موافقین برگزاری کنکور، از جمله وزیر علوم، سازمان سنجش و برخی از نمایندگان معتقدند تعویق بیش از حد کنکور تنها استرس را افزایش می‌دهد و لغو آن نیز ممکن نیست چون عملا در پاییز و زمستان شرایط بدتری داریم و نمی‌توان شروع سال تحصیلی را جا به جا کرد.

سلام نو – سرویس اجتماعی: بعضی‌ها دنبال جمع کردن امضای مجازی هستند، بعضی‌ها زنگ می‌زنند سازمان سنجش و بعضی‌ها هم به نماینده‌ها پیامک می‌دهند. این کار این روز و این شب‌های خیلی از کنکوری‌ها و خانواده‌‌های آن‌هاست که معتقدند کنکور باید عقب بیافتد و گرنه شیوع کرونا اوج تازه‌ای می‌گیرد.

پیش از این نمکی، وزیر بهداشت تاکید کرده بود که کنکور تا زمان مناسب به تعویق می‌افتد و در زمانی برگزار می‌شود که کمترین ضرر را برای دانش آموزان داشته باشد. بسیاری گمان می‌کردند آخر تیر ماه زمان مناسبی برای این کار باشد، اما در نهایت با اوج‌گیری دوباره کرونا بسیاری نگران برگزاری کنکور هستند و آن را زمین مناسبی برای شیوع کرونا و به خطر افتادن جان دانش آموزان می‌دانند.

موافقین برگزاری کنکور، از جمله وزیر علوم، سازمان سنجش و برخی از نمایندگان معتقدند تعویق بیش از حد کنکور تنها استرس را افزایش می‌دهد و لغو آن نیز ممکن نیست چون عملا در پاییز و زمستان شرایط بدتری داریم و نمی‌توان شروع سال تحصیلی را جا به جا کرد.

سخگوی سازمان سنجش تاکید کرده که امکان کنکور دادن داوطلبان در منزل و بیمارستان فراهم شده و برای رعایت فاصله اجتماعی و سلامتی داوطلبان تعداد حوزه‌های امتحانی 40 درصد زیاد شده است.

منصور غلامی وزیر علوم هم با تاکید بر اینکه هیچ کدام از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی موافق تاخیر یا حذف برگزاری کنکور نیستند، گفت: دانش آموزان حدود دو هفته در کلاس‌های درس حضور یافتند و حتی در امتحانات نهایی شرکت کردند، این در حالیست که ما برای آزمون سراسری فقط حدود سه ساعت وقت آنها را می خواهیم تا در یک فضایی با استاندارد بالا حضور داشته باشند و در آزمون سراسری شرکت کنند.

با این همه برگزاری کنکور مخالفانی جدی نیز دارد. مینو محرز، چهره شناخته شده این روزها و عضو کمیته کشور کرونا برگزاری کنکور در شرایط فعلی را اشتباه می‌داند و به برنا می‌گوید: اگر مسئولان امر بتوانند داوطلبان را اجبار کنند که فاصله‌گذاری اجتماعی به فاصله یک و نیم متر را رعایت کرده و ماسک بزنند برگزاری آزمون اشکالی به دنبال ندارد. هرچند باید زمان برگزاری کنکور را به تاخیر بیاندازند.

تمام افرادی که مدیریت کووید 19 را در کشور بر عهده دارند، نگران برگزاری کنکور سراسری هستند، با توجه به اینکه داوطلبان در ساعاتی طولانی در یک محل تجمع می‌کنند، خطر ابتلا را بالا می‌برد، اما تصمیم‌گیری درباره کنکور سراسری، آزمون دستیاری پزشکی، کنکور ارشد و دکتری که زمان برگزاری‌شان هم بسیار نزدیک است، برعهده‌ ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش مجلس هم تاکید کرد نگرانی‌ها را به وزیر علوم منتقل کرده ولی وزیر و سازمان سنجش بر تاریخ خود اصرار دارند.

او با تاکید بر اینکه به دلیل جمعیت کم آزمون دکتری مشکل این آزمون حل شده و مسئله تنها آزمون کنکور کارشناسی است گفت: در مجموع قرار بر این شد که طبق نظر ستاد ملی کرونا به عنوان مرجعی -که نظر می‌دهد کنکور خطرناک است یا خیر- پیش برویم.

با این همه و با وجود تاکیدات سازمان سنجش در رعایت احتیاط و حتی امکان کاهش سوالات و کاهش زمان کنکور خانواده‌ها هم‌چنان قانع نشده‌اند و برگزاری چنین کاری را خلاف عقل می‌دانند.

بسیاری معتقدند با تمام هزینه‌ها کنکور باید به تعویق بیافتد ولی مافیای کنکور مایل نیستند این امتحان بیش از این به تعویق بیافتد چون چرخه اقتصادی آن‌ها به ویژه در حوزه انتخاب رشته آسیب جدی و مهلکی می‌بیند.

از طرف دیگر موافقان برگزاری آزمون می‌گویند که راه عادلانه‌تری برای سنجش دانشجویان وجود ندارد و ظرفیت الکترونیکی برای این کار کافی نیست. از طرف دیگر امکان تغییر شیوه کنکور در کمتر از 45 روز محال است و نمی‌توان سنجش را کیفی و مبتنی بر معدل کرد.

باید دید ستاد ملی کرونا چه می‌کند. آیا به برگزاری یکی از پر ریسک‌ترین کنکورهای قرن رضایت می‌دهد یا به تعویق افتادن شروع سال تحصیلی را امتحان می‌کند؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید