زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل می‌تواند ایران را به واکنش جدی‌تری در ماجرای غزه وادار کند یا خیر، گفت: رفتار رژیم صهیونیستی از جهات مختلف برای مسئولین ایران شناخته شده است، صهیونیست‌ها هم تا حدودی نسبت به رویه عمل و عکس‌العمل ایران شناخت دارند.

درگیری‌های غزه بر مذاکرات وین سایه انداخته است / ایران و اسرائیل از واکنش‌های هم شناخت دارند / بعید است اسرائیل دنبال عکس‌العمل مستقیم ایران در ماجرا غزه باشد

سلام نو – سرویس بین‌الملل: درگیری خون‌بار بین رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها ادامه دارد، درگیری کشنده‌ای که برای نخستین بار با شلیک بیش از ۲ هزار موشک از سوی حماس همراه بود.

اما سرانجام این درگیری چه خواهد شد و آیا اثری بر برجام و حتی مهم‌تر از آن آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو می‌گذارد؟ آیا حمام خون باعث می‌شود تا نتانیاهو همچنان در قدرت بماند و حتی بتواند آسیبی جدی به برجام بزند؟

صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با سلام نو هر چند سایه این درگیری بر مذاکرات وین را رد نمی‌کند، اما تاثیر جدی این درگیری بر مذاکرات را بعید می‌داند.

او با اشاره به لغو سفر ظریف به اتریش به دلیل حمایت این کشور از اسرائیل گفت: کشورهای اروپایی با اسرائیل رابطه خوبی دارند و اتریش هم یکی از کشورهایی بود که با قاتلی مثل اسرائیل اعلام همبستگی کردن، نه قربانیان اسرائیل. این رویکرد، به خصوص در اتریش و آلمان دلایلی دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: آن چه که فعلا رخ داده است این است که تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی با اسرائیل اعلام همبستگی کردند که به طور طبیعی بر مذاکرات وین هم سایه می‌اندازد، به ویژه با توجه به این مسئله که فضای رسانه‌ای در این کشورها بی‌طرف نیست و به سمت خاصی گرایش دارد. با این وجود بعید است این مسائل بتواند روند مذاکرات را با مشکلی جدی مواجه کند.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل می‌تواند ایران را به واکنش جدی‌تری در ماجرای غزه وادار کند یا خیر، گفت: رفتار رژیم صهیونیستی از جهات مختلف برای مسئولین ایران شناخته شده است، صهیونیست‌ها هم تا حدودی نسبت به رویه عمل و عکس‌العمل ایران شناخت دارند. در نتیجه در یک معادله شناخته شده از سوی دو طرف قرار داریم که دو طرف هم را می‌شناسند، با این تفاسیر من بعید می‌دانم اسرائیل به دنبال کشاندن ایران به فضا عکس‌العمل شدید یا مستقیم باشد.

وی با اشاره به اتفاقات جدید در این دوره از درگیری اشغالگران و فلسطینی‌ها گفت: امروز فلسطینی‌ها به خوبی از پس خود بر می‌آیند به ویژه با توجه به اتفاقات جدیدی که در این دوره مقاومت افتاده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: یکی از این اتفاقات اقدامات فلسطینی‌های منطقه اشغالی ۱۹۴۸ است که در نوع خود کم نظیر است و این چنین سابقه‌ای بر مقاومت در آن مناطق وجود نداشته است. این نشانه حساسیت شدید موضوع است. رخداد تازه دیگر نیز سلاح‌های جدید مقاومت است که معادلات را عوض کرده است. این سلاح‌ها فلسطینی‌ها را از فاز بازدارندگی به فاز کیفر دادن متجاوز وارد کرده است.

وی ادامه داد: اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها روی این مسئله بسیار مانور می‌دهند که چه کسی از فلسطینی‌ها حمایت کرد، به آن‌ها طرح و نقشه و سلاح داد و می‌خواهند از این موارد علیه ایران استفاده کننده ولی با این وضعیت امکان دارد فضا به سمت دیگری بچرخد و برخلاف انتظار اسرائیل و آمریکا پیش برود.

صباح زنگنه زندگی سیاسی نتانیاهو را در خطری جدی دانست و افزود: به نظر می‌رسد معادلات سیاست داخلی رژیم صهیونیستی بسیار شکننده شده و هنوز هم ممکن است که لیپید بتواند جای نتانیاهو را بگیرد، چون نتانیاهو اشتباهات استراتژیک بسیاری مرتکب شده. به طور خلاصه می‌شود گفت نتانیاهو اسرائیل را به سمتی برد که به جز ترس، نگرانی و وحشت چیزی برای جامعه اسرائیل به دست نیامده است و این مشکل با ارتباط با چند کشور عربی از یاد نمی‌رود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید