۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 55407600

رفتن به رستوران خاورخاله دیگر بخش جدایی ناپذیر از سفر به رامسر تبدیل شده است. این رستوران در سرولات قرار دارد، منطقه ای که بین تعلق آن به رامسر یا چابکسر اختلاف نظر وجود دارد.

رستوران خاورخاله کجاست؟

سلام نو-سرویس گردشگری: رستوران خاور خانم در یک روستای کوچک در بالای یک کوه به اسم سرولات قرار دارد. از اون جاهاییه که هم تعریفش قشنگه و هم رفتن و دیدن ولی حتما باید رفت. مناطق شمالی ایران به خاطر طبخ غذاهای اصیل ایرانی و سنتی خاص خود شهرت زیادی دارند. در این میان استان گیلان به لطف بانوان هنرمندش از این نظر جایگاه ویژه‌ای دارد. خاور خانم یک بانوی خوش ذوق و کوشای گیلانی است که با تاسیس رستورانی نسبتا کوچک با غذاهای بسیار خوشمزه شهرت زیادی کسب کرده است.

این رستوران که یک زمانی یک رستورن کوچیک بیشتر نبود را یک خانوم شمالی به اسم خاور خانوم به همراه بچه ها و عروس ها و دامادانش راه انداخته است. در این رستورن فقط غذای محلی شمالی سرو می شود و همه ی غذاها بصورت سنتی و خانگی پخته میشود.

خاور خانم، مدیر این رستوران در زندگی اش همه کار کرده و حتی منشی دکتر هم بوده. به خاطر کار همسرش مدتی را در قزوین زندگی می‌کردند.

بعد از چند سال، خاور خانم به سرولات برگشت و خانه قدیمی‌اش را بازسازی کرد. یک روز بارانی شانس به او و شوهرش رو می‌کند و زندگی خانم جربانیان از این رو به آن رو می‌شود.

داستان زندگی خاور خانم

روزی یک زوج گردشگر در سرولات بساط می‌کنند. وقتی باران می‌گیرد، به بالکن خانه خاور خانم پناه می‌برند. زوج جوان از خانم جربانیان اجازه می‌گیرند که ناهار را در بالکن بخورند و شب هم همانجا بمانند. خاور خانم خیلی خوب از آنها پذیرایی می‌کند.

رستوران خاورخاله کجاست؟

زوج توریست به شهرشان بر می‌گردند و به دوستان و آشناهایشان، از خاور خانم و دستپختش می‌گویند. حرفشان دهان به دهان می‌چرخد و رفت و آمد در سرولات، خیلی زیاد می‌شود. همه مسافران هم همیشه سراغ خاور خانم را می‌گرفته‌اند.

اینطوری شد که ایده رستوران در ذهن خاور خانم شکل گرفت. حالا دیگر همه ایران حتی گردشگرهای خارجی هم خاور خانم و رستورانش را می‌شناسند.

خاور خانم چند میلیارد تومان برای رستورانش خرج کرده و حالا رستورانش به قدری شلوغ است که روزی هزار نفر آن‌جا غذا می‌خورند.

خاور خانم یکی از این بانوان هنرمند است که شهرتش در میان عاشقان غذایی به خاطر طبخ غذاهای سنتی و ایرانی بسیار خوشمزه زبانزد است که گاهی شهرتش حتی مرزهای ایران را در می‌نوردد و در میان گردشگران خارجی هم شناخته شده است. شاید بسیاری از شما در برنامه‌ی شبکه‌ی مستند با این بانوی خلاق و کدبانوی ایرانی آشنایی داشته باشید.

اگر سری به فروم‌های سایت مشهور تریپ ادوایزر بزنید، می‌توانید نظرهای بسیاری را ببینید که به تمجید از غذاهای و البته فضای رستوران خاور خانوم پرداخته‌اند. البته برخی از مردم در فروم‌های مختلف از برخورد سرد و دور شدن نسبی رستوران از فضای سنتی گذشته گلایه کرده‌اند، با این وجود در سفر به استان گیلان حتما سری به این رستوران و روستای سرولات بزنید.

آدرس رستوران خاور خاله

رستوران خاور خانوم در جاده سرولات است. در منطقه‌ای به نام لیمه سرا بین چابکسر و رامسر قرار دارد. رستوران خاور خانوم فرعی هم شاید در رامسر زیاد ببینید اما این آدرس رستوران خاور خانم اصلی است که وسط ییلاق لیمه سرا قرار دارد. دو طرف این رستوران میز سمت بالکن دارد، به‌خاطر همین اگر کسی در بالکن بنشیند منظره بسیار عالی روبه‌رویش است. این‌جا حتی دریا را هم بین سرسبزی ییلاق می‌بینید.

رستوران خاورخاله کجاست؟

اگر از تهران حرکت می‌کنید: فاصله تهران تا رستوران خاور خانم ، ۴۱۰ کیلومتر است. حدودا ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا به رستوران برسید.

وارد آزادراه قزوین – رشت شوید. انقدر ادامه بدهید تا به جاده فومن – سراوان برسید. از آنجا جاده سراوان – سنگر – سیاهکل را پیدا کنید و راهتان را ادامه بدهید.

از بزرگراه توحید شرقی، خودتان را به جاده لاهیجان – لنگرود برسانید. وارد کمربندی رودسر شده و جاده رامسر – رودسر را پیدا کنید. بعد از یک مدت به میدان سرولات می‌رسید. دست راست بپیچید و وارد جاده سرولات شوید.

میدان را که رد کردید، پیچ و خم‌های کوه و جنگل شروع می‌شود. شما نزدیک یک ربع جاده پرپیچ و خم و سرسبز دارید. کمی بعد به رستوران می‌رسید. از هر کسی بپرسید، اینجا را به شما نشان می‌دهد. در این منطقه رستوران‌های دگیری هم باز شده که گاهی بد نیست آن‌ها را هم تست کنید شاید خاورخانم بعدی بودند.

این‌جا فضای پارکینگ هم دارد و ساعتی ۲۰ هزار تومان هزینه‌اش است.

راه رفتن به رستوران از شهرهای رامسر و رشت هم همین است.

سرو لات کجاست؟

روستای سرولات در استان گیلان در فاصله ۳ کیلومتری از جنوب شهر چابکسر در میانه کوه‌های بلند البرز در شمال ایران با چشم‌اندازهای تماشایی، رستوران‌ها و غذاهای محلی خوشمزه و... بر فراز یک دره و در میان دو رودخانه آچی‌رود و کورئه واقع شده است. سابقه سکونت در این روستا، به ۴۰۰ سال پیش

رستوران خاورخاله کجاست؟

بازمی‌گردد.

از زمان حرکت از میدان شهر به سوی روستا و حین گشت‌وگذار در خود روستا یا اقامت در اقامتگاه‌های محلی، چشم‌اندازهای فوق‌العاده تماشایی و آرامش‌بخش سرولات از طبیعت کوهستانی، جنگلی و کنار دریایی‌اش با منظره‌ای رویایی از سواحل چابکسر و رامسر و دره‌ای از کشتزارها، جلگه‌های سبز و باغ‌های مرکبات، شما را در یک فانتزی خاطره‌انگیز و بی‌پایان غرق می‌سازد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید