در سال ۲۰۲۳، کشف یک جمجمه ۱۵۰ میلیون ساله پلیوسور در سواحل ژوراسیک، جهان را متحیر کرد.

غول دریایی ژوراسیک؛ رکورد جهانی با جمجمه‌ای بی‌نظیر!

به گزارش سلام نو آنطور که یک پزشک نوشته است این جمجمه که از ارتفاع ۱۲ متری صخره‌ای به دست آمد، متعلق به یک هیولای دریایی غول‌پیکر است که می‌توانست با نیروی آرواره‌های خود، حتی تیرانوزاروس رکس را مغلوب کند.

این کشف شگفت‌انگیز به اندازه‌ای حائز اهمیت بود که در کتاب رکوردهای جهانی گینس نیز ثبت شد. جمجمه پلیوسور که نام "SeaRex" را به خود گرفته، ۹۵ درصد از نظر سطح کامل است و آن را به کامل‌ترین جمجمه کشف شده تا به امروز تبدیل می‌کند.

این جمجمه تقریباً تمام استخوان‌های اصلی را داراست و ۱۳۰ دندان سیخ‌دار در هم قفل‌شده را در خود جای داده است. دکتر جودیت ساسون، متخصص پلیوسور از دانشگاه بریستول، در این باره می‌گوید: "من بسیاری از پلیوسورها را مطالعه کرده‌ام، اما هرگز نمونه‌ای را ندیده‌ام که به خوبی این نمونه حفظ شده باشد و شامل جزئیات تشریحی در یک نمونه است که فقط تا حدی در نمونه‌های دیگر حفظ شده است."

کشف تصادفی و آغاز یک ماجراجویی علمی

داستان کشف این جمجمه غول‌پیکر از یک اتفاق تصادفی آغاز شد. فیل جاکوبز، علاقه‌مند به فسیل، در حال گشت و گذار در سواحل دورست بود که ناگهان پوزه‌ای را در میان سنگ‌ها پیدا کرد. او که از هیجان این کشف شگفت‌زده شده بود، ویدیویی از آن ضبط کرد و برای استیو اچ‌ام بی‌ای، متخصص فسیل، ارسال کرد.

بی‌ای که از دیدن این ویدیو شگفت‌زده شده بود، بلافاصله تیمی از دانشمندان را به محل اعزام کرد. آنها با استفاده از یک پهپاد، صخره‌ها را اسکن کردند و در نهایت، جمجمه غول‌پیکر SeaRex را در ارتفاع ۱۲ متری صخره کشف کردند.

عملیات دشوار استخراج جمجمه

اما رسیدن به این جمجمه کار آسانی نبود. دانشمندان برای استخراج آن از صخره، مجبور به استفاده از طناب و تجهیزات مخصوص شدند. مراحل دشوار این عملیات در برنامه بی‌بی‌سی "اتنبرو و هیولای دریایی غول‌پیکر" به طور کامل به تصویر کشیده شده است.

سر دیوید آتنبرو، مستندساز مشهور، در ایمیلی گفت که این یکی از بزرگترین جمجمه‌هایی است که تا به حال دیده است. او همچنین احتمال پیدا کردن این جمجمه را بسیار اندک دانست.

نمایش در موزه و رازهای حل نشده

در حال حاضر، جمجمه SeaRex در مجموعه Etches در کیمبریج، دورست به نمایش گذاشته شده است. این کشف شگفت‌انگیز، دریچه‌ای نو به سوی رازهای دنیای ژوراسیک می‌گشاید و دانشمندان را به جستجوی بقایای این هیولای دریایی غول‌پیکر در ساحل ژوراسیک تشویق می‌کند.

سوالات بسیاری در مورد SeaRex هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند. بقیه بدن این هیولای غول‌پیکر کجاست؟ چگونه می‌توان به آن دست یافت؟ کشف این جمجمه بی‌نظیر، سرآغازی برای یافتن پاسخ این سوالات و درک عمیق‌تر از دنیای شگفت‌انگیز دایناسورها و هیولاهای دریایی ژوراسیک خواهد بود.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید