ایران آبشارهای بسیار زیبایی را در خود دارد. یکی از این آبشارهای بسیار زیبا ابشار شوی می‌باشد که در دل دزفول قرار گرفته است. این آبشار یکی از اعجاب انگیزترین آبشارهای ایران نام دارد.

شوی؛ یکی از اعجاب انگیزترین آبشارهای ایران

سلام نو - سرویس گردشگری: یکی از جاهای دیدنی دزفول، آبشار شوی می باشد که می توان از آن به عنوان یکی از اعجاب انگیزترین آبشارهای ایران نام برد. آبشار شوی در نهایت زیبایی و عظمت خلق شده است این ویژگی به قدری محصورکننده است که آبشار شوی را در زمره جذاب ترین آبشارهای دنیا قرار داده است. آبشار شوی یکی از جاذبه های طبیعی دزفول است. علاوه بر این آبشار شوی به خاطر موقعیت قرار گیری در جغرافیا از اهمیت زیادی برخوردار شده است به طوری که بزرگترین آبشار خاورمیانه را به خود اختصاص داده است. این اثر زیبا و پر ابهت در تاریخ ۲۹ دی سال ۱۳۹۳به عنوان اثر ملی ایران و اولین اثر طبیعی استان خوزستان به ثبت رسیده است.

شوی؛ یکی از اعجاب انگیزترین آبشارهای ایران

وجه تسمیه آبشار شوی

ساکنان اطراف آبشار شوی از قوم لر و بختیاری هستند. این آبشار در گویش محلی به تاف شوی معروف است که به‌معنای لطافت است. تله زنگ نیز نام دیگر آبشار شوی است که اسم ایستگاه قطاری است که در ۱۰ کیلومتری آن قرار دارد.

شوی؛ یکی از اعجاب انگیزترین آبشارهای ایران

مسیر دسترسی به آبشار شوی

برای رفتن به آبشار شوی می توان از وسیله نقلیه هایی همچون قطار و یا خودروی شخصی استفاده کرد.

اولین راه برای رسیدن به آبشار شوی قطار تهران_ اهواز است که معمولا در اطراف ۱ صبح به ایستگاهی به نام تله زنگ می رسد این ایستگاه که ۳ ساعت بعد از ایستگاه دورود لرستان قرار دارد یک ایستگاه فرعی به شمار می رود و فقط قطار های عادی در این ایستگاه توقف دارند. بعد از رسیدن به ایستگاه تله زنگ باید تا روشنایی صبح در اطراف مسجد این ایستگاه اسکان داشته باشید سپس به سمت آبشار شوی حرکت کنید.این قطار علاوه بر اینکه از مسیرهایی همچون بیشه، سپید دشت، چم سنگر، کشور، تنگ هفت و تنگ پنج گذر می کند از دل مناظر زیبا و پیچ و خم ارتفاعات اشترانکوه نیز عبور می کند و طبیعت زیبا و چشم نوازی را به دید همگان می گذارد.

قطار دیگری وجود دارد که فقط از استان دورود لرستان می توان سوار آن شد این قطار محلی در مسیر حرکت به سمت اندیمشک در ایستگاه تله زنگ توقف می کند.

شوی؛ یکی از اعجاب انگیزترین آبشارهای ایران

مناسب‌ترین زمان بازدید از آبشار شوی

با توجه به شرایط آب‌وهوایی آبشار شوی و مسیر مشکل و طولانی دسترسی به آن، بهترین زمان بازدید از آبشار شوی اواخر اسفند و بهار و به‌ویژه نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه است. در این ایام، شوی هوای خنک و با طراوتی دارد و طبیعت پیرامون آن نیز سرسبز و تماشایی است.در فصل تابستان پیاده‌روی در هوای گرم سخت است. میزان آب آبشار در تابستان کمتر خواهد بود و گزش حشرات نیز آزار دهنده است. بنابراین اواخر زمستان و اوایل بهار را برای رفتن به این مکان انتخاب کنید تا سفری به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز را تجربه کنید.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید