تئاتر به عنوان هنری مهجور همچنان با تمام توان زیر سایه کرونا جلو می رود و علاقمندان به این عرصه با درنظر گرفتن شرایط سخت کرونایی بازهم از آن استقبال می کنند و امید است مسئولین ذی ربط توجه بیشتری به این عرصه و هنرمندان فعال در آن داشته باشند.

تئاترهای روی صحنه پس از تعطیلی تاسوعا و عاشورا

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر | علی احمد محرابی:  با پایان تعطیلی چند روزه سالن های نمایش به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان، تئاترهای خوب و متفاوتی در تماشاخانه های پایتخت به روی صحنه رفته اند که در صورت حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی می توان از تماشای آن ها لذت برد.

«اسموکینگ روم» نمایشی است به نویسندگی مهدی زندیه و کارگردانی سعید زارعی که در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رفته است، سعید زارعی به همراه مهبد جهان نوش، محمد امین افشار، الهه پورسند و...مجموعه بازیگران این نمایش را تشکیل می دهند.

مهدی زارعی بازیگر و جوان خوش آتیه تئاتر کشور پیش از با هنرمندی در نمایش زبان اصلی در کنار بهرنگ علوی و آزاده صمدی نامش را بر سر زبان ها انداخت و حالا شخصا با نمایش اسموکینگ روم به عرصه تئاتر بازگشته است. این در حالی است که اسموکینگ روم نخستین نمایش اجرا شده در مجموعه ایرانشهر در ایام کرونایی است و پیش از اسموکینگ روم هیچ نمایشی بنا به تصمیم مدیران این مجموعه در ایرانشهر به روی صحنه نرفته بود.اما زارعی امیدوار است مخاطبان تئاتر و هنردوستان با حفظ و رعایت پروتکل های بهداشتی به تماشای هنرمندی او و سایر همکارانش در این نمایش بنشینند.

تئاترهای روی صحنه پس از تعطیلی تاسوعا و عاشورا

«زندگی در لانگ شات یا مرگ در کلوز آپ» نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا مالکی با هنرمندی او به همراه جواد خورشا که در مجموعه هنرگستر حیایی به روی صحنه رفته است. مالکی اساسا یک هنرمند تئاتر است و حضورش در عرصه هنر را مدیون تئاترهایی است که در آن ها به ایفای نقش پرداخته است. این بازیگر و کارگردان دوست داشتنی کشورمان پیشتر بواسطه ی هنرمندی اش در سریال نهنگ آبی شناخته شد و سپس در فیلم متفاوت روز صفر مجددا با سعید ملکان همکاری کرد. فیلمی که توانست در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر خوش بدرخشد و بیشترین سیمرغ ها را برای خود کند. گرچه عدم حضور عوامل فیلم در مراسم اختتامیه با حواشی و اما و اگرهای فراوانی روبرو شد و تعجب بسیاری از مردم و هنرمندان را برانگیخت. حالا مالکی با نمایشی متفاوت در سالنی مجهز و حرفه ای پذیرای علاقمندان به تئاتر و نمایش است و آن گونه که از نام و پوستر نمایش پیداست، می توانیم شاهد نمایشی دوست داشتنی در این روزهای کرونایی باشیم.

در خلاصه نمایش آمده است: اون شب اختتامیه کاندیدا رو که اعلام کردن من دل تو دلم نبود، بابک حمیدیان ،امیر جدیدی،نویدمحمدزاده، رضا کیانیان ، در آخر هم سید رضا وارسته معروف به رضا وسط دوز. تو دلم گفتم هرکی جز من امشب سیمرغ رو ببره خونه اش انشالله بزنه به دوا درمونش ،نه اینکه اونا خوب نبودنا ، نه .من زیادی خوب بودم.

تئاترهای روی صحنه پس از تعطیلی تاسوعا و عاشورا

«اودیسه ۲۰۲۰» نمایشی است به نویسندگی امین طباطبایی و طراحی و کارگردانی آرش دادگر که در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است، نکته قابل توجه این نمایش هنرمندی نویسنده و کارگردان اثر در کنار دو بازیگر دیگر یعنی عمار عاشوری و ندا حبیبی است که به بهتر دیده شدن کار کمک می کند.

آرش دادگر، کارگردان مطرح تئاتر کشورمان است که نمایش های بسیاری از جمله آژاکس، مکبث، کالون و قیام کاستلیون، صبحانه برای ایکاروس، شاه لیر و بازگشت افتخارآمیز مردان جنگ را کارگردانی کرده است و حالا تصمیم گرفته است در ایام کرونایی اودیسه ۲۰۲۰ را به روی صحنه ببرد و علاوه بر کارگردانی در آن بازی هم کند. نکته ای که پیش از این در نمایش هایی همچون اعتراف سید شهاب الدین حسینی شاهد آن بوده ایم و به نظر می رسد اگر در تئاتر هر بخش مختص به عوامل خودش باشد، موفق تر خواهد شد. البته این مساله بستگی به سلیقه و نظر مخاطبان دارد و در واقع یک امر کلی است که می تواند به بهتر شدن نمایش کمک کند.

 تنها مساله ای که پیرامون نمایش بیان شده است جمله ای است که می تواند بیش از هر چیز برای مخاطب هیجان انگیز باشد: ادیسه فاتح جنگ تروا، سازنده اسب چوبی، سالهاست که بر روی آب سرگردان است. او تلاش می کند تا به خانه باز گردد.

تئاترهای روی صحنه پس از تعطیلی تاسوعا و عاشورا

«مش هاشم» نمایشی است به نویسندگی و کارگردانی داوود فتحعلی بیگی با هنرمندی منیژه داوری که در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفته است و می تواند پیشنهاد خوبی برای مخاطبان و علاقمندان به تاریخ معاصر و رویدادهای آن باشد. «خنکای ختم خاطره»  نیز از نمایش های خوبی است که این روزها در مجموعه دیوارچهارم به روی صحنه رفته است و میزبان علاقمندان به هنر نمایش است. متن این نمایش توسط حمیدرضا آذرنگ نوشته شده است و پوریا جلال وندی آن را طراحی و کارگردانی کرده است.

به هرحال در پایان می توان گفت تئاتر به عنوان هنری مهجور همچنان با تمام توان زیر سایه کرونا جلو می رود و علاقمندان به این عرصه با درنظر گرفتن شرایط سخت کرونایی بازهم از آن استقبال می کنند و امید است مسئولین ذی ربط توجه بیشتری به این عرصه و هنرمندان فعال در آن داشته باشند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید