۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹
کد خبر: 55435832

شهر باستانی حریره، از جاذبه‌های گردشگری مهم در کیش به شمار می‌آید از این رو با ما همراه باشید تا بدانیم وسعت شهر باستانی حریره چقدر است.

وسعت شهر باستانی حریره چقدر است؟

سلام نو _ سرویس گردشگری: شهر باستانی حریره دارای قسمت‌های مختلفی است. خانه اعیانی، مسجد، حمام، بخش‌های کارگاهی و صنعتی، تاسیسات آبی و بندرگاه دیدنی‌های این شهر تاریخی را تشکیل می‌دهند. اگر تصمیم داشتید به جزیره زیبای کیش سفر کنید، فرصت بازدید از شهر حریره را از دست ندهید. این شهر تاریخی در شمال جزیره قرار دارد و قدمت آن به ۸۰۰ سال پیش برمی‌گردد. حریره در قرن چهار هجری قمری و بعد از رونق افتادن بندر تجاری سیراف ساخته شده و در گذشته از شکوفایی زیادی برخودار بوده است؛ به‌گونه‌ای که یکی از مناطق مهم تجاری و بازرگانی حاشیه خلیج فارس به شمار می‌رفت.

شهر باستانی حریره؛ زیبا و درخور توجه

شهر باستانی حریره در زمان خود به‌عنوان بندری مهم و مرکز ارتباطی بین ایران، هند و چین محسوب می‌شد و بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد. این شهر در اواسط قرن چهار هجری شکل گرفته است و تا اواسط قرن دهم به‌مدت ۵۰۰ سال در اوج و شکوفایی بود و مرکز تجاری و بازرگانی در خلیج فارس به شمار می‌رفت و جمعیت زیادی داشت.

وسعت شهر باستانی حریره چقدر است؟

در سال ۳۵۶ هجری قمری با از رونق افتادن شهر بندری سیراف، بازرگانان این منطقه، جزیره کیش را که آن زمان قیس نامیده می‌شد برای فعالیت‌های تجاری و بازرگانی انتخاب کردند و شهر حریره شکل گرفت. به روی کار آمدن ملوک بنی قیصر و خاندان طیبی در کیش و اتابکان سلغری در فارس موجب توجه و رونق حریره شد.

شهر حریره یک بار در دوره ایلخانی مورد بازسازی قرار گرفت و بیشتر بناهای آن متعلق به این دوران است. در حال حاضر بیشتر بخش‌های این شهر تخریب شده است؛ اما آنچه باقی مانده، نشان‌دهنده شکوه و جلال آن در گذشته است. حریره تاکنون در طی سال‌های مختلف توسط باستان‌شناسان ایرانی و خارجی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و بخش‌های مختلفی از آن کشف شده است.

درباره وجه تسمیه شهر تاریخی حریره روایت‌های مختلفی بیان شده است. گفته می‌شود اسم این شهر نام بانویی بوده که روزگاری بر این شهر حکومت می‌کرد. در روایتی دیگر آمده که سرسبزی و آبادانی شهر دلیل نامگذاری آن است.

وسعت شهر باستانی حریره چقدر است؟

سراسر محوطه حریره قطعات سفال‌های مشاهده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها سفال‌های سلادن با نقوش اژدها، ماهی و گل‌های تزیینی، سفال اسگرافیاتو با نقش کنده و ظروف لعابدار با نقوش سیاه آبی بر زمینه نخودی است. ظروف چینی این شهر مربوط به قرن هشت و نه هجری قمری هستند. علاوه براین اشیای دیگری چون کاشی‌های زرین فام و سکه‌ها نیز از این محوطه به دست آمده است.

شهر حریره در کنار دریا و در سواحل خلیج فارس با وسعت ۱۲۰ هکتار قرار دارد و از فضاهای مختلفی تشکیل شده است. نقشه شهر باستانی حریره نشان‌دهنده بندری بودن آن است. این شهر به‌منظور جلوگیری از حمله دزدان دریایی به‌صورت قلعه ساخته شده و دارای برج و بارو بوده است.

در حال حاضر بقایای شهر حریره به‌صورت پشته‌های بزرگی دیده می‌شوند. در این شهر اثر چندانی از خشت و آجر دیده نمی‌شود و در ساخت بناها سنگ‌واره‌های صدفی، سنگ‌های آهکی و مرجانی به کار رفته است. ارتفاع بعضی از بناهای شهر حریره به بیش از ۶ متر می‌رسد و این نشان‌دهنده وجود طبقات است.

وسعت شهر باستانی حریره چقدر است؟

مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار حریره دیده می‌شود که عملکرد آن‌ها به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما احتمالا با فعالیت‌های صیادی همچون صید ماهی، مروارید و مرجان مرتبط بوده‌اند و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث شده‌اند.

مساحت شگفت‌انگیز شهر حریره

شهر حریره کیش وسعتی معادل ۱۲۰ هکتار دارد که بعد از نابودی بندر سیراف بازرگانان بندر، اقدام به ساخت این شهر کردند. همان‌طور که می‌دانید بندر سیراف از بندرهای بسیار قدیمی و مهم ایران بوده که بازرگانان از کشورهای گوناگون برای انجام تجارت به این بندر مراجعه می کردند. بندر سیراف در سال ۳۵۶ هجری قمری به واسطه یک زمین‌لرزه دهشتناک و طولانی به طور کامل مدفوع شد و متاسفانه هیچ چیزی از آن باقی نماند.

بعد از این اتفاق بازرگانان، به دلیل این که دیگر جایی برای سکنا گزیدن و انجام معاملات تجاری و اقتصادی خود نداشتند به جزیره کیش رفته و در آنجا منطقه ای را که در شمالی ترین نقطه این جزیره بوده و بر فراز صخره هایی با ارتفاع تقریبی ۱۰ متر قرار داشته، انتخاب می کنند.

وسعت شهر باستانی حریره چقدر است؟

حریره کیش را به دلیل موقعیت خوب شکل گیری بندر و جو آرام دریا، به عنوان مکانی مستقل برای انجام معاملات و کارهای روزمره خود انتخاب می کند. متاسفانه امروزه از شهر حریره کیش تنها بقایایی آن هم به واسطه دیوارها باقی‌مانده و این باقی مانده ها قسمت های اعیان نشین شهر یعنی فضاهای حمام ها و کارگاهی بودند. البته گاهی اوقات راهرو ها یا بنا های ساحلی نیز در بین آنها دیده می شود. بناها در بقایای باقیمانده از شهر باستانی حریره کیش سقف ندارند و شما می توانید تنها با دیدن دیوار ها به گذشته این شهر پی ببرید.

در کنار تفریحات سرگرم کننده و بسیار عالی جزیره کیش، بد نیست به بناهای تاریخی و جذاب این جزیره نیز سری بزنیم. شهر باستانی حریره کیش از مهمترین آثار با قدمت و با ارزش این جزیره محسوب می‌شود که حتی در استان هرمزگان نیز بسیار معروف و پرآوازه است. بدون شک وقتی به شهر تاریخی حریره کیش قدم می گذارید، با یک پشتوانه عمیق، ریشه دار و البته یک فرهنگ شهرنشینی غنی روبرو خواهید شد.

وسعت شهر باستانی حریره چقدر است؟

در قسمت اعیان نشین شهر حریره کیش، شما با بنا ها و ساختمان هایی روبرو هستید که بی شباهت به خانه های سنتی و سراهای زیبای بزرگ در کاشان و یزد نیستند. جالب ترین موضوعی که بدون شک توجه مسافران و گردشگران را به خود جلب خواهد کرد، کاشی های به جا مانده از بناها و همینطور وسعت آنها است که به وضوح به ما نشان می دهند مالکان این خانه‌ ها افرادی ثروتمند بوده‌اند.

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید