۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 55420480

تهران روستاهای دیدنی و جذابی در اطراف خود دارد، در این میان با ما همراه باشید تا بدانیم روستای افجه تهران کجاست.

روستای افجه تهران کجاست؟

سلام نو_ سرویس گردشگری: روستای افجه روستایی بسیار خوش آب و هوا در نزدیکی تهران و در شهرستان شمیرانات است. با توجه به این که این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، طبیعتی سرسبز و آب و هوایی روح انگیز دارد. به همین دلیل مقصد بسیاری از مردم تهران و حتی شهرستان‌های اطراف برای لذت بردن از زیبایی‌های کم‌نظیر طبیعت منطقه است. در ادامه به محل قرارگیری این روستای دیدنی و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

ویژگی‌های جذاب روستای افجه

در دامنه دو قله بلند و مرتفع ریزان و آتشکوه، روستایی ییلاقی و خوش آب‌وهوا به نام افجه جای گرفته است. این روستای کوهستانی و سردسیر در منطقه لواسانات تهران قرار دارد. روستای افجه یکی از روستاهای نمونه هدف گردشگری شمیران و از مهم‌ترین روستاها و جاذبه های گردشگری لواسان محسوب می‌شود. در گذشته افجه مرکز لواسان به شمار می‌رفت و حتی نخستین بانک لواسان در این روستا دایر شد.

نام افجه در برخی منابع تاریخی آمده است برای مثال صاحب طرائق که در سال ١٣١۵ هجری قمری از روستای افجه دیدن کرده است در مورد آن چنین نوشته است:

روستای افجه تهران کجاست؟

افجه جای بسیار باصفا و خوبی است، باغات زیاد و آبشارهای بسیار دارد، در واقع پایتخت لواسان کوچک است، به قدر لزوم دکاکین هم دارد جوراب بافی در آنجا کسب معتبری است از جمله عمارات خوب افجه قصر رفیع و بنای منیع مرحوم میرزا آقاخان صدر اعظم نوری است اگرچه محتاج مرمت است.

در روستای افجه چشمه‌ها و جویبارهای متعددی جریان دارد که با عبور از کوچه‌پس‌کوچه‌ها، طنین دلنواز و دلکشی را ایجاد می‌کنند. از میان روستا نیز رودخانه به نسبت بزرگی عبور می‌کند که علاوه بر سیراب کردن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی افجه، به آن صفا و جلوه خاصی بخشیده است. اطراف این رودخانه برای پیاده‌روی و لذت بردن از طبیعت افجه بسیار مناسب است.

وجه تسمیه روستای افجه

روستای افجه به دیلمی اوجه نامیده می‌شود. در گذشته به‌علت وجود رودها، آبشارها و جویبارهایی که در کوچه‌های افجه روان است، به روستای افجه، آبچه می‌گفتند. این اسم به مرور زمان تغییر کرد و شاید دلیل آن لهجه ساکنان بومی این روستا باشد که به مانند لهجه مازندرانی صحبت می‌کنند.

روستای افجه تهران کجاست؟

شغل مردمان روستای افجه

مردم منطقه اغلب به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و اصلی‌ترین منبع درآمد و امرار معاش آن‌ها، کشاورزی و دامداری است. باغات میوه وسیع و زیبایی در این منطقه وجود دارد که معروف‌ترین میوه‌های آن شامل سیب و گیلاس و گردو است. اگر در فصل مناسبی به این روستا سفر کنید، می‌توانید لبنیات محلی و میوه‌های مرغوب و خوشمزه‌ای تهیه کنید.

در گذشته اهالی افجه به کشاورزی و کشت گندم و صیفی‌جات می‌پرداختند تا اینکه در حدود ۵۰ سال قبل نخستین نهال‌های گیلاس در این روستا کشت شد و در کنار کشاورزی و گله‌داری به باغداری نیز مشغول شدند. اکنون گیلاس افجه بخش مهمی از صادرات گیلاس شمیران را به خود اختصاص داده است. نخستین نهال سیب روستا نیز توسط خان افجه به این آبادی آورده شد؛ همان سیبی که امروزه به نام سیب شمیران شناخته می‌شود.

محصولات این روستا شامل گندم و جو، بن‌شن، عسل و میوه‌هایی چون سیب، گیلاس و آلبالو است؛ همچنین اهالی برای چرای دام‌های خود به دشت لار کوچک یا قُلقُلَک و دشت لار بزرگ یا مَرغسر می‌روند.

روستای افجه تهران کجاست؟

محل قرارگیری روستای افجه

روستای افجه یکی از جاهای دیدنی تهران است که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تهران قرار دارد. این روستا در دهستان لواسان کوچک، بخش لواسانات و در شهرستان شمیرانات واقع است.

آدرس: پنج کیلومتری شمال شرق شهر لواسان

مسیر دسترسی روستای افجه

برای رفتن به روستای تماشایی و دیدنی افجه باید از طریق اتوبان شهید بابایی تهران به شرق تهران و جاده لشگرگ بروید. سپس جاده لشگرگ را در پیش بگیرید تا به شهر لواسان برسید. با ادامه دادن مسیر و پشت‌سر گذاشتن شهر لواسان، تابلوی روستای افجه را خواهید دید؛ از آنجا مسیر را تا رسیدن به افجه ادامه دهید.

زمان مناسب سفر به روستا

روستای افجه در هر فصل زیبایی مخصوص به خود دارد. این روستا در فصل بهار غرق در شکوفه و نوبرانه، تابستان سرسبز و خنک، پاییز مملو از برگ‌های رنگارنگ و زمستان پوشیده از برف است. بااین‌حال هر شخص می‌تواند وابسته به طبع و سلیقه خود زمان سفر خود را معین کند؛ اما با توجه به برودت هوا و احتمال خطرات پیش‌بینی نشده در فصل زمستان به گردشگران پیشنهاد می‌شود، حتی‌الامکان برای بازدید از این روستا فصول سرد سال را انتخاب نکنند.

روستای افجه تهران کجاست؟

بر اساس نظر اغلب گردشگران بهترین زمان سفر به افجه بهار و پاییز است. درست زمانی که روستا با رنگ‌های مختلف ترکیب ‌شده است و صدای آبشارها و پرندگان از هر ناحیه به گوش می‌رسد! معمولاً در پاییز و بهار آرامش و تنوع بیشتری در روستای افجه وجود دارد. بااین‌حال دسترسی بهتر، آب‌وهوای مناسب، زنده‌بودن طبیعت نیز در انتخاب این دو فصل برای بازدید از افجه لواسان بی‌دلیل نیست.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید