گاهی ممکن است در عصب کشی قبلی قسمتی از تاج دندان یا فضای داخلی کانال ریشه سوراخ شده باشد: به این معنی که عاج سوراخ شده وفضای داخلی دندان به لثه و استخوان راه پیدا کرده باشد.

چرا موفقیت عصب کشی مجدد قطعی نیست؟

 احتمال دارد شنیده باشید که موفقیت درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) تضمینی و صد در صد نیست. اگر چه در بسیاری از موارد  درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) موفقیت آمیز است و پس از انجام آن دندان برای سال ها ماندگار خواهد بود اما  گاهی احتمال دارد  علیرغم تلاش برای انجام بهترین درمان ممکن عفونت فعلی دندان بهبود نیابد یا در آینده  مجددا علائمی مثل درد، ورم یا آبسه بروز پیدا کند و حتی دندان شما کشیدنی تشخیص داده شود.

در این مطلب سعی کردم به زبان ساده راجع به دلایل متنوعی که سبب می شود شانس موفقیت درمان مجدد ریشه(عصب کشی مجدد)  قابل پیش بینی نباشد صحبت  کنم :

کانال بسته (کانال کلسیفیه)

همان طور که گفتیم ممکن است در عصب کشی قبلی تمام طول  کانال ریشه به طور کامل پاکسازی نشده باشد یا یکی از کانال ها یا ریشه های دندان پیدا نشده باشد. در بسیاری از موارد این کانال ها و ریشه ها به طور کامل در درمان مجدد ریشه پاکسازی ، شکل دهی و ضدعفونی می شوند اما گاهی علیرغم صرف زمان و استفاده از ابزارها و تکنیک های مختلف،  قسمتی از کانال ریشه یا تمام آن همچنان بسته می ماند و امکان باز کردن آن وجود ندارد.  وقتی قسمتی از مسیر کانال ریشه باز نشود، یعنی ضدعفونی نمی شود و میکروب ها و آلودگی های موجود در آن ممکن است در آینده دردسرساز شده و سبب عود عفونت در دندان شود.

سوراخ شدن دندان

 گاهی ممکن است در عصب کشی قبلی قسمتی از تاج دندان یا فضای داخلی کانال ریشه سوراخ شده باشد: به این معنی که عاج  سوراخ شده  وفضای داخلی دندان به لثه و  استخوان راه پیدا کرده باشد.

  امروزه با پیشرفت های زیاد در علم مواد دندانی می توان این سوراخ شدگی ها را به طرز موثری با مواد مختلف زیست سازگار بست  و مهر و موم کرد به طوری که در در درازمدت مشکل خاصی ایجاد نکنند اما گاهی ممکن است  شدت مشکل و عفونت ناشی از آن شدید باشد و علیرغم تلاش برای مدیریت و بستن آن هادر آینده مجددا دندان دچار آبسه دندان و عفونت شود.

جدا شدن وسیله در ریشه

یک مورد دیگر که گاهی در دندان هایی که نیاز به درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) دارند مشاهده می شود حضورقطعه ای کوچک از وسیله جدا شده در عصب کشی قبلی در ریشه  دندان است .شاید برایتان پیش آمده باشد که دندانپزشک به شما گفته باشند یک فایل در ریشه دندانتان جا مانده است. فایل یک وسیله فلزی مخصوص عصب کشی (درمان ریشه) است که برای پاکسازی داخل کانال ریشه به کار می رود. جدا شدن قطعه ای کوچک از فایل در کانال ریشه اتفاقی گاه بسیار غیرقابل پیش بینی است که ممکن است علیرغم رعایت تمام تمهیدات و احتیاط های لازم نیز پیش بیاید.

اگر چه حالت ایده آل این است که این قطعه از ریشه خارج شود اما متاسفانه در بسیاری از موارد امکان خارج کردن آن با توجه به موقعیت آن در فضای باریک کانال ریشه وجود ندارد . در این شرایط وسیله جدا شده مسیر کانال ریشه را مسدود می کند و مانع از پاکسازی و شست و شوی تمام کانال می شود

 الزاما باقی ماندن یک قطعه وسیله در کانال ریشه به خودی خود مشکلی ایجاد نمی کند ،این وسیله حرکت نمی کند و جا به جا نمی شود و نگرانی هایی که از بعضی از بیماران می شنویم مانند ورود فایل به جریان خون، حرکت به سمت قلب یا مغز تحت هیچ شرایطی به واقعیت تبدیل نمی شود.

  مهم  آن است که بتوان فضای کانال ریشه را در اطراف وسیله جدا شده ضد عفونی کرد.  بنابراین اگر شرایط خارج کردن وسیله وجود ندارد در هنگام درمان مجدد (عصب کشی مجدد) تلاش می شود تا  بتوان از کنار این وسیله مسیری باز کرد تا در نهایت امکان نفوذ شوینده های داخل کانال و ضدعفونی فضای کانال ریشه را فراهم آورد.

مساله ای که وجود دارد این است که متاسفانه در بعضی از موارد محل جدا شدن وسیله در ریشه و شدت انسداد  به نحوی است که باعث‌ می شود که علیرغم صرف زمان و تلاش فراوان به هیچ عنوان امکان رد شدن از کنار آن وجود نداشته باشد وبنابراین قطعه ای از مسیرکانال که وسیله در آن جدا شده است ضدعفونی نشده باقی می ما ند ود درازمدت ممکن است باعث‌ بروز علائم عفونت شود.

ترک ریشه

در پاره ای از موارد ممکن است در حین درمان در کف دندان یا در دیواره یکی از ریشه ها ترک مشاهده شود و بر اساس عمق نفوذ و شدت آن دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان را غیرقابل نگهداری تشخیص دهد یا احتمال دهد که ماندگاری دندان طولانی مدت نخواهد بود ترک های دندان در بسیاری از موارد بسیار ظریف تر از آن هستند که در عکس(رادیوگرافی) دندان قابل مشاهده باشند.

چرا موفقیت عصب کشی مجدد قطعی نیست؟

عفونت وسیع و مقاوم اطراف ریشه

در کنار تمام موارد ذکر شده، گاهی اوقات عفونت اطراف ریشه ای که قبلا یک بار عصب کشی شده است بسیار مقاوم و تخریب استخوان ناشی از آن بسیار شدید است و میکروب هایی در خارج از ریشه وجود دارند که به درمان و داروها مقاوم هستند به طوری که با وجود انجام بهترین درمان ممکن باز هم عفونت بهبود پیدا نمی کند.

موارد بالا شایع ترین دلایلی هستند که سبب می شوند شانس موفقیت درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) نسبت به دندانی که تا به حال عصب کشی نشده ودست نخورده کم تر باشد .

البته در مواردی که درمان مجدد ریشه شکست بخورد، گزینه دیگری به نام جراحی انتهای ریشه وجود دارد ولی جراحی انتهای ریشه ممکن است با توجه به شرایط بعضی از دندان ها قابل انجام نباشد و به همین دلیل در صورت عدم موفقیت درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) دندان کشیدنی شود.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید