سازمان بهداشت جهانی لامبدا را دارای جهش‌هایی با پیامدهای اثبات شده یا مشکوک در انتقال و شدت آن می‌داند و در چندین کشور شناسایی شده است. سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته به افزایش میزان لامبدا در سایر کشورهای آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین، شیلی و اکوادور اشاره کرد.

جهش لامبدای ویروس کرونا واقعا چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگرچه نوع دلتا ویروس کرونا به سرعت به گونه غالب تبدیل شده است، اما این تنها نوع موجود از ویروس در جمعیت نیست. سویه لامبدا نوع دیگری از ویروس است که برای اولین بار در پرو شناسایی شد. موارد ابتلای سویه لامبدا در ایالات متحده و آمریکای جنوبی رو به افزایش است، اما نگرانی از گسترش این ویروس بر اساس گزارشات، مرگ و میر در دهه دوم زندگی، یعنی افراد ۱۰ تا ۲۰ ساله است. بر اساس اطلاعات یک پایگاه داده برای دانشمندان که انواع ویروس کرونا را بررسی می‌کنند، از بیش از ۳۴ میلیون مورد ویروس کرونا در آمریکا، تاکنون کمتر از ۷۰۰ مورد از انواع لامبدا بررسی دقیق شده است. اما ایالات متحده فقط بخش کوچکی از موارد خود را به طور دقیق بررسی کرده است، بنابراین این تعداد نشان دهنده تعداد واقعی موارد لامبدا در آمریکا نیست.

بنابراین آیا ما باید لامبدا را به لیست نگرانی‌های بزرگ خود اضافه کنیم؟ به گفته مقامات بهداشت عمومی و کارشناسان هنوز نه نوع دلتا که بیش از دو برابر نوع اولیه ویروس کرونا قابل انتقال است، اکنون ۸۳ درصد موارد جدید کروناویروس را تشکیل می‌دهد. دلتا همچنان نگرانی اصلی مقامات بهداشت عمومی است.

آنچه ما در مورد سویه لامبدا باید بدانیم

موارد ابتلا با این سویه در حال حاضر در بیش از ۲۸ کشور شناسایی شده است، اگرچه بسیاری از آنها تنها تعداد انگشت شماری از موارد لامبدا را شناسایی کردهاند. به گفته متخصصان، سویه لامبدا یکی از گونه‌های نگرانکننده ویروس کرونا است. لامبدا آنقدر گسترش یافت تا اینکه به سویه غالب در افراد مبتلا به کووید۱۹ در پرو تبدیل شد.

لامبدا در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ توسط سازمان بهداشت جهانی  به عنوان یکی از سویه‌های خطرناک ویروس کرونا در سطح جهانی طبقه بندی شد.

سازمان بهداشت جهانی لامبدا را دارای جهش‌هایی با پیامدهای اثبات شده یا مشکوک در انتقال و شدت آن می‌داند و در چندین کشور شناسایی شده است. سازمان بهداشت جهانی ماه گذشته به افزایش میزان لامبدا در سایر کشورهای آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین، شیلی و اکوادور اشاره کرد. نوع لامبدا تعدادی جهش مشکوک را شامل می‌شود، مانند افزایش قابلیت انتقال بالقوه یا افزایش مقاومت احتمالی در برابر اثر آنتیبادی‌ها. اما میزان تأثیر این جهش‌ها هنوز به خوبی شناخته نشده است و نیاز به مطالعه بیشتری دارد.

سویه دلتا در حال حاضر به وضوح غالب است. تمرکز دانشمندان باید بر روی دلتا به عنوان ویژگی بارز یک نوع بسیار عفونی باقی بماند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد لامبدا ممکن است باعث شدت بیشتر عفونت شود، اگرچه این هنوز یک فرضیه در حال بررسی است. با این حال دانشمندان هشدار داده‌اند که لامبدا که با نام C.۳۷ نیز شناخته می‌شود، قابلیت انتقال بیشتری از نوع دلتا دارد و در حال حاضر در انگلستان و آمریکا حاکم است.

آیا واکسن‌ها بر علیه سویه لامبدا موثر هستند؟

محققان دریافتند که واکسن‌های mRNA در برابر نوع لامبدا موثر هستند. دو واکسن ویروس کرونا شامل فایزر و مدرنا که در انگلستان استفاده می‌شوند، mRNA هستند، به این معنی که حاوی مواد ژنتیکی هستند که به سلول‌های بدن دستور میدهد مقدار زیادی ویروس کرونا را تولید کنند، که پس از آن واکنش ایمنی را برمی‌انگیزد. با این حال در مقاله دیگری که از قبل چاپ شده بود، لامبدا دارای جهش‌هایی بود که توانایی فرار از خنثی سازی آنتیبادی‌های ایجاد شده توسط واکسن کروناواک را داشت. کروناواک واکسنی است که در چندین کشور آسیایی مورد استفاده قرار میگیرد و با استفاده از نسخه غیرفعال ویروس عمل می‌کند. محققان تأکید کرده‌اند که برای تأیید اثربخشی واکسنها مطالعات بیشتری لازم است.

آیا نوع لامبدا قابلیت انتقال بیشتری دارد؟

در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این نوع جدید قابلیت انتقال بیشتری دارد یا خیر، دانشمندان می‌گویند که سویه لامبدا تعدادی جهش دارد که به طور بالقوه می‌تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا افزایش مقاومت در برابر آنتیبادی‌های ناشی از واکسیناسیون یا تماس قبلی با ویروس شود. با این حال مهم است که توجه داشته باشید که تحقیقات در مورد این نوع خاص در مراحل اولیه است. از آنجایی که در حال حاضر شواهد کمی وجود دارد که دقیقا نشان دهد تفاوت نوع لامبدا با سایر سویه‌ها چگونه است، دانشمندان می‌گویند که قبل از اینکه بتوانیم میزان کامل اثر آن را درک کنیم، به مطالعات جامعتری نیاز داریم.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید