روستای جواهر دشت با زیبایی‌هایی طبیعی و جاهای دیدنی پیوند خورده است و در مقایسه با دیگر نقاط گیلان نیز روستایی بسیار خاص است.

از روستای جواهر دشت رودسر چه می‌دانید؟

در 46 کیلومتری شهرستان رودسر و 26 کیلومتری سیاهکلرود، روستای زیبای جواهردشت با مساحت تقریبی 100 هکتار میان ابرها پنهان شده است. جاده پیچ و تاب دار جواهردشت را حدود دو ساعت رانندگی می کنید و یا با جیپ های بسیار قدیمی بدون پلاک که رانندگان آن ها مردم همان جا هستند به سمت روستا می روید و در مسیر از شهرهای کلاچای و چابکسر هم گذر می کنید. همان حوالی آرام آرام ابرها شروع به استتار کردن این عروس زیبا می کنند؛ اما خسته نمی شوید، ادامه می دهید و به روستا می رسید.

روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار دارد و در بخشِ شمالی بلندترین قله استان گیلان یعنی قله سُماموس جا خوش کرده است. معمولا مردمی که در رودسر، چابکسر، سیاهکلرود و روستاهای اطراف جواهردشت زندگی می کنند در ماه های گرم سال که هوا گرم و شرجی است کوچ می کنند و در جواهردشت روزهای گرم تابستان را می گذرانند. بد نیست بدانید که وقتی هوا رو به سردی می رود این منطقه به خاطر بارش برف و باران شدید خالی از سکنه می شود. ساکنان روستا عقیده دارند که قدمت روستا حدود 400 سال است؛ اما طبق گفته برخی افراد با توجه به آثار پیدا شده در روستا و سبک معماری آن شکل‌گیری روستا به بعد از شکل گیری دیلمان و اِشکوَر یعنی حدود 200 الی300 سال پیش بر می گردد.

جاهای دیدنی جواهردشت

روستای جواهر دشت با زیبایی‌هایی طبیعی و جاهای دیدنی پیوند خورده است و از این بابت حتی در گیلان هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. زیبایی‌ها و دیدنی‌های جواهر دشت از ابتدای جاده‌اش شروع می‌شوند. مسیر سیاهکلرود به جوردشت یکی از زیباترین جاده‌های ایران است؛ جاده‌ای که البته یک جورایی مسیر آفرودی محسوب می‌شود و نیاز به دقت و احتیاط در رانندگی دارد.

اما این جاده که بیشترش خاکی است از بین جنگل هیرکانی نسبتا انبوهی شروع می‌شود. جاده آنقدر ارتفاع می‌گیرد که بافت جنگلی تمام می‌شود و حتی از ابرها هم بالاتر می‌رود. مناظر زیبایی از استان گیلان بر فراز ابرها از جاده جواهردشت دیده می‌شوند که خوراک عکاسی هستند.

از دوآب تا امامزده

یکی دیگر از دیدنی‌های جاده در ابتدای مسیر وجود دارد و اهالی منطقه برای پیک‌نیک کردن زیاد به آنجا می‌روند. به این قسمت مورد نظر ما دوآب می‌گویند. دلیل این نام‌گذاری هم این است که دو رودخانه در اینجا به هم می‌رسند و رودخانه‌ای بزرگتر را تشکیل می‌دهند. رسیدن دو رودخانه به هم موجب شده که در دل جنگل حوضچه‌ای به اندازه استخری کوچک به وجود بیاید که برای شنا و حتی شیرجه بسیار مناسب است. در گرمای تابستان خیلی‌ها برای پیک‌نیک کردن و تنی به آب زدن به دوآب می‌روند.

تقریبا انتهای جاده سیاهکلرود به جواهردشت به آرامگاه امامزاده نقره عباس می‌رسیم. این بنای تاریخی به خاطر قرار گرفتن در این ارتفاع معماری متفاوتی با سایر امامزاده‌های گیلان دارد. این امامزاده بسیار مورد احترام اهالی جواهردشت و سیاهکلرود است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

از روستای جواهر دشت رودسر چه می‌دانید؟

اما بعد از اینکه از میان ابرها گذشتید و به جواهردشت رسیدید با جاذبه اصلی آنجا که خود روستا و بافت قدیمی و بکر آن است روبه‌رو می‌شوید. روستای جواهردشت محل برگزاری جشنواره بازی‌های محلی و سنتی گیلان در تابستان است.

هر ساله موقع جشنواره جواهردشت پر از جمعیتی می‌شود که از سراسر گیلان و حتی مازندران به آنجا می‌آیند تا شاهد این جشنواره سنتی و بومی باشند و بعضی‌ها هم در بازی‌ها شرکت کنند. در ورودی روستا از سمت جاده سیاهکلرود دشتی نسبتا پهناور وجود دارد که محل انجام این جشنواره است.

تاج لوبه

دیگر جای دیدنی جواهردشت محلی به اسم تاج لوبه است. تاج لوبه تپه‌ای در بلندترین قسمت مسکونی روستاست که چشم‌انداز بی‌نظیری از استان گیلان دارد و در شب‌ها حتی نور چراغ‌های لاهیجان هم از آنجا دیده می‌شود. در نزدیکی تاج لوبه سوئیت‌هایی هم برای اجاره کردن وجود دارند.

دشت ناصری

کمی که از روستا فاصله بگیریم به دشت زیبایی به نام ناصری دشت می‌رسیم. ناصری دشت مرتعی سرسبز و پهناور در نزدیکی روستا است که در دامنه سماموس قرار دارد. مسیر جواهردشت تا ناصری کمتر از نیم ساعت است و برای طبیعت‌گردی سبک و پیاده‌روی و همچنین لذت بردن از چشم‌اندازهای طبیعی با شکوه بسیار مناسب است.

از روستای جواهر دشت رودسر چه می‌دانید؟

چشمه آبی ناصری

چشمه آبی هم در ناصری دشت وجود دارد که به نام ناصری چشمه معروف است. این چشمه آب زلالی دارد و آشامیدن آن لذت‌بخش است. همچنین ناصری دشت غار نه چندان بزرگی دارد که از دیدنی‌های منطقه محسوب می‌شود. خیلی‌ها برای عکاسی و ثبت تصاویر جالب و خاطره‌انگیز به آنجا می‌روند.

تپه‌ای در ابتدای شروع مسیر کوهنوردی سماموس وجود دارد که به آن تپه کندوی زنبور عسل می‌گویند. این تپه ظاهری شبیه به کندوی زنبور دارد و جزو مقاصد محبوب گردشگران برای گشت‌وگذار در جواهردشت محسوب می‌شود. کندوی زنبور عسلی از ناصری دشت کمی دورتر است.

دیدنی‌های اطراف جواهردشت

از دیدنی‌های مجاور جواهر دشت می‌توان به منطقه اشکورات رودسر، روستای توریستی قاسم آباد، ساحل گل سرخ چابکسر، روستای جواهرده رامسر، سرولات و … اشاره کرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید