تنهایی می تواند به مثابه قاتلی خاموش، سلامتی انسان را به خطر اندازد و حتی عمر او را کوتاه کند.

تنهایی؛ قاتلی خاموش در کمین سلامتی

به گزارش سلام نو آنطور که جماران نوشته است تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا انجام شده، زنگ خطر را به صدا درآورده است. این مطالعه نشان می‌دهد که تنهایی، درست مانند سیگار کشیدن، خطری جدی برای سلامتی انسان محسوب می‌شود و می‌تواند منجر به بیماری، افسردگی، مشکلات مزمن سلامتی و حتی مرگ زودرس شود.

دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا در مطالعه ای که بر روی بیش از ۵۳۰۰۰ نفر در ایالات متحده و ۱۳ کشور اروپایی بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ انجام دادند، به شواهد نگران کننده ای دست یافتند. نتایج نشان داد که افراد تنها در معرض خطر ابتلا به بیماری، افسردگی، مشکلات مزمن سلامتی و مرگ زودرس به مراتب بیشتری قرار دارند.

چرا تنهایی خطرناک است؟

انسان موجودی اجتماعی است و نیاز به تعلق خاطر و ارتباط با دیگران دارد. زمانی که این نیاز برآورده نشود، پیامدهای منفی متعددی برای سلامتی فرد به دنبال خواهد داشت.

فرانک اینفورا، روانشناس و رهبر این تحقیق، بر اهمیت نیاز فطری انسان به تعلق خاطر و عضویت در گروه تأکید می کند. او می گوید: "احساس تنهایی، نیازهای اساسی و غریزی ما را نادیده می گیرد و پیامدهای منفی آن بر سلامت روان و جسم انسان غیرقابل انکار است."

نکته تاسف بار این است که شواهد نشان می دهد میزان تنهایی در میان آمریکایی ها، به خصوص در گروه سنی میانسال، به طور فزاینده ای در حال افزایش است. این موضوع به طور همزمان با افزایش نرخ مرگ و میر در این گروه سنی همبستگی دارد.

به گفته محققان، احساس نابرابری، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی، می تواند عاملی کلیدی در تشدید احساس تنهایی باشد. چرا که این حس نابرابری، توانایی فرد را در برآورده کردن نیازهای اولیه اش تحت الشعاع قرار می دهد.

در مقابل، سیاست های حمایتی مانند مرخصی های با حقوق کافی و روابط قوی خانوادگی می توانند با کاهش فشارهای مالی و اختلافات خانوادگی، به ویژه در دوران میان سالی، از بروز احساس تنهایی و پیامدهای مخرب آن جلوگیری کنند.

راهکارهایی برای مقابله با تنهایی

  • ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید: با دوستان و خانواده تان وقت بگذرانید، در فعالیت های گروهی شرکت کنید و به دنبال یافتن علایق مشترک با دیگران باشید.
  • به دیگران کمک کنید: داوطلب شدن در فعالیت های اجتماعی و کمک به نیازمندان می تواند حس تعلق خاطر و هدفمندی را در شما تقویت کند.
  • از سلامت روان خود غافل نشوید: در صورت احساس تنهایی و انزوا، از کمک یک متخصص روانشناس بهره مند شوید.

این مطالعه نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایتی مانند مرخصی‌های با حقوق کافی و روابط قوی خانوادگی می‌توانند به کاهش احساس تنهایی در افراد، به خصوص با افزایش سن، کمک کنند.

به یاد داشته باشیم که تنهایی مشکلی است که قابل حل است. با تلاش و همدلی می‌توانیم این قاتل خاموش را از بین ببریم و به سلامت و شادکامی خود و اطرافیانمان کمک کنیم.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید