۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 55371393

جانسون مدت‌ها است که جایگاه مطمئن و محکمی ندارد. او یک ماه پیش و در رای‌گیری داخلی برای رهبری حزب محافظه‌کار با اختلافی کم توانست رهبری حزب را حفظ کند، حالا هم باید برای فرار از سقوط دولت بجنگد.

گروگانگیری بوریس جانسون؛ نخست وزیر بریتانیا چه نقشه‌ای دارد؟

سلام نو – سرویس سیاسی: «چه زمانی نخست وزیر حس می‌کند باید استعفا بدهد؟» این سوال یکی از اعضای مجلس عوام بریتانیا از نخست وزیر این کشور، بوریس جانسون است. نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال طعنه آمیز می‌گوید که کار نخست وزیر در شرایط سخت، ادامه دادن است.

بوریس جانسون روز چهارشنبه در یک بن‌بست بی‌سابقه با کابینه‌اش گرفتار شد. او در این روز بیش از ۴۰ استعفای کوچک و بزرگ را در دولت تجربه و مایکل گوو، وزیر مسکن را برکنار کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در واکنش به اظهارات گوو، وزیر مسکن، که به او گفته بود حمایت حزب محافظه‌کار را از دست داده و باید استعفا دهد، وی را برکنار کرد.

مایکل گوو از وزرای ارشد دولت بوریس جانسون به حساب می‌آمد- که زمانی شانس نخست وزیری را نیز داشت- اما یکی از اعضای دولت بوریس جانسون در توجیه برکناری وی به شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی گفت: شما نمی‌توانید اجازه دهید یک آدم خائن کنارتان باشد وقتی که در هیچ یک از مناقشات مهم همراه شما نیست و حتی با خوشحالی به رسانه‌ها می‌گوید که این رهبر باید برود.

در پی اخراج گوو، متحدان جانسون گوو را یک "مار" توصیف کردند. آنها گفتند که نخست وزیر برنامه‌ای برای کناره‌گیری ندارد. یک منبع مطلع در داونینگ استریت- دفتر نخست وزیر- به گاردین گفت: جانسون می خواهد بماند و بجنگد. جانسون در مجلس عوام هم تاکید کرد که با توجه به اوضاع اقتصادی بریتانیا و جنگ اوکراین قصد استعفا ندارد.

این منبع برخی استعفاها را خوشایند جانسون دانست و گفت: جانسون معتقد است اکنون که ریشی سوناک، وزیر داریی، استعفا داده است جانسون می‌تواند سیاست‌های اقتصادی مد نظر خود درباره کاهش مالیات را پیش ببرد. سونتاک در این مورد تردیدهایی جدی داشت.

سایمون هارت، وزیر ولز نیز از جمله کسانی بود که به جانسون گفته باید کنار بکشد. او بعد از این توصیه استعفا داد و در نامه استعفای خود خطاب به نخست وزیر نوشت: همکارانمان تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا به شما کمک کنند تا قطار را به ریل باز گردانید، اما باید بگویم که به نظر می‌رسد از نقطه بدون بازگشت عبور کرده‌ایم.

گروگانگیری بوریس جانسون؛ نخست وزیر بریتانیا چه نقشه‌ای دارد؟

ماه گذشته، در پی بحران ناشی از نقض مقررات کرونا در دفتر نخست وزیری و مهمانی‌هایی که جانسون برخلاف محدودیت‌های کرونا گرفت، شماری از اعضای حزب محافظه‌کار در مجلس درخواستی را برای رای‌گیری در مورد شایستگی بوریس در مقام رهبری حزب مطرح کردند. جانسون توانست از این استیضاح درون حزبی پیروز خارج شود، اما حالا با بحرانی بزرگ‌تر مواجه شده است.

چرا اوضاع جانسون بحرانی شد؟

به نظر می‌رسد جانسون از بحران مهمانی کرونایی گریخته و با حضورش در قلب بحران اوکراین جای پای خود را در بریتانیا و اروپا محکم کرده، پس چطور اوضاع عوض شد؟

در چند روز گذشته، پرسش‌هایی درباره میزان اطلاع بوریس جانسون از اتهامات قبلی سوء‌رفتار جنسی کریس پینچر، معاون سابقش، مطرح شد. جانسون در واکنش به این شایعات یک ویدئو کوتاه منتشر کرد و گفت که از دادن سمت دولتی به پینچر «به شدت پشیمان است». اما این اقدام به سرعت تحت‌الشعاع قرار گرفت، زیرا ۱۵ دقیقه بعد وزیر بهداشت و وزیر دارایی او استعفا دادند.

اما همه چیز به همین مسئله مربوط نیست. جانسون مدت‌ها است که جایگاه مطمئن و محکمی ندارد. او یک ماه پیش و در رای‌گیری داخلی برای رهبری حزب محافظه‌کار ، با ۲۱۱ رای در مقابل ۱۴۸ رای موفق به جلب اعتماد اعضای این حزب در پارلمان بریتانیا شد. میزان اختلاف آرا نشان می‌دهد که جایگاه جانسون تا چه حد لرزان است.

گروگانگیری بوریس جانسون؛ نخست وزیر بریتانیا چه نقشه‌ای دارد؟

البته جانسون هیچ گاه نخست وزیر مقتدری نبود اما به لطف بحران‌‎ها پس از بریگزیت توانست به قدرت برسد و این قدرت را به خوبی مهار و حفظ کند، با این همه بحران‌های شخصی، داخلی و بین‌المللی هیچ‌گاه اجازه نداد تا در قامت یک نخست وزیر مقتدر ظاهر شود. حال باید دید که او می‌تواند از یک بحران دیگر جان سالم به در ببرد یا خیر؟

سایمون جنکینز، ستون نویس گاردین معتقد است که جانسون بریتانیا را گروگان گرفته است، با این همه معتقد است او نمی‌تواند چندان مقاومت کند و می‌نویسد: جانسون می تواند عقب نشینی کند، خشمگین شود و حتی برای قدرت گرفتن دوباره برنامه‌ریزی کند، اما بازی تمام شده است. او اجازه نخواهد داشت که حزب خود و کشورش را برای مدت طولانی گروگان نگه دارد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید