مناطق گرمسیری، به عنوان یک منطقه، ۴۰٪ از کل سطح جهان را تشکیل می­دهند و میزبان حدود ۸۰٪ از تنوع زیستی سیاره ما هستند. ۴۰٪ از جمعیت جهان از سال ۲۰۱۴ در مناطق گرمسیری زندگی می­کرده اند، بنابراین این منطقه میزبان بسیاری از فرهنگ ها و زبان های جهان است. در حالی که کشورهای گرمسیری پیشرفت چشمگیری داشته اند، منطقه گرمسیری هنوز در زمینه توسعه پایدار با چالش های مختلفی روبرو است.

روز جهانی مناطق گرمسیری

۲۹ ژوئن ۲۰۲۱

روز جهانی مناطق گرمسیری یک روز بزرگداشت سازمان ملل متحد است که هر ساله در تاریخ ۲۹ ژوئن برگزار می­شود. هدف اصلی آن افزایش آگاهی عمومی از مناطق گرمسیری، چالش های پیش رو و فرصت های نوظهور آنها است.

مناطق گرمسیری منطقه ای از زمین است که در استوا احاطه شده است. آنها بین مناطق گرمسیر برج جدی در نیمکره جنوبی و مناطق گرمسیری سرطان در نیمکره شمالی واقع شده اند. آب و هوای استوایی با هوای گرم شناخته می­شود. دما در طول سال نسبتا ثابت باقی می­ماند. انواع مختلفی از آب و هوا در منطقه اقلیمی گرمسیری وجود دارد: آب و هوای جنگل های بارانی گرمسیری، آب و هوای موسمی استوایی و آب و هوای مرطوب و خشک (ساوانا).

مناطق گرمسیری، به عنوان یک منطقه، ۴۰٪ از کل سطح جهان را تشکیل می­دهند و میزبان حدود ۸۰٪ از تنوع زیستی سیاره ما هستند. ۴۰٪ از جمعیت جهان از سال ۲۰۱۴ در مناطق گرمسیری زندگی می­کرده اند، بنابراین این منطقه میزبان بسیاری از فرهنگ ها و زبان های جهان است. در حالی که کشورهای گرمسیری پیشرفت چشمگیری داشته اند، منطقه گرمسیری هنوز در زمینه توسعه پایدار با چالش های مختلفی روبرو است.

روز جهانی مناطق گرمسیری توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد افتتاح شد تا در همه سطوح نسبت به موضوعاتی که منطقه گرمسیری را تحت تأثیر قرار می­دهند و همچنین پیامدهای گسترده چنین موضوعاتی را در همه سطوح آگاهی دهد. این روز همچنین با هدف تأکید بر نقش مهمی که کشورهای گرمسیری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار بازی می­کنند، است.

روز جهانی مناطق گرمسیری ضمن برجسته سازی چالشها و فرصتهای منحصر به فرد کشورهای استوایی، از تنوع خارق العاده مناطق استوایی تجلیل می­کند. این فرصتی را برای سنجش پیشرفت در مناطق گرمسیری، به اشتراک گذاشتن داستان ها و تخصص های گرمسیری و تأیید تنوع و پتانسیل منطقه فراهم می­کند.

مناطق گرمسیری اندکی بیش از نیمی از منابع آب تجدیدپذیر در جهان را دارند (۵۴٪) ، با این وجود تقریبا نیمی از جمعیت آنها در معرض تنش آبی قرار دارند.

گزارش تحلیلی وضعیت مناطق گرمسیری در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴، به عنوان اوج همکاری بین دوازده موسسه تحقیقاتی پیشرو گرمسیری، آغاز شد. این گزارش دیدگاه منحصر به فردی در مورد این منطقه که به طور فزاینده ای مهم است ارائه می­دهد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه را در سال ۲۰۱۶ تصویب کرد که اعلام کرد ۲۹ ژوئن هر سال به عنوان روز جهانی مناطق گرمسیری گرامی داشته می­شود، زیرا آینده متعلق به مناطق استوایی است.

اکوسیستم

از ویژگیهای مهم مناطق گرمسیری، شیوع باران در مناطق مرطوب داخلی نزدیک خط استوا است و اینکه فصل بارندگی با فاصله از خط استوا افزایش می­یابد. منطقه گرمسیری با چالش های مختلفی مانند تغییر آب و هوا، جنگل زدایی، شهرنشینی و تغییرات جمعیتی روبرو است.

سیستم انسانی

کشورهای گرمسیری پیشرفت قابل توجهی داشته اند اما با چالش های مختلفی روبرو هستند که برای دستیابی به توسعه پایدار، توجه متمرکز را در طیف وسیعی از شاخص ها و داده های توسعه متمرکز می­کنند.

تا سال ۲۰۵۰، این منطقه میزبان بیشتر مردم جهان و دو سوم فرزندان آن خواهد بود.

مطابق با سطح بالاتر فقر، تعداد بیشتری از افراد در مناطق گرمسیر نسبت به سایر نقاط جهان دچار سوتغذیه می­شوند.

نسبت جمعیت شهری ساکن در محله های فقیرنشین در مناطق گرمسیر نسبت به سایر مناطق جهان بیشتر است.

روز جهانی مناطق گرمسیری

در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، بیماری همه گیر COVID-۱۹ نقشی را که فناوری دیجیتال در زندگی ما بازی می­کند، تسکین بخشید. تجارت، اشتغال، یادگیری اوقات فراغت و ارتباطات به سرعت به حوزه دیجیتال منتقل شد. بیش از ۵۰٪ جمعیت گرمسیری آنلاین نیستند. برای درک تأثیر این بر فقر، تحصیلات، برابری و اقتصاد، شکاف دیجیتالی بیشتر مورد بررسی قرار گرفت.

روز جهانی مناطق گرمسیری به منظور آگاهی از چالش های خاص مناطق گرمسیری، پیامدهای گسترده مسائل تحت تأثیر منطقه گرمسیری جهان و نیاز به افزایش آگاهی و تأکید بر نقش مهم در همه سطوح تعیین شده است. کشورهای گرمسیری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار بازی خواهند کرد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید