هر کس که جانشین سعید نمکی می‌شد قطعا عملکرد بهتری از او داشت، چنانچه امروز عین اللهی عملکرد بهتری دارد، اما آیا این مسئله به خودی خود از کسی قهرمان می‌سازد؟

بهرام عین اللهی؛ وزیر بهداشتی که قهرمان خواهد شد؟

سلام نو سرویس سیاسی: این روزها روند واکسیناسیون در ایران سرعت قابل توجهی گرفته است و به تعبیر حامیان دولت سد واکسن به سیل واکسن بدل شده است. در پیشانی این سد شکنی بیش از همه نام بهرام عین اللهی به چشم می‌خورد، وزیر بهداشت دولت ابراهیم رییسی که نامش زیر نامه مشهور مخالفت با واردات واکسن‌های MRNA مثل فایزر و مدرنا بود.

بهرام عین اللهی چشم پزشکی است که به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی رییس جمهور به مجلس معرفی شده بود و در نهایت توانست با ۲۱۴ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع، از مجلس رای اعتماد بگیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر انجمن آموزش علوم پزشکی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشور، عضو شورای عالی استعدادهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ریاست قطب چشم‌پزشکی از سال ۱۳۸۸ تاکنون بخشی از سوابق عین اللهی است.

هر چند مخالفان عین اللهی معتقد بودند که در برنامه عین‌اللهی به مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب اشاره نشده است و او باید تضمین‌هایی در رابطه با مبارزه با مافیا و جذب پزشک دهد، اما در نهایت او به جای سعید نمکی بر کرسی وزارت بهداشت تکیه کرد.

با روی کارآمدن دولت رییسی روند واکسیناسیون سرعت قابل توجهی گرفت، آن هم با توجه به شکست پروژه برکت و عدم موفقیت در تامین میزان واکسن وعده داده شده از سوی مقامات ستاد اجرایی فرمان امام.

سرعت واکسیناسیون چنان افزایش یافته که وزیر بهداشت زمستان امسال را موعد پایان واکسیناسیون دانست و گفت: تهیه واکسن اولویت اول ما است و این توسط دولت انجام می شود. هر چه زودتر واکسن تهیه کنیم موفق تر می شویم. لذا تا پایان بهمن امسال واکسیناسیون تمام می شود.

با این وضعیت آیا بهرام عین اللهی قهرمان مبارزه با کرونا می‌شود؟ وزیر بهداشت دولت رییسی به هزار و یک دلیل گفته و ناگفته دست بازتری از تمام دولت روحانی برای واردات واکسن دارد، در نتیجه بعید نیست او بتواند به وعده پایان واکسیناسیون تا انتهای زمستان عمل کند. اما این مسئله الزاما باعث نمی‌شود که عین اللهی قهرمان شود، او برای قهرمان شدن به مجموعه‌ای از دست‌آوردهای ملموس نیاز دارد.

هر کس که جانشین سعید نمکی می‌شد قطعا عملکرد بهتری از او داشت، چنانچه امروز عین اللهی عملکرد بهتری دارد، اما این مسئله از هیچ کس قهرمان نمی‌سازد. امروز مبارزه با کرونا مسئله‌ای است که از نگاه مردم وظیفه دولت است و تا همین جا هم در آن تاخیر شده. در نتیجه واکسیناسیون تا پایان زمستان یا حتی پاییز از هیچ کس قهرمان نمی‌سازد.

عین‌اللهی برای قهرمان شدن به مبارزه با کرونا، مهار مافیا، بهبود وضعیت پرستاران و جذب گسترده کادر درمان نیاز دارد. ایران تا همین چند سال قبل هم پرستار کمتری نسبت به متوسط جهانی داشت. این تعداد پس از مهاجرت بخش مهمی از کادر پرستاری و خداحافظی از خدمت و شهادت بخشی دیگر در مبارزه با کرونا کمتر هم شده است. وزیر بهداشت باید فکری به حال این مسئله کند.

از طرف دیگر عدالت پزشکی در کشور چندان رعایت نشده، پزشکان جوان در بیمارستان‌ها زیر فشار هستند، به خاطر شرایط خاص کشور پزشکان کمتری حاضر به خدمت در مناطق محروم هستند و هزینه درمان برای بسیاری از مردم بالاست.

مشکل دیگر هم مسئله طب سنتی است. چیزی که به باور بسیاری، از جمله برخی مراجع تقلید، چندان قابل استناد نیست، اما به هر شکل این روزها به عنوان مدعی پزشکی ظاهر شده و دنبال درمان مردم است. مشکل وقتی مضاعف می‌شود که بدانیم عین اللهی حامی این پزشکی است و دنبال ارتقای آن.

در مجموع عین اللهی برای قهرمان شدن و به طور کلی موفقیت راهی طولانی در پیش دارد و باید فکری اساسی برای مسائل اساسی بهداشت و درمان کشور کند، مسائلی که در برنامه خود راهکار دقیق و روشنی برای حل آن‌ها ارائه نکرده بود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید