جلالی‌زاده درباره وعده‌های اصولگرایان برای جلب حمایت اهل سنت گفت: تا جایی که من می‌دانم نمایندگان رییسی در گفت‌وگو با بزرگان اهل سنت وعده وزیر نداده‌اند.

از وزیر اهل سنت تا وزیر اصلاح‌طلب در دولت رییسی؛ آیا ممکن است؟

سلام نو سرویس سیاسی: در انتخابات ۱۴۰۰ برای نخستین بار چهره‌های ارشد اهل سنت از جمله مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، پس از سال‌ها حمایت از اصلاح‌طلبان دست به حمایت از اصولگرایان زدند و در انتخابات ریاست جمهوری از ابراهیم رییسی حمایت کردند.

این اتفاق را می‌توان یکی از مهم‌ترین دست آوردها اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دانست که باعث خوشحالی آنان نیز شد. چهره‌های مختلف اصولگرا به استقبال این حمایت رفتند و از جایگاه مولانا عبدالحمید تمجید کردند. اما آیا این اتفاق باعث می‌شود تا اصولگرایان که سهم بیشتر در قدرت دارند گامی مهم در جهت احقاق حقوق اساسی اهل سنت بردارند؟

آیا پس از سال‌ها تاکید اصولگرایان بر تفاوتشان با اصلاح‌طلبان آن‌ها این بار می‌توانند این تفاوت را ثابت کنند و خوش‌عهدی خود را در برابر خلف وعده اصلاح‌طلبان به رخ بکشند؟

جلال‌جلالی زاده، نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های شناخته شده اهل سنت در گفت‌وگو با سلام نو حمایت بزرگان اهل سنت از رییسی را فرصتی برای اصولگرایان دانست، فرصتی که اگر از آن استفاده نشود اثراتی بسیار بدتر از بدقولی‌های اصلاح‌طلبان خواهد داشت.

وی این دوره را امتحان خوبی برای ابراهیم رییسی و اصولگرایان  دانست و گفت: اگر آن‌ها بتوانند جایگاهی برای اهل سنت در دولت خود قرار دهند اتفاق مثبتی خواهد بود، اما اگر صرفا دنبال استفاده ابزاری از اهل سنت باشند این اتفاق تاثیر بدی در اعتماد اهل سننت به اصولگرایان خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به نتایج این بی‌اعتمادی گفت: پی‌آمد این بی‌اعتمادی نیز بی‌اعتمادی اهل سنت به هر دو جناح اصلی کشور و در نتیجه بی‌اعتمادی به نظام خواهد بود که بسیار منفی است.

این نماینده پیشین مجلس درباره وعده‌های اصولگرایان برای جلب حمایت اهل سنت گفت: تا جایی که من می‌دانم نمایندگان رییسی در گفت‌وگو با بزرگان اهل سنت وعده وزیر نداده‌اند و من نمی‌دانم برای معاون یا دستیاران رییس جمهور برنامه‌ای دارند یا خیر؛ اما اگر این بار هم از ظرفیت اهل سنت استفاده نشود تاثیر بدی در اعتماد آن‌ها خواهد گذاشت.

وی با اشاره به جایگاه اصولگرایان در سیستم سیاسی کشور گفت: بارها است اصولگرایان به اهل سنت می‌گویند که یک بار حمایت از ما را تجربه کنید و ما تلاش می‌کنیم عدالت را در حق شما اجرا کنیم. اگر اصولگرایان به وعده‌های خود عمل نکنند دیگر هیچ‌گاه اعتماد اهل سنت را جلب نخواهند کرد.

جلالی‌زاده در پاسخ به این پرسش که نسبت اصلاح‌طلبان با دولت رییسی را چطور می‌بینید گفت: به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان دو راه پیش رو دارند؛ یکی آن که صرفا رویه رقابت و نظارت بر دولت را در پیش بگیرند و دیگری آن که بر اساس آن چه خود آقای رییسی گفت از افراد اصلاح‌طلب هم در دولت ایشان استفاده شود و نوعی از همکاری و اعتماد متقابل شکل بگیرد.

وی ادامه داد: حالا باید دید آقای رییسی چه می‌کند، آیا مثل احمدی‌نژاد مخالفین و منتقدین خود را پاکسازی می‌کند یا مثل روحانی با همه همکاری می‌کند؟

این فعال سیاسی با اشاره به فشارهای سیاسی مرسوم در زمان تشکیل کابینه گفت: بحث دخالت‌ها و فشارهای جانبی مثل همیشه وجود دارد. اگر آقای رییسی تسلیم این فشارها شود دیگر نمی‌تواند از نیروهای اصلاح‌طلب استفاده کند، اگر خودشان مستقل تصمیم بگیرند احتمال استفاده از نیروهای رقیب و اصلاح‌طلب وجود دارد.

وی در ارزیابی واکنش اصلاح‌طلبان به پیشنهاد احتمالی رییسی گفت: آن اصلاح‌طلبانی که مایل به حضور در قدرت هستند به درخواست احتمالی آقای رییسی پاسخ مثبت می‌دهند و بخش دیگری از اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند در بیرون دولت باشند. با این همه اگر آقای رییسی تصمیم به حذف اصلاح‌طلبان از قدرت نداشته باشد احتمال باز شدن باب همکاری بین دو طرف وجود دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید