کاخ گلستان مجموعه‌ای خاص و دیدنی است از این رو با ما همراه باشید و درباره تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان بیشتر بدانید.

تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان

سلام نو _ سرویس گردشگری: کاخ گلستان از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آنها با تلفیق معماری ایرانی و اروپایی به زیبایی هرچه تمام تر تزئین شده است. این کاخ در طی دوره های مختلف تاریخی دچار تغییرات بسیار شده و بنا های به آن افزاوده شده، در ادامه به تالارهای کم‌نظیر در تزئینات و زیبایی می‌پردازیم.

تالارهای جالب و تماشایی در کاخ گلستان

تالار سلام یا اتاق موزه

در ضلع شمال غربی باغ گلستان و کمی آن طرف تر از خلوت کریمخانی به ساختمانی می رسیم که در آغاز با هدف ایجاد موزه ساخته شد و اتاق موزه نام گرفت. البته نخستین موزه سلطنتی و دولتی ایران توسط ناصرالدین شاه و در بنایی بین شمس العماره و گوشه شمال شرقی باغ شکل گرفت؛ اما هوس های فرنگی این شاه باعث شد تا با دیدن موزه ها و گالری ها بزرگ کشورهای غربی، دلش موزه ای شبیه به موزه های اروپایی بخواهد تا پز آن را در ارگ سلطنتی بدهد.

تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان

همین خواسته او به تخریب عمارات قدیمی سمت شمال باغ گلستان منجر شد و اتاق موزه و سرسرا و حوضخانه به وجود آمدند که هنوز هم می توان آنها را در مجموعه دید.

ساخت بنای تالار موزه و دیگر قسمت های آن در سال ۱۲۹۳ هجری قمری پایان یافت؛ اما آراستن تالار و چیدن اشیا و آثار و نصب تابلوها و ... تا سال ۱۲۹۶ هجری قمری به طول انجامید. گفته می شود ناصرالدین شاه در تنظیم موزه و تعیین محل اشیا و آثار و جواهرات نیز شرکت داشته و بارها در آرایش تالار اظهار نظر کرده است. می گویند یکی از سرگرمی های او طراحی ترتیب موزه و به خصوص جواهرات آن بوده است.

بعدها اتاق موزه با عنوان تالار سلام نیز شهرت یافت چرا که مراسم سلام در آن برپا می شد و به واسطه میزبانی از مراسم تاجگذاری پهلوی ها عنوان تالار تاجگذاری را نیز به خود گرفت.

تالار آینه

در غرب تالار سلام و چسبیده به آن یکی از تالارهای مشهور مجموعه گلستان به نام تالار آینه قرار دارد که همزمان با تالار سلام به عنوان بخشی از ساختمان موزه ساخته شد.

تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان

در ابتدا این بخش را به محلی برای نمایش تخت طاووس و تاج کیانی اختصاص دادند؛ اما امروزه آنچه باعث شهرت این تالار شده تابلوی رنگ و روغن مرحوم میرزا محمد خان کمال الملک غفاری است که شکل تالار را در سال ۱۳۰۹ هجری قمری و در نهایت شکوه نشان می دهد.

ساخت ساختمان این تالار در حدود سال ۱۲۹۴ هجری قمری پایان یافت؛ اما تزیینات و آینه کاری ها و گچ بری های آن تا سال ۱۲۹۹ هجری قمری به طول انجامید.

تالار عاج

تالار عاج نیز از دیگر بنا های باشکوهی است که در این مجموعه وجود دارد اما باید بدانید که تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت این بنا وجود ندارد و به طور تقریبی و طبق شواهد، گفته می شود که این تالار پیش از تالار آینه و تالار سلام ساخته شده است.تالار عاج یکی دیگر از بناهای باشکوه گلستان است و با اینکه تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست؛ بر اساس شواهد، قبل از تالار سلام و تالار آینه ساخته شده است. از جمله موارد زیبایی که در این تالار بسیار نظر افراد را به خود جلب می کند می توان به تابلو های آبرنگ محمود خان ملک اشعرا که در سال ۱۲۸۶ از نمای بیرونی تالار کشیده شده است اشاره نمود.

تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان

که طبق این نقاشی ها این تالار در گذشته دارای سه ارسی بزرگ، ایوانی با ۶ ستون و یک راه پله بوده. علت نام گذاری این تالار به دو عاج بزرگ فیل در این تالار باز می گردد که می توان در این آن مشاهده نمود. اما برخی نیز می گویند که از آنجایی که این تالار در گذشته محلی برای صرف غذا بوده و نام اصلی آن به زبان ترکی « آج » به معنی گرسنه است.

چند تالار باورنکردنی و زیبای کاخ گلستان

تالار ظروف

تالار ظروف نیز از دیگر تالار های مجموعه گلستان است که در سال ۱۳۴۴ این تالار بر روی بقایای سازه ای از عهد قاجار ساخته شده و همان طور که از نامش پیداس در این موزه ظروفی نفیسی همچون سرویس چینی مربوط به جنگ ناپلئون بناپارت، سرویس جواهرنشان اهدایی ملکه ویکتوریا، سرویس اهدایی الکساندر سوم، سرویس اهدایی نیکلای اول امپراتور روسیه نگهداری می شود که بازدید از این آثار و هدایای نفیس خالی از لطف نیست.

تالار برلیان

از دیگر تالار ها معروف و مشهور کاخ گلستان، تالار برلیان است که این تالار بی نظیر از اتاق های آینه کاری شده و چلچراغ تشکیل شده و جلوه ای حیرت انگیز و بی نظیری دارد، از همین این تالار زیبا ترین و با شکوه ترین تالار در کاخ گلستان محسوب می شود.

تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان

خوب است بدانید که این بنا به دلیل فرسودگی در عصر ناصرالدین شاه دچار تخریب شود و از همین رو تالار برلیان ساخته شد. علاوه بر بر آن در دوره مظفر الدین شاه این بنا علاوه بر مرمت دچار تغییراتی شد و تزئیناتی به آن اضافه شد که این مسئله به زیبایی این تالار افزود و این تالار و بنای تاریخی را دیدنی تر کرد. در گذشته و در زمان ناصر الدین شاه از تالار برلیان جهت نگهداری هدایای نفیس پادشاهان خارجی استفاده می شد و هم چنین در عصر پهلوی این مکان محلی برای برگزاری مهمانی های رسمی بود.

تالار الماس

از دیگر بخش های قدیمی ایم مجموعه می توان به تالار الماس اشاره کرد که این تالار بعد از عمارت بادگیر واقع شده و به دلیل آینه کاری های زیبایی که در فضای داخلی این تالار انجام شده، این تالار با نام الماس شناخته می شود. در سمت جنوبی تالار مقرنس های آینه کاری شده ای دیده می شود که آنها از بقایای آثار فتحعلی شاه قاجار باقی مانده و از جمله قدیمی ترین بخش این تالار محسوب می شود.

تالارهای جالب و باورنکردنی کاخ گلستان

خوب است بدانید که این تالار به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد اما در دوره پادشاهی ناصرالدین شاه این بنا دچار تغییرات فراوانی و ظاهر آن دستخوش تغییرات بسیاری شد. این تالار از پستو ها، دهلیز و بالاخانه های متعددی تشکیل شده و یک حوضخانه بزرگ نیز در زیر این تالار وجود دارد. برای بازدید از این تالار نیز مانند دیگر بنا ها باید بلیط تهیه کنید.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید