علائم خاصی که پس از بهبودی از این عفونت ادامه می‌یابد ممکن است با زوال شناختی در مغز همراه باشد.

این علامت در بهبودیافتگان کرونا نشانه تاثیر بر مغز است

به گزارش سلام نو، بر اساس تحقیقات جدید در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر، از دست دادن مداوم حس بویایی یکی از علائم بعد از بهبودی از کووید ۱۹ است که احتمالا با بروز اختلال شناختی مرتبط است.

دو مطالعه ارائه شده در کنفرانس بین‌المللی انجمن آلزایمر ۲۰۲۱ (AAIC) در دنور نشان می‌دهد که کووید ۱۹ ممکن است منجر به بروز اختلال شناختی در آینده شود.

همچنین علائم خاصی که پس از بهبودی از این عفونت ادامه می‌یابد ممکن است با زوال شناختی در مغز همراه باشد.

نتایج یکی از این مطالعات، ارتباط بین از دست دادن مداوم حس بویایی پس از بهبودی از COVID-19 و زوال شناختی را نشان داده است.

نتیجه مطالعه دیگری حاکی از آن است که افرادی که سلامت جسمی و تنفسی آنها به دلیل بیماری کووید 19 آسیب دیده، احتمالاً بعداً با مشکلات شناختی روبرو خواهند شد.

ربکا ادلمایر، دکترا و مدیر ارشد مشارکت علمی انجمن آلزایمر می‌گوید: من فکر می کنم آنچه ما از نتایج این تحقیقات آموختیم این است که این احتمال وجود دارد که عفونت‌های کرونا به طور بالقوه بر مغز تأثیر بگذارد. هنوز سوالات زیادی در مورد علت و معلول وجود دارد: اینکه آیا این یک اثر مستقیم از کووید۱۹ است یا غیر مستقیم؟ اما آنچه که ما در حال مشاهده آن هستیم داده‌هایی است که نشان می دهد مردم ممکن است در اثر عفونت کرونا درازمدت به آن دچار شوند.

در یک مطالعه، محققان ۲۳۳ فرد مبتلا به SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث COVID-19 می شود) و ۶۴ شرکت‌کننده سالم که آزمایش آنها منفی بود، مورد ارزیابی قرار دادند. همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه در سنین ۶۰ سال یا بیشتر بودند. افرادی که آزمایش آنها مثبت بود، سه تا شش ماه پس از بهبودی از ویروس مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان در مطالعه، عملکرد شناختی و حس بویایی خود را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند.

بر این اساس، افرادی که از دست دادن حس بویایی شدیدتر در آنها رخ داده، دچار اختلال شناختی شدیدتری می شوند. با این حال، محققان خاطرنشان کردند شدت اختلال بویایی با شدت بیماری کووید۱۹ ارتباطی ندارد. یافته‌های اولیه یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که بیش از نیمی (56.2 درصد) شرکت کنندگان در آن، پس از بهبودی از COVID-19 دچار اختلال شناختی شده اند. کاهش شناختی در افرادی که از سلامت جسمی ضعیفی برخوردار بودند و سطح نگران کننده ای از اکسیژن در خون آنها در طول شش دقیقه پیاده روی وجود داشت، شایع بود.

برای یک فرد سالم، اشباع اکسیژن ۹۹ درصد است چه در حال ورزش و چه در حال پیاده روی. اما برای بسیاری از افراد در این مطالعه، میزان اشباع اکسیژن آنها به ۹۵ درصد کاهش یافته که شبیه عملکرد ریه‌های فردی مبتلا به COPD است (نوعی از بیماری‌های ریوی که جریان هوا را مهار کرده و باعث مشکلات تنفسی می شود). در حالت طبیعی، مغز محروم از اکسیژن سالم نیست و محرومیت مداوم ممکن است در آینده به بروز و ظهور مشکلات شناختی کمک کند.

توصیه اکید پزشکان و کارشناسان بهداشتی در این زمینه آن است که هر کسی که در مورد حافظه، توانایی‌های شناختی یا سلامت عمومی خود پس از بهبودی از COVID-19 نگران است، باید برای ارزیابی کامل به پزشک خود مراجعه کند. اما پیام ساده‌تر مراکز درمانی اینکه، مردم واقعاً باید سعی کنند از ابتلا به کرونا جلوگیری کنند. در حال حاضر این بیماری قابل پیشگیری بوده و ما معتقدیم که بهترین راه برای انجام این کار واکسیناسیون و پیروی از اقدامات احتیاطی و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

منبع: بهداشت نیوز

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید