آیا می‌دانید مرمت گنبد مسجد امام اصفهان چند سال به طول انجامید؟ آیا این مرمت و بازسازی به طور کامل انجام شده است؟

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

سلام نو-سرویس گردشگری: یکی از عملیات بسیار مهم که سر و صدای زیادی را به پا کرد، مرمت گنبد مسجد امام اصفهان بود. مسجد امام (یا همان مسجد شاه) یکی از مهمترین مکان‌های گردشگری در اصفهان است که از دوران صفوی در میدان نقش جهان بر جای مانده است. این مسجد در قرن یازدهم هجری ساخته شده و در سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ارزشمند ملی، به ثبت رسیده است. این بنا از معماری خارق العاده و شگفت انگیزی برخوردار می‌باشد که محبوبیت آن را نزد مخاطبین چندین برابر نموده است. ساخت این مسجد به دستور شاه عباس اول و در سال ۲۰۲۰ هجری قمری صورت پذیرفت. در بسیاری از کتب تاریخی از این مسجد با عنوان:

  • مسجد جامع عباسی
  • مسجد جامع جدید عباسی

یاد شده است. در این مکان گردشگری در اصفهان می‌توان شاهد آثار ارزشمند و مهم تاریخی بود که از دوران صفویه به جا مانده‌اند. این مسجد دارای گنبد خارق العاده و شگفت انگیزی است که بیش از ۵۰۰ هزار قطعه کاشی در تولید آن به کار رفته است.

هدف از مرمت گنبد مسجد اما اصفهان چه بود؟!

آیا می‌دانید هدف از مرمت گنبد مسجد امام اصفهان چیست؟! همانطور که ذکر شد، این بنا از جمله بناهای ارزشمند تاریخی است که قدمت آن به سال‌های بسیار دوری بازمی‌گردد. این بنا با مرور زمان دچار برخی از ترک‌ها در لایه زیرین شده است که این مشکل سبب بروز بسیاری از اتفاقات ناخوشایند نیز شده است. این بنا در دهه ۸۰ نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته بود. گنبد این مسجد از یک معماری شگفت انگیز برخوردار بود که بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرار می‌گرفت. در گذر زمان، معماران به این امر مهم دست یافتند که این گنبد دچار مشکل و ترک شده است.

تعداد ترک موجود در این گنبد در برخی از تحقیقات، برابر با ۱۶ ترک بود. این ترک‌ها با عنوان ترک عظیم مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به اهمیت این بنا و معماری به کار رفته در آن، تصمیم به بازسازی و مرمت این بنا، گرفته شد. این بنا به صورت دو پوسته بنا شده است که معماری شگفت انگیز آن، محبوبیت و شهرت جهانی را برای آن به همراه داشته است.

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

فعالیت‌های مرمتی در این مسجد، از چه زمانی آغاز شد؟!

پس از پی بردن به اهمیت مرمت گنبد مسجد امام اصفهان اقدام به استفاده از برنامه‌های کاربردی و دقیق نمودند. گام اول در این راستا، شناخت محل‌های آسیب دیده و راهکارهای مناسب برای دسترسی به آنها بود. با توجه به عظمت ترک‌ها، از راهکارهای مناسبی برای مرمت و بازسازی این بنا استفاده کردند. یکی از مهمترین المان‌ها برای این بازسازی، استفاده از نیروی کاری مجرب و توانمند و متخصص بود. بنابراین عملیات بازسازی و مرمت این بنا را به دو مرحله تقسیم نمودند. اما نکته بسیار مهم در این زمینه، مدت زمان سپری شده برای این مرمت و بازسازی است.

گنبد مسجد امام از مکان‌های گردشگری در اصفهان است که بسیاری از مخاطبین از اقصی نقاط جهان برای بازدید از آن به این شهر مراجعه می‌کنند. اما به جهت بازسازی این گنبد، به سختی می‌توان از بین داربست‌ها، شاهد جذابیت و زیبایی چشم نواز این بنا بود. در کنار این موارد، داربست‌هایی که به مدت ۱۳ سال بر روی این بنا اجرا شده‌اند، آسیب‌هایی را برای آن به همراه خواهند داشت. در بسیاری از مقالات ذکر شده است که بسیاری از کاشی‌کاری‌های این بنا، به دلیل قرار گرفتن در زیر داربست، دچار آسیب و شکستگی شده‌اند. آغاز مرمت و بازسازی این بنا در سال ۱۳۸۴ آغاز شد.

مدل گنبد مسجد امام

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

اهمیت مرمت گنبد مسجد امام اصفهان:

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان از اهمیت بسیار بالایی در تاریخ برخوردار است. این بنا یکی از آثار بسیار ارزشمند است که حاصل سالها زحمت و تلاش افراد مختلف، بوده است. پس از مرمت و بازسازی این بنا، شاهد هیچ نگرانی از بابت تخریب و آسیب دیدگی آن نخواهید داشت.

این بنا یکی از بناهای بسیار باشکوه و با اقتدار است که سالها مورد توجه مخاطبین در اقصی نقاط جهان قرار گرفته است. وجود داربست برای مدت طولانی در اطراف این گنبد، زیبایی و جذابیت آن را تحت تاثیر قرار داده بود. بنابراین قبل از انجام کامل مرمت و بازسازی، اقدام به باز کردن داربست‌ها نمودند. هزینه‌ی مرمت این بنا تاکنون بالغ بر ۷ میلیارد تومان بوده است. این رقم، رقم قابل توجهی است که به صورت قطره چکانی در اختیار کارفرما قرار گرفته است. این یکی از دلایل بسیار مهم برای افزایش زمان مرمت و بازسازی این بنا به شمار می‌رود.

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان

مرمت گنبد مسجد امام اصفهان در چه سال‌هایی انجام پذیرفته است؟

در بسیاری از اطلاعات به دست آمده از تاریخ، ثابت شده است که مرمت گنبد مسجد امام اصفهان در سال‌های مختلفی انجام پذیرفته است. ظرافت به کار برده شده در معماری این گنبد و همچنین ابعاد بسیار وسیع آن، یکی از دلایل مهم برای افزایش آسیب‌پذیری آن به شمار می‌رود. این بنا از جمله بناهایی است که گذر زمان، آسیب‌های بسیار زیادی را برای آن به همراه داشته است. از زمان‌های مرمت این بنا، می‌توان به سال‌های:

  • ۱۳۱۶
  • ۱۳۲۹
  • ۱۳۸۹

اشاره نمود. اما در سال ۱۳۸۹ از داربست‌های زیادی در اطراف این گنبد بهره برداری شد. همین امر جذابیت و زیبایی گنبد را تحت الشعاع قرار داد. اما امروزه شاهد یک نمای خیره کننده و بسیار جذاب از این مرکز گردشگری، هستیم.

کد خبرنگار: ۲۰
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید