خورشید در اقدامی ناگهانی، خشم خود را با شلیک دو شراره قدرتمند به سمت زمین نشان داد.

دو شراره قدرتمند زمین را هدف قرار دادند!

به گزارش سلام نو آنطور که ایسنا نوشته است این انفجارهای عظیم که در عرض چند ساعت از یکدیگر رخ دادند، لرزه‌ای بر جو زمین انداختند و توجه دانشمندان و منجمان را به خود جلب کردند.

شراره‌های ویرانگر خورشیدی

در ۲ مه، منطقه لکه خورشیدی موسوم به AR۳۶۶۳ اولین شلیک خود را انجام داد و یک شراره خورشیدی کلاس X را به سمت زمین روانه کرد. این قوی‌ترین نوع شراره خورشیدی است که می‌تواند باعث خاموشی امواج رادیویی کوتاه در مناطق وسیعی از کره زمین شود.

تنها چند ساعت بعد، در ۳ مه، این منطقه لکه خورشیدی بار دیگر فوران کرد و شراره خورشیدی دیگری از نوع M را از خود ساطع کرد. این نوع شراره‌ها اگرچه به اندازه شراره‌های X قدرتمند نیستند، اما همچنان می‌توانند اثرات قابل توجهی بر زمین داشته باشند.

منطقه‌ای فعال و پرجنب‌وجوش

منطقه AR۳۶۶۳ که منشاء این شراره‌های قدرتمند بود، به تازگی بر روی سطح خورشید ظاهر شده است. این منطقه که میزبان لکه‌های خورشیدی متعددی است، به نظر می‌رسد فعالیت بسیار بالایی دارد و احتمال وقوع فوران‌های خورشیدی بیشتر از آن در آینده نیز وجود دارد.

پرتاب جرم تاجی: تهدیدی برای زمین؟

در زمان هر دو شراره خورشیدی، احتمال می‌رود که یک پرتاب جرم تاجی (CME) نیز از خورشید به سمت زمین شلیک شده باشد. CME ها ابرهای عظیمی از پلاسما و میدان مغناطیسی هستند که می‌توانند باعث اختلالات گسترده در سیستم‌های الکتریکی و ماهواره‌ها شوند.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا این CME ها به طور مستقیم به زمین برخورد خواهند کرد یا خیر. دانشمندان در حال رصد این ابرها هستند تا مسیر و شدت آنها را به طور دقیق‌تر ارزیابی کنند.

شفق قطبی: رقص نور در آسمان

یکی از پیامدهای مثبت شراره‌های خورشیدی، وقوع شفق قطبی است. هنگامی که ذرات پرانرژی خورشیدی به جو زمین برخورد می‌کنند، با اتم‌ها و مولکول‌های موجود در آن واکنش نشان می‌دهند و این واکنش باعث ایجاد نورهای رنگارنگ و خیره‌کننده در آسمان می‌شود.

هشدار به فضانوردان

فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارند، در معرض خطر بیشتری از تشعشعات مضر خورشیدی ناشی از این شراره‌ها قرار دارند. آژانس‌های فضایی در حال رصد وضعیت و در صورت نیاز، اقدامات لازم را برای محافظت از فضانوردان انجام خواهند داد.

خورشید: ستاره‌ای غیرقابل پیش‌بینی

خورشید، ستاره منظومه شمسی ما، گاه و بیگاه با فوران‌ها و شراره‌های قدرتمند خود، چهره‌ای خشمگین از خود نشان می‌دهد. این پدیده‌ها که می‌توانند اثرات مخربی بر زمین داشته باشند، دانشمندان را بر آن می‌دارد تا به طور مداوم خورشید را رصد و مطالعه کنند تا بتوانند از وقوع آنها پیش‌بینی و پیشگیری کنند.

به روز رسانی:

  • طبق گزارشات اخیر، بخش اعظم CME از شمال زمین عبور کرده است، اما جناح جنوبی آن در اواخر امروز (۵ مه) به زمین برخورد خواهد کرد.
  • شدت این CME هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما احتمال اختلال در شبکه‌های برق و مخابراتی در برخی مناطق وجود دارد.
  • به مردم توصیه می‌شود که از اخبار و هشدارهای مربوط به طوفان‌های ژئومغناطیسی آگاه باشند و در صورت مشاهده شفق قطبی، از آن لذت ببرند.
کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید