آن طور که آمار و ارقام مسئولان مترو می گوید روزانه 2.5 میلیون سفر در متروی تهران صورت می گیرد. سفرهایی که البته یک چهارم آن چیزی است که باید باشد. گفته می شود ظرفیت 10 میلیون سفر در صورت در نظر گرفته شدن اعتبارات لازم وجود دارد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: وقتی سخن از توسعه پایدار به میان می آید بدون تردید باید بر توسعه حمل و نقل عمومی نیز تاکید کرد. در روزهایی که آلودگی هوا امان بسیاری از کلانشهرها را بریده نقش توسعه خطوط مترو بسیار پررنگتر به نظر می‌آید.

به گزارش سلام نو، از اواخر دهه 70 تاکنون که خط مترو در پایتخت راه اندازی شده شاهد پیشرفت های قابل توجهی بوده ایم. پیشرفت هایی که البته اگر اعتبارات کافی اجازه می داد می توانست خیلی بهتر و بیشتر نمود عینی پیدا کند.

گفته می شود ارزان ترین و البته گسترده‌ ترین شبکه قطار شهری خاورمیانه متعلق به شهر تهران است. سال 63 بود که اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجلس در نماز جمعه سخنرانی کرد و از لزوم احداث مترو در شهر تهران گفت. مترویی که به دلایلی که مشخص نیست مخالفان زیادی داشت. اصغر ابراهیمی اصل، مدیرعامل وقت مترو در رابطه با این مخالفت ها گفته بود: سال ۶۵ همه مخالف ساخت مترو بودند. حتی ساختمان شرکت مترو به وزارت کشور تحویل داده و تبدیل به استانداری شده بود. هیچ‌کس حتی یک اتاق نمی‌داد. کار از نمازخانه شروع شد. هیچ نقشه‌ای در کار نبود تا اینکه در نمازخانه تعدادی نقشه پیدا شد. وقتی پیگیری کردیم که باقی نقشه‌ها کجاست، مشخص شد که یک سبزی‌فروش نقشه‌ها را خریده‌است. سپس با وجود یک ماه تحقیق بر روی کاغذها، سبزی‌فروش پیدا شد و بدین ترتیب ۱۹۰ کیلو نقشه در انبارش پیدا شد.

آن طور که آمار و ارقام مسئولان مترو می گوید روزانه 2.5 میلیون سفر در متروی تهران صورت می گیرد. سفرهایی که البته یک چهارم آن چیزی است که باید باشد. گفته می شود ظرفیت 10 میلیون سفر در صورت در نظر گرفته شدن اعتبارات لازم وجود دارد.

متروی شهر تهران با طولی  معادل ۲۴۵٫۸ کیلومتر  در میان قطارهای شهری کشورهای جهان در جایگاه پانزدهم قرار دارد و بر اساس  آماری که توسط معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران منتشر شده تعداد سفرهای صورت گرفته توسط متروی تهران بیش از ۷۲۱ میلیون سفر است. طبیعتا توسعه مترو ارتباط مستقیمی با صرفه جویی مصرف بنزین دارد.

در روزهای اخیر خبر توسعه مترو تا هشتگرد خبر خوشایندی بود که مردم را امیدوار کرد تا با کاهش حجم ترافیک شاهد نفس کشیدن اتوبان تهران کرج باشند. این در حالی است که مترو قرار است تا دیگر شهرهای کوچک اطراف تهران هم برسد. پرند و پردیس از جمله مهم ترین شهرهایی هستند که نیاز به مترو را بیش از پیش احساس می کنند.

حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم سرفاصله قطارهای هشتگرد را در تابستان آینده به هشت دقیقه برسانیم به ایسنا گفته است: تا پایان دولت دوازدهم مترو پرند در استان تهران و بهارستان در استان اصفهان را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم و به دنبال اخذ مجوز انتشار ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای این منظور هستیم.

اگر آنچه معاون وزیر راه و شهرسازی گفته درست باشد باید منتظر بود تا در سال 1400 مردم پرند بتوانند برای رفت و آمد به تهران از مترو استفاده کنند. شهر پردیس هم که در سال های گذشته ساکنان بیشتری پیدا کرده و از هر نظر توسعه یافته از اواخر امسال قرار است عملیات اجرایی اش آزاد شود.

این در حالی است که طاهرخانی در گفت و گویی که سال گذشته انجام داده بود اظهار کرده بود که برای مترو پردیس ۱۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ دیده شده که طی ۴۸ ماه این پروژه به اتمام می رسد. آنچه مشخص است این است که این 1500 میلیارد در سال 98 برای متروی پردیس خرج نشده است.

اکر مشکلات پیرامون ایمنی متروی هشتگرد که این روزها محل بحث است را حل شده بپنداریم و اگر گفته های مسئولان در رابطه با توسعه مترو را صحیح بدانیم می توان اذعان کرد که وضعیت توسعه مترو امیدوارکننده است و حداقل در صورت تحقق این وعده ها بار ترافیکی زیادی در جاده های اطراف تهران سبک خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید