خروج سرمایه‌گذاران از بورس به معنی کوچک شدن حجم بازار سرمایه کشور و البته ضرر و زیان قشر متوسط و متوسط رو به پایین است که به امید سود کلان وارد بورس شده بودند و در مرداد ماه یکی از تلخ‌ترین ماه‌های مالی خود را تجربه کردند.

بورس به روند صعودی خود ادامه می‌دهد؟ / دارا دوم امید دولت برای تثبیت بورس

سلام نو – سرویس اقتصادی: بورس بالاخره بعد از نزدیک به دو هفته ریزش شدید با رشد شاخص هم‌راه بود تا تابلوی معاملات بعد از مدتی سبز شود و سهامداران نفس راحتی بکشند، اما آیا این به معنای بازگشت روزهای خوش بورس است؟

در حالی که انتظار می‌رفت از ابتدای هفته جاری موج نزولی بازار سرمایه کمی تعدیل شود، اما در دو روز گذشته با وجود برنامه‌های مدیریت سازمان بورس روند نزولی همچنان ادامه داشت و تنها در روز گذشته سرمایه‌گذاران خرد بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از سهام خود را فروختند تا از ضرر هر چه بیشتر خود جلوگیری کنند.

خروج سرمایه‌گذاران از بورس به معنی کوچک شدن حجم بازار سرمایه کشور و البته ضرر و زیان قشر متوسط و متوسط رو به پایین است که به امید سود کلان وارد بورس شده بودند و در مرداد ماه یکی از تلخ‌ترین ماه‌های مالی خود را تجربه کردند.

وقتی وسعت فروش روز دوشنبه را درک می‌کنیم که بدانیم این اتفاق در شرایطی روی داد که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های فروش بلوکه ماند و مجال خروج پیدا نکرد و پول زیادی از سوی حقوقی‌ها وارد بورس شد.

اوضاع این چند روز چنان بحرانی بود که سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رئیسه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود نوشت:

«بورس امروز هم با افت نسبتا قابل توجهی مواجه شد. تمام وعده‌ها و اقدامات دولت برای بازگرداندن بازار به ریل عادی ثمر نداده است، حدود یک و نیم تریلیون تومان(۲۵ درصد کل ارزش بورس ) پودر شده و از دست رفته است. واقعا دولت مقابل آب شدن سرمایه مردم احساس مسئولیت دارد؟»

فعالان بزرگ بازار سرمایه طی روز دوشنبه ۱۰ هزار میلیارد تومان به خرید سهام شرکت‌های موثر در شاخص اختصاص دادند تا صف فروش‌های مختلف را جمع کنند، اتفاقی که سه شنبه هم ادامه داشت و در نهایت باعث شد بعد از چندین و چند روز شاخص بورس رشد کند.

سخنگوی دولت هم امروز با اشاره به این که مطابق مصوبه هیئت دولت تمام موانع واگذاری دارا دوم بررسی و از چهارشنبه آماده واگذاری خواهد شد گفت: واگذاری دارا دوم موجب تحرک و مثبت شدن بورس خواهد شد. این یعنی یکی از عواملی که باعث تنش در بازار شده بود مرتفع شده است.

اما آیا این به این معناست که روند صعودی بازار بی‌قید و شرط ادامه دارد؟ پاسخ به این سوال حتما منفی است. در این چند روز اعتماد مردم از بورس سلب شده و بازگرداندن آن اعتبار امری بسیار دشوار است و تنها با عرضه دارا دوم یا بسیج کردن حقوقی‌ها ممکن نیست.

ربیعی هر چند گفته که دولت قصد دخالت در بازار سرمایه را ندارد اما تاکید کرد که حمایت از بازار سرمایه در دستور کار دولت است و افزود: از میان بازارهای مختلف پولی، مالی، کالایی و غیره که دولت باید آنها را مورد حمایت قرار دهد، بازار سرمایه با توجه به شرایط کشور ما مهمترین بازار است.

بورس اما، زیان‌ده‌ترین بازار مالی این ماه بود، هرچند بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد ضرری‌هایی بیش از این را تجربه کردند و نیمی از سرمایه خود را از دست دادند، با این همه به نظر می‌رسد انتخاب‌های هوشمندانه باعث شود بخشی از این ضرر و زیان در شهریور و مهر جبران شود.

به نظر می‌رسد با موج عرضه اولیه‌هایی که دولت در نظر دارد بازار بورس حداقل تا پایان سال بازدهی نسبی خود را حفظ کند، اما بعید است دوره پرسود بهاری که گذشت به این زودی تکرار شود و فعالین خرد بازار سرمایه یا باید به فکر فعالیت حرفه‌ای باشند یا سرمایه خود را به سبد گردان‌های حرفه‌ای و یا صندوقها بسپارند.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید