی و عمیق

بخش شمالی محوطه تقریبا سه هزار متر مربع مساحت دارد و آرامگاه حافظ نیز در این بخش قرار گرفته است. در این بخش یک کتابخانه که امروزه مرکز حافظ شناسی است، دو حوض مستطیلی و یک کافه قرار دارد. مساحت بخش جنوبی دوازده هزار مترمربع بوده و نقشه فضای سبز شرقی و غربی آن قرینه است؛ به این صورت که در هر طرف در بخش کناری یک مستطیل بزرگ قرار دارد که به چهار مستطیل کوچک‌تر تقسیم شده و در بخش میانی مستطیلی بزرگ که حوضی در میانش است، دیده می‌شود. میان این دو بخش قرینه یک راهرو وجود دارد که شما را به ایوان می‌رساند.

حافظ که بود؟

حافظ شیرازی را چیره دست ترین غزل سرای زبان فارسی می دانند. نوآوری اصلی حافظ در تک بیت های درخشان، مستقل و خوش مضمون است که سروده است. موضوع غزل وصف معشوق، می، و مغازله‌ است و غزل سرایی را باید هنری دانست ادبی، که درخور سرود و غنا و ترانه پردازی است.

با آنکه حافظ غزل عارفانه ی مولانا و غزل عاشقانه ی سعدی را پیوند زده، نوآوری اصلی او در تک بیت های درخشان، مستقل، و خوش مضمون فراوانی است که سروده است. استقلالی که حافظ از این راه به غزل داده به میزان زیادی از ساختار سوره های قرآن تأثیر گرفته است، که آن را انقلابی در آفرینش اینگونه شعر دانسته اند.

گرایش حافظ به شیوه ی سخن پردازی خواجوی کرمانی و شباهت شیوه ی سخنش با وی مشهور است. او از مهمترین اثر گذاران بر شاعران بعد از خود شناخته می شود. حافظ از مهمترین اثرگذاران بر شاعرانِ فارسی زبانِ پس از خود شناخته می شود. در سده های هجدهم و نوزدهم میلادی اشعار او به زبان های اروپایی نیز ترجمه شد و نامش به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت. هر ساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می شود.

سفری به آرامگاه حافظ؛ گشت و گذار در اشعار غنی و عمیق

در دوران امارات شاه شیخ ابواسحاق به دربار راه پیدا کرده و علاوه بر شاه اسحاق در دربار شاهان آل مظفر به نام شاه مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی راه داشته است.

معمار حافظیه کیست؟

آندره گدار شخصی است که آن را به عنوان معمار حافظیه می‌شناسند. او متولد ۱۲۵۹ هجری شمسی در فرانسه بود، دکترای باستان شناسی داشت و در دوران حاکمیت رضاشاه پهلوی به ایران آمد. آندره گدار در کارنامه خود مناصب مهمی مانند ریاست موزه ملی، ریاست پردیس هنرهای زیبا و مدیر اداره عتیقیات را دارد.

از آثار مهمی که این معمار در ایران اجرا کرده می‌توان به حافظیه در شیراز، موزه ایران باستان در تهران، موزه آذربایجان در تبریز، مدرسه ایرانشهر در یزد و دبیرستان امام صادق در قم اشاره کرد. کتاب آثار ایران از  نوشته‌های آندره گدار است که چهار جلد دارد و در آن به طور کامل آثار ایران را معرفی کرده است

بهترین زمان برای بازدید از آرامگاه حافظ

دمای شیراز در تیر ماه به طور میانگین ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در دی ماه ۵ درجه سانتی‌گراد بوده و میانگین رطوبت سالیانه این شهر ۴۱ درصد است.

با توجه به آن چه از آب‌وهوای این شهر گفتیم، بهترین زمان برای بازدید از حافظیه شیراز از اواسط اسفند ماه تا اوایل خرداد است. در این زمان هوا نسبت به دیگر ماه‌های سال معتدل‌تر بوده و شما می‌توانید از سفر به شیراز و بازدید از دیدنی‌هایی مثل حافظیه شیراز بیشترین لذت را ببرید. به خصوص ماه اردیبهشت فرصت مناسبی است تا در میان شکوفه‌های بهار نارنج قدم بزنید و بوی خوش آن‌ها را استشمام کنید.

نقشه و ساعت بازدید از حافظیه

سفری به آرامگاه حافظ؛ گشت و گذار در اشعار غنی و عمیق

 آرامگاه حافظیه از ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر پذیرای گردشگران، بازدیدکنندگان و مهمانان است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید