شیراز جاذبه‌های طبیعی کم‌نظیری دارد از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز چقدر است.

فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: دریاچه مهارلو شیراز از جاذبه های دیدنی و معرف این شهر می باشد و با رنگ صورتی توانسته طبیعتی زیبا، تماشایی و منحصر به فرد را برای خود به وجود آورد. شهر شیراز از جمله شهرهای پرجاذبه و زیبا در ایران به شمار می رود که انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری را در خود جای داده و هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به سمت خود دعوت می کند. شهرهای جنوبی ایران انواع متنوعی از زیباترین جاهای دیدنی و گردشگری را در خود جای داده اند. دیدنی های شیراز تنها به آثار باستانی و بناهای تاریخی محدود نمی شود، بلکه انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری متعدد و متنوعی در طبیعت آن وجود دارند.

دریاچه مهارلو؛ صورتی بی‌مثال

وسعت دریاچه مهارلو که محلی‌ها به آن مهلو یا مهلویه هم می‌گویند حدود ۲۵ هزار هکتار می‌باشد و مساحتی حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع دارد. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا چیزی حدود ۱۵۰۰ متر است. عمق متوسط این دریاچه چیزی در حدود ۵۰ سانتی متر می باشد و در فصول پربارش سال عمق آن به ۳ متر هم می‌رسد.

فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز چقدر است؟

یکی از ویژگی مهم این دریاچه فصلی بودن آن است، به این صورت که در فصل تابستان این دریاچه تقریبا خشک می‌شود و با آغاز فصول پاییز و زمستان که بارش ها افزایش می‌یابد، این دریاچه آبگیری می‌شود. آب این دریاچه از طریق بارش‌های جوی و رودخانه خشک شیراز، چناراه و سلطان آباد تأمین می‌شود. در حوزه آبریز این رودخانه چشمه های زیادی هم قرار دارند که آب آنها هم به دریاچه می‌ریزد. آب این دریاچه به دلیل وجود انواع نمک ها همچون نمک پتاسیم و آلاینده های مضر برای مصارف شرب قابل مصرف نمی‌باشد.

این دریاچه به دلیل مجاورت با روستایی به همین نام یعنی روستای مهارلو به این نام شناخته شده است. مردم محلی به این دریاچه، دریاچه صورتی هم می‌گویند. در گذشته این دریاچه با نام جنکال یا دریاچه نمک هم شناخته می‌شد، دیگر نام های این دریاچه فصلی مهلو، مهلویه و ماهلویه می‌باشد.

زیستگاه جذاب دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو یا همان دریاچه صورتی علاوه بر آن که به عنوان یکی از جاذبه های دیدنی شیراز به شمار رود، به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر و پناهگاه حیات وحش نیز محسوب می شود.

فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز چقدر است؟

از آنجایی که آب دریاچه مهارلو شور و نمکی است، می تواند با شرایط زیستی بسیاری از پرندگان سازگار باشد. موجودی شور پسند به نام آرتیما در این دریاچه زندگی می کنند که فلامینگوها از آن ها تغذیه می کنند؛ لذا هر سال شاهد مهاجرت فلامینگوهایی هستیم که به این دریاچه مهاجرت می کنند. پرندگان مهاجری که به این دریاچه مهاجرت می کنند، در صورتی که شرایط جوی و زیستی مناسب باشد تا اواسط فصل پاییز در این دریاچه اتراق می کنند.

پرندگان زیادی از جمله تنجه، سلیم کوچک، اردک سرسبز، مرغابی، گیلانشاه بزرگ، حواصیل، چوکا، آنقوت، انواع کاکایی، انواع آبچلیک ها، انواع پرندگان آبزی و غیره تالاب مهارلو شیراز را به عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده و در آن زندگی می کنند. علاوه بر موجوداتی که نام برده شد، دو زیستانی نظیر قورباغه، مارمولک، لاک پشت، سوسمار و مار آبی نیز در این دریاچه زندگی می کنند. محیط زیست دریاچه تنها به داخل آن محدود نمی شود و در اطراف دریاچه نیز انواع جانورانی نظیر کفتار، شغال، گربه وحشی، روباه و غیره وجود دارند و به همین جهت هنگامی که می خواهید در اطراف دریاچه گشت و گذار داشته باشید حتما مراقب باشید.

فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز چقدر است؟

مسافت بین شیراز و دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو که به آن تالاب مهارلو هم می گویند یکی از جاذبه های طبیعی استان فارس و شهر شیراز می باشد که در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده است. این دریاچه فصلی به دلیل جلبک هایی که در آن قرار دارد به دریاچه صورتی نیز شهرت پیدا کرده است. دریاچه مهارلو زیستگاه پرندگان بسیاری می باشد که این موضوع باعث شده این منطقه را شکار ممنوع اعلام نمایند.

فاصله بین شیراز تا دریاچه مهارلو : ۱۲۹ کیلومتر - زمان : ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه

دریاچه مهارلو شیراز که جزء جاذبه های گردشگری شیراز به حساب می آید، در فاصله حدود ۱۸ کیلومتر از جنوب شرق شهر شیراز و حدود ۶۰ کیلومتر از جاده شیراز – فسا قرار دارد. این دریاچه در نزدیکی روستای مهارلو قرار داشته و برای دسترسی به آن بایستی خود را به شهر شیراز برسانید و وارد جاده شیراز – فسا شده و به مسیر خود ادامه دهید. حدود ۶۰ کیلومتر که در این مسیر پیش بروید، وارد روستای مهارلو یا دشت گل شوید.

فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز چقدر است؟

از آنجایی که دریاچه صورتی در نزدیکی روستای مهارلو قرار دارد، می توانید به راحتی پس از رسیدن به روستای مهارلو به آن دسترسی پیدا کرده و از این دریاچه زیبا و مناطق اطراف آن دیدن کنید.

آدرس دریاچه مهارلو شیراز: استان فارس، شیراز، جنوب شرقی شیراز، در فاصله حدود ۶۰ کیلومتری جاده شیراز – فسا، نزدیک روستای مهارلو

کد خبرنگار: ۲۶
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    0 0
    دریک جانوشتی 129 ودرجای دیگر 69 کیلومتر!!!!
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    0 0
    "فاصله بین شیراز تا دریاچه مهارلو : ۱۲۹ کیلومتر - زمان : ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه" ؟؟؟؟؟؟؟ دریاچه مهارلو کمتر از 30 کیلومتر با شیراز فاصله دارد. این عدد 129 کیلومتر از کجا آمده ؟؟؟؟؟؟
  • امین IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 0
    همه چشمه ها مربوط به دریاچه خشک شدن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید