بورس تهران در روزهای گذشته روند صعودی بسیار موفقی داشته است و در حال حاضر در آستانه مرزشکنی و عبور از ز مرز یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد قرار دارد اما آیا موفق به عبور از این مرز مقاومتی خواهد شد؟

صعودهای پر قدرت بورس ادامه دارد / شاخص بورس ۱.۶ میلیون واحدی خواهد شد؟

به گزارش سلام نو، رزونامه همشهری نوشت: با صعودهای پر قدرت، شاخص کل بورس در روزهای گذشته به مرز یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد رسیده است که منطقه‌ای حساس و نوعی مرز مقاومت برای شاخص تلقی می‌شود. اکنون این پرسش مطرح است که آیا شاخص بورس، توان عبور از این محدوده را دارد؟

از مرداد ۱۳۹۹که روند نزولی بلندمدت شاخص بورس آغاز شد، شاخص کل بورس تهران تاکنون ۲بار تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد رشد کرده اما هر بار موفق به عبور از این محدوده نشده؛ این منطقه به نوعی مرز روانی و مقاومت تکنیکی برای شاخص کل بورس تهران تبدیل شده است.

شاخص بورس از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور می کند؟

نخستین‌بار در شهریور پارسال بود که شاخص تا این محدوده رشد کرد اما بعد از آن تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد نزول کرد. بعد از آن در اردیبهشت امسال شاخص کل بورس تهران برای دومین بار تا این محدوده رشد کرد اما برای دومین بار نتوانست از آن عبور کند و دوباره تا یک میلیون و ۲۴۰هزار واحد کاهش یافت.

در چنین شرایطی، شاخص بورس که از اول آبان صعودی بوده، بار دیگر به این ناحیه رسیده و اکنون در محدوده یک میلیون و ۵۷۶هزار واحد قرار دارد. هرچند شرایط بازار در شرایط فعلی با دوره‌های قبلی، تحت‌تأثیر رشد قیمت دلار متفاوت است؛ با این حال برخی عوامل از جمله رشد نرخ بهره بانکی، تردیدهایی را در مورد عبور شاخص از این محدوده ایجاد کرده است.

تفاوت‌های وضع بازار

آمارها نشان می‌دهد در شهریور پارسال که شاخص بورس برای نخستین بار برای عبور از محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد خیز برداشت، قیمت هر دلار آمریکا در محدوده ۲۷هزار و۵۰۰تومان و ارزش روزانه معاملات در محدوده ۶هزار میلیارد تومان بود. در اردیبهشت ماه نیز قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد۳۰هزار و۵۰۰ و ارزش روزانه معاملات به‌طور میانگین ۶هزار میلیارد تومان بود.

این بار اما شرایط متفاوت از گذشته است؛ در وهله اول قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد از۴۰هزار تومان گذر کرده و در سامانه نیما به ۲۹هزار تومان رسیده است. ظرف چند روز گذشته هم ارزش روزانه مبادلات از مرز ۶هزار میلیارد تومان فراتر رفته است.

با تکیه بر این ارقام، تحلیلگران احتمال می‌دهند که شاخص بورس در شرایط فعلی بتواند از این محدوده عبور کند؛ زیرا یکی از مهم‌ترین محرک‌های بازار سهام برای رشد، یعنی نرخ دلار، در حال رشد است و ارزش روزانه مبادلات هم در حال افزایش است.

مانع نرخ بهره

با این حال خطراتی هم بازار را تهدید می‌کند و آن انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ ۲۳درصد است. اوراقی که طبق اعلام بانک مرکزی مبادلات آن در بازار سرمایه نیز امکان پذیر است و می‌تواند برخی سرمایه‌گذاران را برای خرید این اوراق بهادار بانکی، ترغیب کند. به‌نظر می‌رسد عامل نرخ بهره شاید بتواند شرایط را پیچیده کند و مانع از عبور شاخص از محدوده یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد شود.

با این حال حسن کاظم‌زاده، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: از نیمه آذر به بعد، به جز ۲روز، ارزش روزانه مبادلات بیش از ۴هزار میلیارد تومان بوده، این رشد از قوی‌تر شدن روند صعودی بازار حکایت دارد. احتمالا در روزهای آینده با تداوم این رشد، حتی شاهد افزایش ارزش معاملات خرد به سطح بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان باشیم.

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید