۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
کد خبر: 55476306

روستاهای پلکانی ایران بسیار دیدنی هستند از این رو همراه باشید و درباره محبوب ترین روستای گیلان بدانید.

محبوب ترین روستای گیلان

سلام نو _ سرویس گردشگری: به قول سهراب سپهری «ماسوله را نمی توان نوشت، ماسوله را باید دید».

بدون شک یکی از رویایی ترین روستاهای ایران، ماسوله گیلان است؛ وقتی وارد ماسوله می شوید تحت تاثیر چشم انداز زیبایی قرار می گیرید که قابی تماشایی ساخته و چشم ها و قلب ها را به تسخیر در می آورد.

بافت خانه های این روستا به خاطر هم خوانی با طبیعت اطرافش در کل جهان شناخته شده و سالانه گردشگران بی شماری برای دیدن آن به گیلان می روند.

با وجود اینکه در سال های اخیر این روستا به شهرک ماسوله تبدیل شده ولی هنوز حال و هوای زندگی سنتی روستایی در آن جریان دارد.

شاید در نگاه اول ساختار پلکانی خانه ها توجه تان را جلب کند ولی طبیعت زیبای اطراف، جنگل ها، آبشارها و کوه ها به جذابیت ماسوله افزوده اند.

ماسوله؛ محبوب ترین روستای گیلان

یکی از ویژگی های شاخص ماسوله بافت جالب توجه آن است؛ این شهر در دامنه‌ کوهپایه به صورت پلکانی، شکل گرفته و پایین ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارند.

در این شهر خانه ها بر روی یکدیگر قرار دارند و پشت بام خانه پایینی، نقش حیاط خانه بالایی و یا معبر کوچه بالایی را بازی می کند.

شهرت این ویژگی خاص در معماری این شهر باعث شده تا در کنار نام یا لقبِ روستاها و شهرهای پلکانی دیگر در اقصی نقاط ایران، نام ماسوله را ببینید.

محبوب ترین روستای گیلان

آنچه که ماسوله را از سایر نمونه های معماری پلکانی متمایز می کند، شمعدانی های رنگارنگی هستند که در کنار پنجره ها خودنمایی می کنند.

محبوب ترین روستای گیلان

ساکنان هر خانه بسته به سلیقه خود نمای خانه شان را با گلدان های شمعدانی می آرایند.

هر چیزی که با عنوان بازار در ذهن تان شکل گرفته را فراموش کنید چرا که در ماسوله شکلی متفاوت از بازار پیش روی شما قرار خواهد گرفت.

بازار ماسوله یک مرکز خرید چند طبقه است؛ اما شکل و شمایل آن با تصورات شما از یک مرکز خرید، تفاوت های زیادی دارد. به واسطه بافت پلکانی ماسوله، این بازار در چهار سطح مستقل از هم قرار گرفته و هر طبقه آن دارای ویژگی های خاصی است.

مغازه های سطح پایینی این بازار یک طبقه دارند و مغازه هایی که در سطوح بالاتر قرار گرفته اند، همگی دو طبقه هستند.

چیزی که از دور نظرها را درگیر خود می کند، گلدان های شمعدانی رنگارنگی هستند که خانه های پلکانی ماسوله را آراسته کرده اند و هارمونی زیبایی به آن ها داده اند.

خانه های ماسوله به سبکی ساخته شده اند که روی همدیگر قرار گرفته اند و پشت بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی یا معبر کوچه به حساب می آید.

این سبک معماری توانسته توجه گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کند و همه ساله میزبان خیل عظیمی از خریداران بلیط هواپیما گیلان باشد.

این خانه های ۲ طبقه شامل ۲ بخش زمستان نشین و تابستان نشین هستند و به در و پنجره های چوبی و ارسی مزین شده اند و شیشه های رنگی برخی از پنجره ها به شکل زیبایی خودنمایی می کنند.

خانه های ماسوله برای اینکه در مه بهتر دیده شوند به رنگ زرد درآورده شده اند.

ماسوله کجاست

در زمان های گذشته مردم ماسوله در منطقه ای که امروزه با نام کهنه ماسوله شناخته می شود، زندگی می کردند و علت اصلی کوچ آن ها به روستای فعلی مشخص نیست و روایت های مختلفی درباره تاریخچه روستای فعلی ماسوله نوشته شده است؛ به اعتقاد برخی ها در قرن سوم هجری قمری و بعد از اینکه عون بن محمد بن علی در این منطقه به خاک سپرده شد، کم کم خانه هایی در آنجا ساخته شدند.

محبوب ترین روستای گیلان

البته ممکن است به خاطر زلزله شدیدی که در سال ۸۹۰ هجری قمری اتفاق افتاده اهالی ماسوله به این مکان آمده باشند.

برخی ها هم علت ساکن شدن مردم ماسوله در این منطقه را همه گیری بیماری طاعون در سال ۹۴۳ هجری قمری می دانند. به این ترتیب قدمت روستای ماسوله به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال پیش نسبت داده می شود ولی عمر بناهای آن فراتر از دوره پهلوی، قاجار و زندیه نمی رود.

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت در بخش سردار جنگل فومن واقع شده است. ماسوله با شهر فومن تنها ۳۵ کیلومتر و با شهر ماکلوان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

این شهر از سمت شمال به شهرستان ماسال، از سمت جنوب به طارم علیا در استان زنجان، از سمت شرق به جلگه شهر فومن و از سمت غرب به شهرستان خلخال در استان اردبیل می‌رسد. فاصله مرکز ماسوله تا مرز استان زنجان حدود ۲ کیلومتر و تا محدوده استان اردبیل یعنی منطقه گیلوان، حدود ۱۰ کیلومتر است.

گیلان، شهرستان فومن، ۳۲ کیلومتری غرب شهر فومن

شهر کنونی ماسوله در مختصات جغرافیایی با طول ۴۸ درجه و ۵۹ دقیقه شرقی و عرض ۳۷ درجه و ۹ دقیقه شمالی در دل رشته کوه‌هایی زیبا و بی‌بدیل قرار دارد.

وسعت شهر فعلی ماسوله، معادل ۱۰۰ هکتار است و از سه جهت شمال، جنوب و غرب به کوه‌ها و از طرف شرق بر دره‌های سرسبز اشراف دارد.

ارتفاع ماسوله از سطح دریاهای آزاد، ۱,۰۵۰ متر است.

جالب است بدانید که به‌دلیل پلکانی بودن این بافت مسکونی، بین پایین‌ترین و بالاترین نقطه آن حدود ۱۲۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد. اطراف ماسوله، پوشیده از جنگل است و راه اصلی ارتباطی آن، جاده فومن است.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید