۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 55425897

کرمان مملو از دیدنی‌های شگفت‌انگیز است، در این میان با ما همراه باشید تا درباره تجربه بازارگردی در کرمان بیشتر بدانیم.

تجربه بازارگردی در کرمان

سلام نو _ سرویس گردشگری: بازار بزرگ کرمان، بخش‌های متفاوتی دارد که هر کدام حال و هوای خاص خود را دارند؛ بازار گنجعلی‌خان، «اختیاری»، «آهنگری»، «مسگری»، «قیصریه‌ی زرگری»، «عطاران»، «کلاه مال‌ها»، «کفاش‌ها»، بازار «عزیز»، «قدمگاه» و بازار قلعه محمود. قدیمی‌ترین بخش بازار، بازار اختیاری یا «شاهی» است. بازار اختیاری در انتهای بازار گنجعلی‌خان قرار گرفته و چهارمین بخش بازار کرمان است. بازار تنگ و باریکی که مدرسه‌ی «علمیه‌ی شفیعیه»، سرای «سردار»، بازارچه و سرای «گلشن» در آن قرار دارد.

تجربه گشتن در بازارهای بی‌نظیر کرمان

بازار گنجعلی‌خان

بازار قدیمی کرمان از «میدان ارگ» شروع شده و تا میدان «مشتاقیه» ادامه دارد. این بازار از طولانی‌ترین بازارهای ایران و از تاریخی‌ترین بناهای کرمان است. این بازار به بازار «گنجعلی‌خان» هم معروف است. بیش‌تر آثار تاریخی کرمان در این مکان قرار دارند. نگاره‌ها و گچبری‌های زیبای روی سقف‌ها مربوط به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش است. از قدیم تا به امروز این بازار محل تجارت پارچه، صنایع دستی و ظروف مسی بوده و از آن‌جایی که این بازار سر راه «جاده‌ی ابریشم» بوده، این کالاها به کشورهای «هند» و «چین» هم صادر می‌شدند و از آن‌جا پارچه و ادویه وارد می‌کردند.

تجربه بازارگردی در کرمان

بازار زرگری (قیصریه ابراهیم خان)

این بازار نیز بخشی از بازار سنتی کرمان محسوب می‌شود که به‌طور کلی زیر مجموعه بازار ابراهیم خان است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده. این راسته به صنف زرگرها اختصاص دارد و موقعیت آن از گوشه شمال شرقی میدان گنجعلیخان آغاز می‌شود و به کوچه معروف به «پای کتنگ» روبروی مدرسه صالحیه ختم می‌شود.

بازار وکیل کرمان

بازار کرمان از سمت شرق به بازار طولانی و مجموعه وکیل می‌ رسد که در انتهای بازار اختیاری و مجموعه وکیل واقع شده‌ است. به دستور محمد اسماعیل خان وکیل الملک، حاکم کرمان در ۱۲۸۲ قمری (۱۸۵۶ میلادی) و پسرش مرتضی قلی‌ خان وکیل ثانی و اولادش مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می ‌شود و بازار آن از زیباترین بازارها در ایران است. بخش تجاری که بازار وکیل خوانده می‌شود، بین مسجد جامع و ارگ قرار گرفته بود. از مهم‌ ترین عناصر این بازار می‌ توان حمام وکیل، کاروانسرای وکیل، مدرسه حیاتی، دو قیصریه (اول و دوم) و مسجد وکیل را نام برد.

تجربه بازارگردی در کرمان

بازار عزیز

از دروازه شمالی شهر قدیم کرمان که بگذرید به بازار عزیز می رسید. امروزه تنها نامی از بازار عزیز باقی مانده و دلیل این هم موقعیت قرار گیری بازار بوده که در طول تاریخ و گسترش شهری از بین رفته است.

بازارگردی درخورتوجه در کرمان

راسته بازارهای مسگری

در ضلع شمالی میدان گنجعلی خان و امتداد بازار کلاه مالی راسته بازار مسگری شمالی واقع شده است.

مجموعه و بازار حاج آقا علی (بازار آهنگری)

این مجموعه بازار در امتداد بازار عزیز و و خیابان شریعتی است که به سمت جنوب تا راسته بازار کفاش ها نیز امتداد دارد. با ارزش ترین عناصر مجموعه حاج آقا علی به غیر از بازار آن عبارتند از آب انبار، کاروانسرا و مسجد چهلستون که همگی در این مجموعه قرار دارند.

بازار قدمگاه (راجی کرمانی)

نامبرده قسمتی از بازار کرمان است و دکان های سمت راست آن از بناهای جدید و بوتیک های مختلف تشکیل شده است. در حالی که مغازه های سمت چپ مربوط به گذشته هستند. در این راسته تعداد ۱۲۱ مغازه وجود دارد.

تجربه بازارگردی در کرمان

بازار قلعه (محمود)

این راسته در قسمت جنوبی بازار کرمان قرار دارد و طول آن تقریباً ۵۰۰ متر است. در گذشته این راسته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و امروزه آهن ‌فروشان اینجا مشغول به کار هستند.

بازار میدان قلعه

این راسته از خیابان امام خمینی شروع و به چهارراه گنجعلی خان ختم می شود. طول آن ۶۰۰ متر است و شامل مغازه هایی است که در زمینه لحاف سازی، فرش، مواد غذایی و غیره فعالیت می کنند.

بازار عطاری

این راسته از ورودی بازار وکیل شروع و رو به ‌روی ورودی مسجد جامع واقع در کوچه قدمگاه خاتمه پیدا می کند. این بازار حدود ۱۹ مغازه دارد.

بازار کلاه مالی

بین بازار مسگری و کفاشان قرار دارد و دارای ۱۳ مغازه است.

بازار زرگری (قیصریه ابراهیم خان)

این راسته جزء مجموعه ابراهیم خان است و دارای ۴۷ مغازه است. بیش از ۹۰ درصد از آنها طلاسازی هستند. این راسته برای محافظت بیشتر با درب های چوبی ایمن شده است.

بازار کفاشان

ایـن بازار از انتهای راسته کلاه مالی شروع و در ابتدای راسته حاج آقاعلی خاتمه پیدا می کند. این بازار سرپوشیده بالغ بر ۱۶۰ مغازه و اتاقک دارد که ۹۵ درصد آن ها کفش دوز هستند.

تجربه بازارگردی در کرمان

بازار حاج آقا عبدالله (عطارها)

در سمت چپ بازار قرار دارد و شامل انبارها و کارگاه هاست و در دو قسمت است. تعداد مغازه های آن در مجموع ۲۷ است و قدمت آن به ۱۵۰۰ سال می رسد.

بازار کوزه گرها

این ردیف در دو طبقه بوده و امروزه به عنوان انباری برای مواد قالی بافی مانند پشم و پنبه مورد استفاده قرار می گیرد. ورودی آن دارای یک درب چوبی است که طراحی جالبی دارد.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید